Barcelos - Porto 62 km

3 juli 2019 - Porto, Portugal

Gefinished. Vandaag aangekomen in Porto.

De morgen begon zwaar bewolkt en dat bleef het tot ik in Porto aankwam. Het was een vervelende rit. Ik denk dat ik onderweg ongeveer 50 km over keitjes en grindwegen heb gereden. Gelukkig waren er weinig klimmetjes, maar echt doorfietsen was er niet bij. Ik ben in ieder geval blij dat mijn fiets heel is gebleven. Dat had ik niet verwacht na al het heen en weer geschud.

Na 30 km kwam ik in de buurt van de kust. Ik merkte het aan de wind en de lucht, maar van de zee heb ik niets gezien. Ook kwam ik toen op een fietspad, dat langs een trambaan liep. Even had ik de hoop dat ik op deze manier tot aan Porto zou kunnen fietsen. In Belgie heb je namelijk ook zo'n pad langs de kust van Knokke tot De Panne. Helaas na 2 kilometer ga ik weer over op de keitjes. Mocht Parijs -  Roubaix ooit niet meer gereden kunnen worden omdat de kasseienstroken in het noorden verdwijnen, dan heb ik nog wel een alternatief. Op forums (of is het fora?) kwam ik beschrijvingen tegen van mensen die zeiden dat het fietsen van Porto naar Santiago niet te doen is. Tenzij je op een mountainbike gaat. Zelfs een bekend schrijver van routeboekjes, Bert Sitters, vond geen geschikte weg. De provinciale wegen zijn niet geschikt om over te fietsen. In Spanje hebben de provinciale wegen nog een vluchtstrook van 1,5 meter. In Portugal is dat maximaal 20 centimeter. Daar rijden ze de vouwen uit je broek. De overige wegen in Portugal zijn bestraat met klinkers of niet bestraat. Ik kan het dus iedereen afraden om dit gedeelte te fietsen

In Porto schijnt nu de zon. Ik heb van mijn pensionhoudster een uitgebreide uitleg over Porto gekregen, dus ik moet mij de komende twee dagen nog wel kunnen vermaken.

Ik kijk terug op een mooie reis. Leuke mensen ontmoet, prachtig weer en gelukkig geen problemen met mijn fiets of mezelf. Ook was ik veel alleen en was het daarom extra leuk om van een ieder reacties te krijgen. Ik wil jullie daar allemaal voor bedanken.

Zaterdagmorgen vlieg ik weer terug naar nederland en ben ik weer thuis bij Yvonne en Daan. Die heb ik erg gemist.

