Vakantie

6 september 2021 - Berlanga de Duero, Spanje

Na de belevenissen van gisteren heb ik vandaag uitgeslapen tot kwart over negen. Geen wekker die me wakker maakt. Het idee dat ik maar 35 km hoef te fietsen geeft een bepaalde rust. Het is echt een vakantiedag. Ik begin met twee bakken koffie en twee kleine broodjes met ham en ei. Uiteindelijk is het bijna elf uur voordat ik op de fiets zit. Het is 25 graden en zwaar bewolkt, dus heerlijk om te fietsen.

De eerste 20 km gaan voorspoedig over een licht glooiend landschap. Ik blijf op een hoogte fietsen van tussen de 900 en 950 meter. Daarna volgen 8 kilometers over een slecht grindpad. Dit omdat het boekje me verteld dat ik dan zo mooi langs de Duero fiets. Om te zorgen dat ik niet val heb ik echter meer oog voor het wegdek dan voor de omgeving. En de Duero is hier niets meer dan een rivier van 20 meter breed, dus spectaculair is het zeker niet. De laatste 7 kilometer gaan weer over een normale weg en na 3 uur fietsen kom ik aan bij mijn hotel.

De receptioniste schrikt als ik binnenkom. Net als ik want ze komt amper boven de balie uit. Als ze mijn paspoort aanneemt probeert ze mijn naam uit te spreken, maar dat klinkt als Wienand. De ij wordt in Spanje niet gebruikt. Na een paar keer lukt het haar om het beter uit te spreken, al is het het nog niet helemaal. Met het uitspreken van haar naam heb ik ook moeite, het lijkt op Aranceri maar ik vermoed dat je het anders schrijft. Ze komt uit de Dominicaanse republiek en is speciaal naar Spanje gekomen om te werken. Ze is hier pas 5 jaar en als ik vraag of een ze visa of zo nodig heeft, verteld ze dat het veel moeite heeft gekost, maar dat nu alles geregeld is. Ik ben benieuwd of dat ook zo is.

Mijn fiets wordt in een garage, een paar straten verderop, gezet. Voor de garage is nog een poort met een hendel die twee meter hoog zit. Die moet ik ontgrendelen want zij kan daar bij lange na niet bij. Omdat de garage morgen ook weer opengemaakt moet worden als ik wegga, vraagt ze hoe laat ik denk te vertrekken. Ik geef aan dat ik verwacht tussen 10 en 11 uur te vertrekken. Je ziet aan haar gezicht dat ze opgelucht is dat ze niet heel vroeg hoeft te beginnen.

Na het inchecken heb ik gedoucht en twee wasjes gedraaid, want gisteren heb ik geen tijd en zin gehad om mijn spullen te wassen. Om drie uur heerlijk gaan eten in een restaurantje en daarna een beetje door het plaatsje gelopen en de kerk bezocht.  Uiteindelijk mijn Ipad gepakt en de krant van zaterdag en vandaag gedownload, om daarna een paar uurtjes op een terras de kranten te lezen. Al met al echt een vakantie dag.

Tot Madrid moet ik nu nog 370 kilometer fietsen. Ik kan hier nog 8 dagen over doen, dus met 45 km per dag moet ik dat makkelijk redden. Ik heb dan ook voor morgen al weer mijn hotel geboekt op 40 km afstand van hier.

Ik heb echt het gevoel dat ik vakantie heb en de enige die dit momenteel nog kan verpesten is een vlieg die in mijn kamer irritant om mijn hoofd cirkelt. Maar daar ga ik nu iets aan doen.

Tot morgen.

1. Hans le Pair:
    6 september 2021
    🇪🇸 Goed bezig 'Wienand'....⏰🛏🛁
    Kijk, dit is nou een verslag dat wat meer in de richting van mijn belevingswereld komt: minder fietsen, meer lekker eten en wat langer slapen, krantje lezen etc.
    Dat Madrid ga je op deze wijze wel halen. Ga zo door!
    Ik hoor in mijn hoofd Boudewijn de Groot zingen: "Hoe sterk is de eenzame fietser". Nou heel sterk en nog veel slimmer....🤔😳🤭💪🚲
  2. Timo:
    6 september 2021
    Relaxed zo Wijnand 😎 lekker tranquillo 👌🏻
  3. Kees:
    7 september 2021
    Lijkt mij wel wat. Ongeveer 40 kilometer per dag en lekker genieten. Daar ga ik voor.
    Nog effe volhouden Wijnand. Eindstreep in zicht.
  4. Vincent van Dongen:
    7 september 2021
    Goedemorgen Wienand, wij hadden gisteren een dagje touren met een mini cooper langs allemaal mooie kleine stranden en baaien, dus we lagen er in de avond al vroeg in. Klinkt alsof je een lekker relaxte dag hebt gehad. Maar nog een behoorlijke reis voor de boeg zeg! Succes vandaag en een mooie rit!
  5. Coleta:
    7 september 2021
    Ja een goede dag, fijn hoor. Toevallig hoorde ik gisteren in de auto het liedje “short people”.
    Toen dacht ik nog wat n raar lied eigenlijk.
    Goede reis verder en lekker eten ,drinken, wandelen en lezen. Inderdaad het vakantie gevoel.