30 juni Santiago en St. Jacobus, tot in den draai! (50 km)

30 juni 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Santiago bereiken was geen doel, het graf van de apostel eigenlijk ook niet. Het doel is het reizen. Het was fantastisch om elke dag te vertrekken, niet wetende waar te gaan slapen en wie te ontmoeten. De routine van het leven uit twee fietstassen relativeerde alle wereldproblemen. Handwasje doen, drogen (al rijdende) op de fiets, extra hotelzeepje in de tassen voor de geur. That's all.

Maar nu we zo dicht in de buurt van Santiago zijn is er geen ontsnappen meer mogelijk. We gaan Santiago halen. Velen hebben al gewaarschuwd voor de anticlimax, we gaan het ondervinden. Katrien staat om 09.30 voor onze deur en we vertrekken gedrieën. Gelukkig kunnen we in het volgende dorpje weer bij onze Vlamingen aansluiten. Dany doet vandaag het chauffeurswerk. Emmy en Carlos fietsen. Het traject lijkt in het profiel sterk op gisteren, maar korter. De dag begint met een afdaling in en door de wolken. Katrien zingt op de fiets Misty van Ella Fitzgerald. Geeft in mystiek Galicia een bijzondere sfeer. Vroeg in de middag bereiken we Santiago. Het eerste plaatsnaambordje moet op de foto. Het is a-romantisch gelegen hoog boven de snelweg in een grauwe buurt. Een paar kleine klimmetjes en een steile slotklim en we staan voor de kathedraal, althans dat dachten we. Door een speling van het lot (of de GPS) komen we ieder aan een kant uit. De apostel in het midden. Veel foto's met en zonder fietsen in allerlei combinaties. Iedereen maakt een foto van iedereen. De foto is voor het uitgestelde gevoel. Nu voelt het heel vreemd, we staan in de traditie van eeuwenlange pelgrimages, maar we hebben ook een sportief resultaat bereikt. 31 Dagen op de fiets en 2800 km totaal is niet niets. Maar we voelen ons fit en uitgerust. We bedanken elkaar voor de reis, voor de steun onderweg, voor het gezelschap. We hebben de reis gemaakt die we wilden, we hebben hem gemaakt, letterlijk, samen met al die anderen. De moeilijkere momenten zijn vergeten, ons geheugen helpt te selecteren. Maar dagen, trajecten, hotels, hostals en alberques lopen in onze herinnering door elkaar. De mensen die we ontmoet hebben niet. En we hebben veel mooie mensen ontmoet, een aantal van hen zijn dicht bij het hart komen zitten. Bijna zonder uitzondering zijn het vrije geesten, ondernemend, open-minded en positief. Ieder heeft zijn eigen verhaal meegenomen naar Santiago en komt hopelijk met een mooier verhaal thuis. Er is veel gedeeld, er is veel gedacht en veel besproken. En nog, want we zijn nog niet klaar.

Na de fotoshoot gaan we naar het pelgrimskantoor voor het Compostelaat. Het bewijsstuk dat je het gehaald hebt. Voor niemand hoeven we dat eigenlijk te bewijzen, zeker niet voor onszelf. En een aflaat krijg je er ook al niet mee, dat doet de pelgrimstocht zelf. Maar we willen het wel hebben en krijgen het ook na een uurtje wachten in de rij. Dan biertijd, gezessen aan bier, koffie (Dany) of KAS (Emmy). In een lichte nevel gaan we naar ons hotel, Katrien naar haar herberg. Na een douche, een heldenslaapje en een laatste graai uit de fietstassen gaan we terug naar het oude centrum. Zonder af te spreken ontmoeten we elkaar weer en zetten de middagsessie gewoon door. Ook Krista en Patrick komen we op dezelfde locatie tegen (dus het was nog vroeg). Voor de Vlamingen hebben wij het vertrouwen in het Nederlandse volk weer een klein beetje hersteld. We hebben als Nederlandse diknekken in Vlaanderen blijkbaar een slecht imago, behalve wij dan. Emmy verzamelt emailadressen en maakt foto's. Het zijn ook momenten om vast houden.