En terwijl ik nu een paar uurtjes door Porto loop, weet ik zeker dat ik hier nog een keer terug kom. Maar dan wel met Yvonne. Wat een leuke stad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    3 juli 2019
    Herkenbare foto's van Porto. Hopelijk geen 40 graden zoals wij vorig jaar. Geniet er nog even van een lekker drankje en een mooie terugblik op deze reis. Het waren weer mooie verhalen
  2. Vincent van Dongen:
    3 juli 2019
    Mooie prestatie Wijnand, trots op je! Nu lekker even bij komen en zaterdag naar huis. Ik zie de BBQ uitnodiging graag tegemoet hahaha
  3. Joost de Schepper:
    Wijnand,
    Leuk om je gevolgd te hebben, toch weer knap dat je je fietstocht volbracht hebt.
    Lekker uitrusten en dan weer thuis je geliefden in je armen sluiten.
  4. Henny Elbers:
    3 juli 2019
    Hele mooie prestatie Wijnand, geniet nog even van Porto!
    Was weer leuk om je blog te lezen! Bedankt dat je ons mee nam door het lezen van je leuke verhalen en foto’s!!!
  5. Kees:
    3 juli 2019
    Knappe prestatie in je uppie Wijnand. Het organiseren van een 1 dagsrit Porto-Santiago
    kunnen we nog bespreken. Maar Oost West …….. Thuis best.
  6. Coleta:
    3 juli 2019
    Proficiat !!!!! Bravo !!!! geen woorden voor . Zoveel respect dat je dit doet , helemaal alleen.
    Maar ook je eigen keuze !!!!!Je begint er aan .... en dan maar zien hoe t af loopt.
    Als porto zo mooi is dan ga je nog n paar fijne dagen hebben daar.
    Alles is heel gebleven , fiets en jij.
    Een bijzondere reis .
    Goede vlucht naar Amsterdam zaterdag en “WELKOM THUIS”
  7. Nelly:
    3 juli 2019
    Weer hele mooie plaatjes Wijnand en ook weer genoten van je verhalen erbij
    Veel plezier nog en voor zaterdag een goeie reis terug
  8. Hanneke:
    3 juli 2019
    Gefeliciteerd!!! Een geweldige prestatie! Zeker in je 1tje...
    Jij bedankt voor de mooie verhalen(met veel humor) en de prachtige foto’s.
    Nu nog effe nagenieten van alles en dan snel naar huis.
    We nemen een wijntje op je gezondheid...jij ook? Proost!
  9. Timo:
    3 juli 2019
    Hulde Wijnand! Het is je weer gelukt. Het blijft bijzonder! Helemaal met zo’n zware rit op het einde, de laatste loodjes wogen vast zwaar. Blijf je nu de rest van de week in Porto? Geniet nog even lekker. Je hebt de lokale drank in ieder geval al gevonden zo te zien haha ;-) laat het je smaken. Boa noite amigo.
  10. Susanne Miller:
    3 juli 2019
    Goed zeg Wijnand! Wat een prestatie. Heb je verhalen steeds gelezen, zo leuk. Geniet nog even daar en goede reis terug naar huis.
  11. Luc:
    4 juli 2019
    Hulde! 3 weken achter elkaar fietsen is gekkenwerk! Dat helemaal alleen doen is levensgevaarlijk en dan ook nog off-road.... ik vind het een enorme prestatie! Rust nog twee dagen lekker uit daar in het zonnetje. Je hebt het meer dan verdiend!!!!
  12. Hans le Pair:
    4 juli 2019
    Mooie foto's van Porto,Wijnand. Dat heb je toch maar weer mooi gedaan. Blijf toch een beetje opletten in het verkeer. Portugal heeft het hoogste aantal verkeersdoden per strekkende kilometer van Europa. Portugezen rijden als idioten, ze hebben altijd haast (ik spreek uit ervaring).
    Geniet nog van je resterende dagen en een goede vlucht naar huis zaterdag. Ik ken wel iemand die heel blij zal zijn met je thuiskomst.
    En als bonus: je kunt zondag om 17.00 uur op je eigen beeldscherm kijken naar de finale van de Leeuwinnen tegen USA (Een rijke schakering van typisch hysterische Amerikaanse vrouwen. Op het veld als daarbuiten).
    Wijnand, met bewondering; het was een genoegen om je te mogen volgen.
  13. Hennie Hoek:
    4 juli 2019
    Gefeliciteerd Wijnand. Trots kun je zijn op jezelf!
    Bedankt voor je verhalen. Nog 2 mooie dagen gewenst.
    Zaterdag weer lekker terug naar huis.....en inderdaad zondag genieten van de finale!
    Goede vlucht en wel thuis.
  14. Eh Bouchar:
    4 juli 2019
    Een wereldprestatie, jij kunt met een trots gevoel terugkijken op deze mooie reis. Geniet nog even.
  15. Wendy:
    5 juli 2019
    Jeetje Wijnand, superknap dit!! Mocht je nog een tip willen, de Fonseca bin port is zálig met allerlei lekkere kazen erbij, proost!!
  16. Robert:
    6 juli 2019
    Gefeliciteerd Wijnand, erg leuk je gevolgd te hebben. Zoals je schrijft is het net of we mee gefietst hebben, maar dan zonder de ellende van hobbelkeitjes, zadelpijn, regen, verzuurde benen etc. Bedankt dat je dat allemaal voor ons hebt willen doen!
  17. Dineke Timmer:
    6 juli 2019
    Vergeet niet de volgende keer in Porto de beroemde port te proeve !! Goede reis naar huis (je bent wellicht al thuis?) en bedankt voor je mooie reisverslagen.