Vrije Geesten en Boetepredikers (70 km)

21 juni 2017 - Zamora, Spanje

Vanuit Salamanca vertrokken naar Zamora. Van de uitbundige gothiek naar het sobere Romaanse. Zamora staat bekend om de Romaanse bouwstijl. Over het algemeen betekent dit dat de stad ouder is of eerder haar hoogtepunt kende. Beide aannames zijn waar in het geval van Zamora. Prachtige naam voor een stad trouwens. Het heeft iets dreigends. Een spannende naam. Het is de stad waar El Cid, de nationale held van Spanje, tot ridder werd geslagen. Ook de stad waar koning Sancho werd vermoord door zijn broer Alfonso. El Cid stelde zijn ridderleven in dienst van de wraak op de broermoordenaar.
Onderweg naar Zamora komen we de Amerikaanse loopster tegen van de brug uit Salamanca. Ze heeft, vroeg vertrokken, er nu 30 km op zitten en zoekt een slaapplaats voor de nacht. Een hongerige Engelsman is deze voor haar aan het regelen. Een Duitse dame met Merkel kapsel komt langs op een elektrisch versterkte fiets met aanhangkarretje. Benieuwd wat de heilige Jakobus vindt van die nieuwlichterij.
De binnenkomst in Zamora gaat weer over een brug. Inmiddels onze standaard entree in een grote stad. Geen Romeinse maar een Romaanse.
Bij aankomst in het Hostal, dat zich op de derde verdieping van een soort kantoorverzamelgebouw bevindt, staat nog een fietser op zoek naar onderdak. Het blijkt Bertus te zijn uit Ens. Gelukkig helpt hij door te vertellen waar het ligt en te vermelden dat Evert van Benthem er ook vandaan komt. De fietsdag zit erop. Dus tijd om even een biertje te drinken met Bertus. Hij blijkt een van die vrije geesten te zijn die je overal in Europa op de fiets tegenkomt. Hij is vrachtwagenchauffeur van beroep na de Havo te hebben afgemaakt en een tijdje in de landbouw te hebben gewerkt. Vrij beroep. Altijd onderweg. Gezin kan je daardoor niet opbouwen. Veel thuis zijn is toch niets voor Bertus. Daar wordt hij maar onrustig van. Hij had dit voorjaar wat onenigheid met zijn baas gekregen.
Het zinde hem niet en gelijk maar ontslag genomen. Werd toch weer tijd voor een lange fietstocht. Was alweer te lang geleden. Bertus is de afgelopen jaren onder andere naar de Noordkaap gefietst. Een aantal keren naar Spanje en Santiago en terug. En nu is hij van plan om 6 maanden weg te blijven. Via Duitsland en Frankrijk is hij Spanje binnengekomen. Dwars overgestoken en nu weer omhoog. Picos de Europa of Santiago en misschien allebei. Daarna neemt hij de boot in Santander naar Engeland. Hij kijkt verder wel. Tentje mee.
En op campings aanspraak genoeg. Tijdje met een Française opgetrokken. Gisteren op de Plaza Mayor een fles wijn opgezopen (sic) met een Duitse motorrijdster. Camino als datingmogelijkheid. Bertus rijdt overigens zonder kaart of boekje. Hij kijkt wel hoe het valt of uitkomt. Komt namelijk altijd goed. Enige afspraak die hij nu heeft is dat hij begin september in Denemarken moet zijn. Voor een verjaardag. Hij heeft op zijn reis naar de Noordkaap een hoogleraar geschiedenis ontmoet en ter gelegenheid van diens verjaardag is er een soort fietsersreünie in Denemarken. Hij weet nog niet of hij daar op de fiets naar toe gaat. Denkt van wel.
En passant vertelt hij ook nog wat over zijn leven als vrachtwagenchauffeur. De stress die dat met zich kan meebrengen. De lange wachtdagen zonder lading. De grote hoeveelheden alcohol die er genuttigd worden onder chauffeurs. De mogelijkheden om met verschillende passen onder de wetgeving uit te komen. Mooi mens die Bertus. Vrij in zijn hoofd. Misschien zullen sommige hem onaangepast vinden. Maar juist deze categorie van vrije geesten laat ons zien wat de werkelijke waarden van het leven zijn. We nemen afscheid met het uitwisselen van gegevens. Bertus organiseert elk jaar een tocht rond de Zuiderzee. Hij nodigt er ons ook voor uit. Het is een tocht voor fietsgekken, omdat er van Lemmer tot Lemmer een 400 km moeten worden afgelegd.
We brengen de avond verder door in het Romaanse Zamora. Prominent is een kunstwerk dat de boetepredikers uitbeeldt. Degenen die oproepen tot soberheid, kuisheid en devotie. Nuttige eigenschappen voor een pelgrim. Desondanks weten we een mooi pleintje te vinden en delen we met de aanwezige Zamoranen de geneugten van het leven. Alle boetepredikers ten spijt. Hasta mañana.

1. Nicole:
    24 juni 2017
    Mooie foto's! gaat lekker mannen...