De binnenstad van Santiago, hoewel toeristisch, is aangenaam want autovrij en vol van mensen die hun verhalen willen delen met andere mensen. Er wordt hier wel iets minder sober geleefd dan een pelgrim betaamt. Vriendschappen worden bevestigd, liefdes uitgesproken, beloftes gedaan. Morgen gaan we naar de speciale pelgrimsmis. Dan is het ook tijd om terug te kijken. Wat heeft het ons gebracht? Één dingen weten we zeker, we komen terug in Santiago, want de Camino, waar dan ook vandaan, komt hier uit. Dus Santiago en heilige Jacobus, ' tot in den draai!' Hasta manana.

1. Walter Broeders:
    1 juli 2015
    Proficiat heren. Jullie hebben het gehaald. Ik ben trots op jullie. Bid bij de beeltenis en beleef dit als een wonder.
    Walter
  2. Luc:
    1 juli 2015
    Mannen Broeders, gefeliciteerd met deze prestatie van formaat!
    Vooraf verklaarde ik jullie voor gek, daarna vroeg ik me af waarom Santiago en niet Valencia, Boedapest of Moskou. Vond jullie niet echt het type-pelgrim. Was dan ook zeer sceptisch of het mythische karakter van deze tocht vat op jullie zou krijgen. Maar de lijn in jullie verhalen stelt mij in het ongelijk. Was het in het begin nog vooral toeristische reisinformatie, gaandeweg veranderde de toon van historisch naar bespiegelend. Mooi om te lezen, maar nog mooier om mee te maken lijkt me.
    Verwacht, nee eis, dat jullie vanavond verschrikkelijk dronken worden (lukt dat niet dan zijn jullie echt veranderd) en hoop jullie heel snel in Nederland terug te zien. Bedankt voor jullie prachtige verhalen!
  3. Hans le Pair:
    Mannen,
    Knap gedaan; het was een plezier om jullie verslagen te lezen. Donderdag weer naar huis, alles is dan back to normal, ware het niet dat hier ook Spaanse hoogvlaktetemperaturen heersen. Dat is gedaan om de overgang niet al te groot te laten zijn voor jullie...
    Welkom thuis en mooi op tijd om jullie "collega's" te aanschouwen bij de start van de Tour en de passage zondag in Capelle.
    groet van Hans & Coby.
  4. Rob van `leemput:
    Hulde!
    Ronald heb genoten van jullie reisverhalen, werd en vast ritueel na het opstaan, kijken of er al iets geschreven was.
    Lichte teleurstelling als dit niet zo was......
    Heb van de verhalen genoten en respect voor jullie sportieve prestatie (als de selectie van Xerxes hier een percentage van zou hebben krijg je een seizoen wat een stuk relaxer zal zijn)
    Ben heel benieuwd hoe de overgang naar het "normale" leven zal gaan verlopen.
    Nogmaals neef, ik heb bewondering voor je en heb er op afstand van mee genoten!
  5. Nicole:
    2 juli 2015
    Trots op jullie. Mooie tocht mooie verhalen! kusss
  6. Bea Broeders:
    Wat een leuke reacties.
    Ik ben natuurlijk verschrikkelijk trots op jullie prestatie. Ik ben ook blij dat jullie heel terug zijn.
    Nu lekker nagenieten en misschien ligt jullie boek over een paar weken in de boekhandel. Beslist waard . Liefs.......
  7. Tilborgjes:
    2 juli 2015
    Grote klasse mannen. Genoten van jullie reisverhalen en bijgaande foto's. Ik kan me voorstellen dat het even wennen is nu jullie het gehaald hebben en de Grote Reis voorbij is. Inderdaad: het bezit van de zaak is......
    Goede terugreis.
  8. Wim ravenhorst:
    3 juli 2015
    Gefeliciteerd zeer knappe prestatie waren erg leuke verhalen om te lezen.
  9. Miranda:
    5 juli 2015
    Proficiat mannen, maar speciaal voor mijn neef Ronald...het is een onvergetelijke tour geweest als ik het zo lees....echt top hoor.
    lieve groet v Pa & Miranda