Jodar, Jimena, Jaen (55 km)

9 juni 2017 - Jaén, Spanje

Via een relatief korte rit komen we in Jaen. Uit Jodar, naar Jimena, naar Jaen. De drie J's zeg maar. Gisteren snel hersteld van de bijna heatstroke. Wat drank op een pleintje. Heerlijk gegeten 's avonds wat later in Jodar en een heerlijke nacht. Dat doet de pelgrim goed. Valt wel op dat we in het minder rijke gedeelte van Andalusie komen. Zijstraten onverhard en zichtbaar heeft het economisch herstel hier nog niet gewerkt. Veel zichtbare werkloosheid. Of alle terrasgangers hebben nachtdienst, dat kan natuurlijk ook.Vandaag dus naar Jaen, de zelfbenoemde hoofdstad van de olijfolieproductie in Spanje. Nu loopt het over het algemeen niet zo goed af met zelfbenoemde hoofdsteden (Carthago als antiek en Raqqa als meest recente voorbeeld). Jaen lijkt het aardig te doen. Alles draait om de olijfolie. Echt alles. Hier leeft men van de productie van en de handel in aceite. Veel toeleveringsbedrijven natuurlijk ook. Het ruikt hier naar olie ook lijkt het.De weg naar Jaen is niet fantastisch mooi. De hele infrastructuur is gericht op de olijfteelt. Niet op de omgeving. We vinden gemakkelijk een hotel en bezoeken daarna de kathedraal, het pronkstuk van de stad. De kathedraal is bekend vanwege het geclaimde bezit van een van de doeken waarmee Veronica het gelaat van Jezus zou hebben afgeveegd tijdens de kruistocht. De vergelijking is oneerbiedig. Maar ons gelaat laat ook de hele dag de gevolgen van 40 plus zien.

Het is bijzonder om nu tegen het einde van de dag de kathedraal te bezoeken. De ruimte, die al enorm is, lijkt nu alleen voor ons.Sfeer is dan overweldigend. Kunnen het niet laten om een kaarsje op te steken. Stille gedachten, persoonlijke wensen.Er loopt nog een ander stel rond. Nederlands toevallig. Typisch onderwijspaar zou je zeggen. Sokken in sandalen. De andere ochtend blijkt alleen de aanname van het onderwijsechtpaar terecht. Zij verblijven toevallig in hetzelfde hotel. Ook fietsers. Hebben nu de auto geparkeerd in Zaragoza. En fietsen naar Sevilla en inmiddels weer op de terugweg. En doen al 20 jaar dit soort reizen. Hulde en respect. Dit zijn pas ervaren fietsers.

's Avonds is het feest op straat.Overal volle terrassen. Kunnen nauwelijks een plekje vinden. Waarom eigenlijk dit feest? Niemand die weet waarom. Gewoon dat het elk jaar feest is zegt men. Dus dit jaar ook. We drinken een aantal cana's. Tapbiertjes en bij elk biertje krijgen we er een hapje bij. Veel bier is in dit geval ook veel en lekker voedsel. Wij hebben voldoende.Gaan terug naar het hotel en bewonderen op het dakterras nog eens de verlichte kathedraal. De terrassen zijn nog overvol.en blijven dat. Wij wilen allebei Spanjaard worden. Dat is nu zeker. Wij gaan slapen.  Morgen weer een zware dag.

Hasta manana