Van 45 naar 130

6 september 2021 - Almazán, Spanje

Nadat ik mijn fiets uit de garderobe heb gehaald ga ik op weg voor een kort ritje. Er moet namelijk flink geklommen worden de komende 100 km. Ik ben van plan dit in twee etappes te doen, want ik lig ruim voor op het schema en het beloofd een hete dag te worden. Ruim boven de 30 graden.

Na 5 kilometer kom ik bij een snelweg die is afgesloten met betonblokken. In mijn routeboekje, dat 6 jaar oud is, staat dat ze deze weg nog aan het aanleggen zijn, maar dat je gerust langs de betonblokken kan om verder te fietsen. Dat doe ik dan ook en later komen andere fietsers en hardlopers me tegemoet. Niemand die mij waarschuwt dat ik niet verder zou kunnen, dus ik ga er maar van uit dat ik goed zit. Volgens mijn boekje moet ik vlak voor een in aanleg zijnde viaduct de weg af. Echter als ik bij het viaduct aan kom lijkt deze klaar te zijn. Dat mag ook wel na 6 jaar, maar hij is toch nog afgesloten voor het verkeer middels kettingen en rotsblokken. Ik gok het erop om er overheen te gaan. Best eng want het viaduct is toch zo'n 100 meter hoog en loopt over een dal. Maar de weg ziet er goed uit en ik ga er van uit dat hij een man op een fiets wel kan houden. En dat klopt. Ik moet alleen bij de laatste wegafsluiting mijn bagage van mijn fiets halen om mijn fiets en bagage over de blokken heen te tillen. Hier hebben ze geen ruimte overgelaten om tussen de blokken door te fietsen.

10 kilometer verder kom ik een benzinestation tegen waar ik de fiets maar weer een wasbeurt geef. Tevens haal ik er wat te drinken voor onderweg en voor nu. Het is dorstig weer. Ik heb nu 2 bidons met water bij me, 4 halve liters cola en een aquarius. Dat moet voldoende zijn.

De route blijft stijgen en ik ben inmiddels van 200 meter hoogte naar 900 meter geklommen. Helaas niet in een rechte lijn, maar met ook veel afdalingen. Zodat de klimmeters extra veel worden.

Als ik bij de geplande eindbestemming kom, heb ik 45 km gefietst en is het half 4. Het dorp heeft geen enkel  restaurant en de slaapplaats is bij een particulier en heeft geen airco. Ik gok het erop om verder te rijden in de hoop dat ik wat beters tegen kom.

Had ik dat nu maar niet gedaan. De route gaat naar een hoogte van 1100 meter en blijft daarna op en neer gaan tussen 900 en 1100 meter. Uiteindelijk zal ik vandaag meer klimmen dan toen ik de pyreneen over ging. Ik weet niet hoe het kan, maar de dorpen die ik tegen kom stellen echt niks voor. Ik denk hooguit 50 inwoners. Zelfs een bar of winkeltje is er niet te zien. Ik ben dus genoodzaakt om maar verder te rijden en ben inmiddels ook door mijn drankvoorraad heen. Als ik, na 90 km, via Booking.com wat zoek is het dichtste bij 30 km, maar dat is dan ook nog van de route af. Ik besluit om de normale route te volgen die na 40 km in Almazan uitkomt. Een redelijk plaatsje, al geeft Booking.com aan dat er niets meer beschikbaar is. Het is inmiddels zo laat geworden dat ik mijn licht aan moet doen. En ik arriveer in  Almazan om iets na negenen. Het is nu echt donker. Ik zie geen hotels en vraag aan een aantal oudere mannen of er hotels in de buurt zijn. Ik krijg een heel verhaal, maar voor mij niet duidelijk of er een hotel is. Ik bedank de heren en ga het verder proberen. Als ik het vraag aan een jongere generatie mannen, dan verwijzen ze me naar een bar. Die schijnt ook kamers te verhuren.

Bij de bar aangekomen vraag ik of zij inderdaad kamers hebben en daar wordt bevestigend op geantwoord. Maar het is  zo druk dat ik even geduld moet hebben. Na 10 minuten bestel ik maar een cola en 10 minuten later weer. Na een half uur wachten brengt een van de serveersters me naar mijn kamer. Hij is klein en warm en geen airco. Maar nu hoor je me niet klagen, ik ben blij dat ik een slaapplaats heb en niet nog verder hoef te fietsen. 130 km is meer dan genoeg.

Voor morgen heb ik maar alvast een hotel geboekt, 35 km verderop. Dat wordt dan een halve rustdag.

Tot morgen, al is die inmiddels begonnen.

1. Vincent van Dongen:
    6 september 2021
    Jeetje Wijnand! Ik heb de hele avond zitten wachten op je verhaal, maar ben op een gegeven moment toch in slaap gevallen. Volgende keer een beetje doorfietsen hoor! Hahahahaha. Wat een avontuur weer. Geniet van je halve rustdag vandaag, dat heb je wel verdiend.
  2. Yvonne:
    6 september 2021
    Goedemorgen lief, jemig wat kan jij je reis spannend maken. Samen met de buren heb ik uren in spanning gezeten of je een plekkie zou vinden. Gelukkig want alleen op een fiets in het donker, ik vond het geen fijn idee. Hopelijk heb je goed geslapen na zo'n dag. En heel wijs om vast een hotel te boeken. Dat is toch wel de tip van de week. Dikke kus
  3. Hanneke:
    6 september 2021
    Tjongejonge…….ruim 30graden en steeds maar weer klimmen. Hoe zit het met die benen die van de week “niet goed voelde” ? Respect ! Rustig aan vandaag !! Gelukkig met een slaapplaats in het vooruitzicht. Maar ook voor vandaag geldt : veel drinken 🍺
  4. Nelly:
    6 september 2021
    Dat is weer een mooi reisverslag en idd ook spannend of je wel een slaapplekje kon vinden
    Succes weer voor vandaag
  5. Timo:
    6 september 2021
    Ik dacht al, waar blijft de blog. Dat klinkt als een pittig dagje Wijnand. Stel je voor dat je nog verder had moeten zoeken.. lekker rustig aan doen vandaag, gelijk heb je! Je nadert al razendsnel Madrid op dit tempo ;-)
  6. Hans le Pair:
    6 september 2021
    🇪🇸 In hogere sferen en geen bed te vinden...🚲✌
    Ik begrijp nu, dat je verslag van de dag net voor het slapen gaan pas binnen kwam. Het leek wel een filmscenario voor een horrorfilm!
    Doe het even wat rustiger aan de komende dagen en neem het ervan 👍
    Oh ja, Max won uiteindelijk zoals werd verwacht🏎💪
  7. Luc:
    6 september 2021
    Slapen boven een bar, op je kamer wachten in een drukke kroeg, een serveerster die je naar je kamer brengt..... Daar droomt elke man toch van! Ik had er wel 200 km voor willen fietsen.
  8. Coleta:
    6 september 2021
    Jeetje zeg wat een rot dag. Wel mooie foto’s. Alleen die betonblokken zijn wat luguber.
    Rustig aan vandaag als dat lukt en misschien richting Madrid komen er betere overnachtingen op je pad.
  9. Hennie Hoek:
    6 september 2021
    Nou, wat een tocht. 130 km. Petje af Wijnand.
    Wij hadden er van de week 35, langs de Rottemeren....een schril contrast!
    Beetje uitrijden voor jou😎.
    Die boekjes kunnen wel een up-date gebruiken, denk ik zo.
    Hoop, dat je de komende dagen wat betere wegen hebt.
    Rustig aan want je ligt op schema lees ik.
    Mooie reis verder.