14 juni Je vous confie toutes ces vies qui me sont cheres. (88 km)

14 juni 2015 - Cahors, Frankrijk

Zondag, regendag. Uiteindelijk is het om een uur of drie droog geworden en om vijf uur brak de zon door, weinig exposure op je naamdag. We hebben er niet op gewacht. Om half 11 vertrokken naar Rocamadour. Rocamadour is opgebouwd uit verdiepingen. Van onder af het middeleeuwse dorp met de toegangspoorten, vervolgens de grote trap, waar boetelingen op hun knieën naar boven moesten kruipen om vergiffenis te vragen, vervolgens de kapel met de zwarte madonna en de tegen de rotswand aangebouwde kerk, ten slotte daarboven nog de steile kruisweg in de open lucht. In en om Rocamadour is het nu niet druk, enorme parkeerplaatsen beloven in het hoogseizoen en op hoogtijdagen veel bezoekers. Nu niet, geeft mede door het weer een trieste aanblik. Het is leeg en druilerig. In de kerk is het voller, sterker nog stampend vol. We komen na de dienst van het woord, maar niemand kijkt raar op wanneer twee kortgebroekte fietsers met stuurtas en helm (in de hand) aan de zijkant aansluiten. De priester van dienst lijkt zo weggelopen uit de Doornvogels (toeval dat de kerk voor driekwart met vrouwen bezet is?) en hij is nog grappig ook. Ronald gaat ter communie. Aan het eind van de mis wordt gevraagd of de pelgrims naar voren willen komen, daar sta je dan met de fietsbroek en beregende kop. Op elke andere plaats, op elk ander moment zou het een ongemakkelijk moment zijn, nu voelt het bijzonder. Eerst een korte toespraak waarin ons gezondheid en kracht wordt toegewenst, niet alleen om de reis tot een goed einde te brengen, maar vooral ook om onderweg anderen te dienen en te helpen. De titel vandaag is uit dit gebed genomen. Na deze toespraak krijgen we als pelgrims een gebed gericht aan de Notre-Dame de Rocamadour mee en een soort insigne voor onderweg. Het ontroert.

Na afloop van de mis een korte handdruk en gesprekje met de priester, die inderdaad zo in Hollywood terecht kan, maar vooralsnog hier op zijn plaats is. Regen en emotie maken hongerig dus beneden in het dorp nuttigen we een pelgrimsmaaltijd ( linzen en worst). Of die pelgrims in de afgelopen eeuwen ook pannacotta als dessert kregen vraag ik me wel af. Terug naar boven moet er nog een tampon gehaald worden, we informeren voorzichtig bij de zuster van dienst (klein, vriendelijk, besnord) , die neemt ons mee naar de sacristie waar een zeer forse stempel wordt uitgepakt en uitgedeeld.

Time to move on. Nog steeds regent het en we rijden over het kalksteenplateau naar La Bastide -Murat, vullen onze bidons met water van de camping municipal ( alles dicht, het is zondag nietwaar). Daar zit een man uit Nederland zijn vakantie te verroken. Man, hondje, caravan, voortent en bagageaanhanger. We hebben niet doorgevraagd.  Na La Bastide een fantastische afdaling van een kilomter of tien. Klein beetje bijtrappen, langzaam afzakkend tussen de rotsen. Fantastisch! We bereiken de Lot, spreek uit Lot, Cahors nog luttele kilometers, maar de Oude Wegen route leidt ons  aan de overkant hoog langs de Lot. UIteindelijk toch Cahors en om half acht vinden we nog een hotel. Bijzondere dag. 1418 Kilometer gereden, nog ongeveer net zoveel te gaan. Gaat lukken. A demain.

1. Bea Broeders:
    15 juni 2015
    Jongens, wat een prachtige dag. Door het lezen, ontroerd het mijook, ik zie in mijn verbeelding jullie staan voor in de kerk.
    Geweldig dit te mogen meemaken. Een kracht en stimulance voor de komende dagen. Ik ga dit allemaal missen als jullie jullie doel bereikt hebben. Gisteren bij Nicole bij de bbq heel gezellig waren jullie beslist het gesprek van de avond. wij leven allemaal intens mee vooral deze bijzondere dingen. kan je niet plannen. overkomt je, krijgt er vleugels van . slaap lekker, liefs MA
  2. Hans le Pair:
    15 juni 2015
    Mooie ervaring mannen, zo in die kerk. De beschrijving van de 'zuster van dienst' is erg leuk, maar misschien net teveel informatie.... Geen last gehad van de pelgrimsmaaltijd onderweg of kon de 'gashandle' gewoon open? In ieder geval: Spanje nadert. Hou vol en blijf schrijven!
    Groeten van Hans & Coby
  3. Max westra:
    Ronald en Wijnand,

Ondanks dat de drukte op het werk in jouw afwezigheid gewoon doorgaat en het ons daardoor niet altijd gegund is kennis te nemen van jullie foto's en reisverslagen kan ik het niet nalaten af en toe eens kennis te nemen van jullie reis. Het feit dat je ,ondanks dat je zoals je zelf zegt voldoende getraind bent , een dergelijke fietstocht hebt aangedurfd heeft al mijn bewondering maar die neemt naarmate ( veel klimmen , regen en pech zijn jullie deelgenoot ) ik de verslagen lees alleen maar toe. ( Zoals je ziet ben ik de lange zinnen nog niet verleerd). Echter indien je zoveel kilometers hebt afgelegd en eigenlijk zou moeten geneiten op het eind van de dag van een welverdiende rust met een lekker glaasje wijn ook nog eens een dergelijk uitgebreid verslag bij te houden vindt ik een extra compliment waard. Ik ,overigens nog niet allemaal , lees ze met veel plezier en wil jullie beiden bij deze ,nu je de helft bent gepasseerd ,erg veel succes en doorzettingsvermogen toewensen .

max