Wind en Hagel

4 juni 2017 - Alarcón, Spanje

De wind kan de naam van je geliefde fluisteren, de wind kan de eerste aankondiging zijn van de lente. De wind kan je ook gek maken. Het is een aantal schrijvers overkomen (Mistral, Daudet). Ook een aantal fietsers. Ons niet. Nog niet. Maar bij het opstaan stond er al een forse wind. Pal uit het zuiden en laten we daar nu naar toe gaan. Toeval is het natuurlijk niet. We komen het land van Don Quijote binnen. Zijn strijd tegen windmolens die hem vijanden toeleken is beroemd. Op een strijdpaard dat een boerenknol was en met zijn buurman die als schildknaap figureerde. De arme man was gek door de wind. Wij beschouwen de wind maar als een gegeven. Wetende dat we vandaag moeite zullen hebben met de geplande dagafstand. Het landschap vergoedt weer veel. Zo rijd je over een soort plateau, zo daal je een prachtige arroyo in, een kloof met uitgesneden dalen en mooie rotspartijen. Spanje is zo bloedmooi. Zo afwisselend. Het heeft echt alles.
Het is zondagochtend, Pinksteren nog wel. Dus veel fietsers. Een compleet peloton komt ons tegemoet, een man of 80. En ze applaudisseren voor ons. De omgekeerde wereld. Duimen gaan omhoog. De claxon van de begeleidende auto's maken een hoop lawaai. Geeft energie en even voelen we geen wind tegen. Het is ook een schrale dag, want onderweg nauwelijks voorzieningen. We doen het met twee stokbroden en wat blikjes paté. Vanochtend bij de bakker gehaald in Arcas. Onderweg welgeteld 1 barretje. Dat is het zo'n beetje. Barretje zit trouwens vol met tandeloze mannen die naar het motorracen kijken en pijpjes bier drinken. Misschien daarom die missende voortanden. Tegen vieren als we Alarcon naderen begint het te betrekken. Nu ja het wordt zwart. In het prachtige middeleeuwse Alarcon weten we net op tijd via de plaatselijke kroeg een slaapplaats te regelen. En wat voor een. We hebben allebei een soort vleugel in het hostal. Maar dan gaat het ook los. Enorme hagelstenen die dwars door de plastic dakgoten slaan en enorme slagregens. Zelfs de Spanjaarden zijn onder de indruk en leggen hun kaartspel neer. Als de wind nu morgen ook gaat liggen. Hasta mañana.

1. Hans le Pair:
    5 juni 2017
    Prachtig beschreven rit; landschap en het weer sterk wisselend. Hier mooi zonnig Pinksterweer gehad, eigenlijk net als bij jullie maar dan zonder hagelstenen. Toch nog mazzel gehad, net op tijd binnen want je had ook op het plateau kunnen fietsen in de hagel! Maar niet aan denken en het moment koesteren.
    groet, Hans
  2. Nelly:
    5 juni 2017
    hallo mannen,zo eindelijk even tijd gehad om de verhalen te lezen,prachtig zeg en de foto,s erbij,jullie maken wat mee onderweg,hoop dat de komende dagen beter weer voor jullie komt in elk geval droog en onder hagelstenen,was wel even schrikken denk ik,wel ik wacht het volgende verslag af
  3. Melanie:
    5 juni 2017
    Wat mooi beschreven. Als een boek dat je niet weg wilt leggen. Geniet van jullie mooie reis!
  4. Joost de Schepper:
    5 juni 2017
    Mannen, jullie zijn goed bezig, lichaam en geest groeien, de weg naar het einddoel is het mooist.
    Geniet van deze mooie ervaring en bedankt voor de leuk reisbeschrijvingen.
    Groet Joost
  5. Marian:
    5 juni 2017
    Wat een geweldige leuke verslagen ! Vooral zo doorgaan.