Winter en Zomer op 1 Dag (110 km)

3 juni 2017 - Arcas, Spanje

De hele nacht heeft het gestortregend. Maar gelukkig, bij het ontbijt is het droog en komt de zon door. En wat voor een ontbijt. Spanjaarden houden meestal geen rekening met fietsers en hun koolhydraatbehoefte. Deze herbergier wel. Goed gevoed starten we voor een lange etappe. We beginnen met een korte klim naar 1650 meter. Daar bereiken we een soort plateau. We stoppen bij de plek waar de Taag ontspringt. De Spanjaarden hebben voor hun grootste rivier een monument opgericht. Een klein stroompje is het nog slechts hier. De natuur beslist een handje te helpen, want donkere wolken pakken zich samen. Snel wordt het schemerduister en verandert de zonnige bergweide in een Apocalyptisch landschap. Het dondert en bliksemt en er volgt een regenhoos. Geen schuilplek, dus we moeten verder. Afdalen op een hellingen van 10% op een weg die een waterval is geworden, is geen feestje, maar we komen heelhuids, maar tot in elke vezel nat, beneden. Het regent nog even door, maar als we uiteindelijk in Uña komen, 50 km van ons startpunt, breekt de zon door. We komen van een paar graden boven nul, maar de temperatuur zal oplopen naar 38 graden. Het profiel van de etappe is verder licht dalend door een prachtig landschap. De Serrania de Cuenca is prachtig. Een paradijs voor klimmers en wandelaars. Spanjaarden bezoeken vooral de Ciudad Encantada, de betoverde stad, een verzameling bizarre rotsformaties. We rijden verder naar Cuenca. Een mooie bovenstad met de zogenaamde hangende huizen. Het is nog vroeg en besluiten niet hier te overnachten, maar 20 km verder in Arcas. Hier zien we bij het avondeten Real Madrid de Champions League winnen. De Arcadianen worden gek en blijven toeteren rond de plaatselijke Hofpleinfontein. Hasta mañana.