Over Het Spoor (110 km)

31 mei 2017 - Morella, Spanje

Na een goed fietsersontbijt rijden we weg van de Ebro. Eerst door het omvangrijke fruitgebied dichtbij de rivier, verder weg van de rivier de olijfbomen en nog verder weg wordt het landschap ruwer. Geen landbouw meer. Dan weer ineens het bekende wijngebied van Terra Alta. We zijn bijna Catalonië uit. 's Ochtends slaan we proviand in voor de dag in een van die vele kleine supermarktjes. Daar staat Maurain, een Schotse vrouw die verliefd werd op Spanje en bij haar verliefdheid een man heeft gezocht. Samen proberen ze het hoofd boven water te houden en zij gebruikt haar lerarenopleiding om o.a. een Summer School te organiseren voor Spaanstaligen die Engels willen leren. Ondertussen wijst zij op de lekkerste ham. Aan de kassa een filmscène. Zes dames van verschillende leeftijden (bek)vechten om wie er het eerst aan de beurt is en hoe duur het allemaal wel niet geworden is. De kassaman staat er licht gegeneerd bij. We moeten met name inslaan omdat we een lang stuk zullen fietsen over de zgn Via Verde. In Spanje heeft men het fantastische initiatief genomen om oude spoorlijnen om te bouwen tot fietspaden. De route van vandaag voert ons door tunnels, over bruggen. Prachtige plekken. De Via Verde wordt overduidelijk ook gebruikt door de scholen om de leerlingen te leren fietsen. We komen verschillende fietsklassen tegen. Niet allemaal houden ze rechts. Onderweg ook een trotse Catalaan die, waar wij een foto maken van een prachtig blauw spaarbekken, direct het verhaal doet over de irrigatie. We vertellen over onze fietstocht. Met een high five nemen we afscheid. Het fietsen vandaag gaat heerlijk. Fietsen is de manier van reizen waarbij je alle zintuigen gebruikt. Waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. De geur van pijnbomen en later van tijm en laurier. De verschillende temperaturen. We vertrekken strakblauw en komen bibberend van de kou aan in Morella. Het regent. De laatste klim van vandaag brengt ons naar 1200 meter. Met al bijna 100 km in de benen wordt die slecht verteerd. 5 Km lang 9% met bagage is wel een dingetje. Een heerlijke lunch in Valderrobres, we bevinden ons inmiddels in Castellón, behorende bij Valencia, hielp wel enorm. Nu dus Morella, een gothische stad uit de 14 e eeuw. Morgen vertrekken we wat later om de stad te leren kennen. Hasta manana.