Eindelijk weer een dagvullende rit

9 september 2021 - Cuéllar, Spanje

Het is zwaar bewolkt als ik wakker wordt, maar droog. Ik begin de dag met een espresso en een croissant en ga rond half 11 op pad. Het is best fris en de wind heb ik tegen. mijn doel is het plaatsje Penafiel. Het is iets meer dan 40 km rijden en ik heb er een mooi hotel gezien met een spa en alles er op en er aan. Dat lijkt me wel wat. Maar als ik rond 1 uur in Penafiel aan kom, krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel. Nu al weer stoppen? Het wordt op deze manier wel erg makkelijk. Ik besluit door te gaan en mijn volgende doel is Cuellar, 40 km verderop.

Ik zit al dagen op de spaanse meseta. De meseta is in de ronde van Spanje berucht vanwege de harde wind, waardoor de renners in de zogenaamde mongolenwaaiers terecht komen. De afgelopen dagen had ik mooi weer en weinig last van de wind , of misschien had ik hem wel mee. Maar vandaag welt, in de middag, de wind aan tot een tot een serieuze storm. Ik ga soms niet harden dan 10 km per uur. Ik doe dus nog ruim 4 uur over de laatste 40 km. Je begrijpt wel hoe ik me voel, als ik me bedenk dat ik ook in een bubbelbad had kunnen liggen.

Uiteindelijk kom ik toch in Cuellar aan. Booking.com heeft niets in de aanbieding, maar een stad met ongeveer 10.000 inwoners en genoeg bezienswaardigheden moet toch nog wel een hotel hebben. Na een kwartier zoeken vind ik een hotel. Ik ben net op tijd want de eigenaar staat op het punt af te sluiten en pas weer om 7 uur terug te komen. Ik heb geluk.

Cuellar heeft een prachtig kasteel en staat ook bekend om het jaarlijkse feest van het door de straten laten rennen van de stieren. Vergelijkbaar met het feest in het bekendere Pamplona. Afgelopen jaar en dit jaar ging het echter niet door vanwege corona, maar ze beloven volgend jaar het feest weer te organiseren. De laatste keer, in 2019, ging het niet zo goed. Toen werd er een toeschouwer gespiest door een stier en overleed. De toeschouwer zat op een muur en viel er net af toen de stier voorbij kwam. Het is dus oppassen hier.

Morgen ga ik op weg naar Segovia, 88 km hier vandaan. Hoe ver ik kom is nog onzeker, vanwege de wind en het weer. Er wordt steeds regen voorspelt, maar voorlopig hou ik het droog.

Tot morgen. Dan is trouwens een van mijn trouwe volgers jarig, Nelly van Rietschoten. Dus Nelly van harte, een fijne dag en tot binnenkort.

1. Timo:
    9 september 2021
    Een mongolenwaaier, weer wat geleerd 😂 Sneu verhaal dat degene die gespiest werd een toeschouwer was. Met een matador had ik minder medelijden gehad. Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat je een rondje om Madrid heengaat. Om de dubbele etappe op 1 dag goed te maken? 😜 Dan is een bubbelbad geen slecht alternatief. Succes weer morgen! 💪🏻
  2. Coleta:
    10 september 2021
    Oh oh wat zou dat hotel heerlijk geweest zijn… je bent te streng voor jezelf.
    Ik ga duimen dat het droog blijft vandaag . Die wind , blijft die een paar dagen of zou dat vandaag wat minder kunnen zijn?
    Nelly gefeliciteerd, maak er een gezellige dag van.
    En wijnand zet hem op , Madrid is in zicht.
  3. Nelly:
    10 september 2021
    Allereerst ...dank je wel Wijnand voor de felicitatie.
    En ja soms moet je een keuze maken he..een heerlijk bubbelbad of sterkte kuitspieren van het tegen de wind in fietsen. Haha
    Maar je ben er bijna toch nog even volhouden
    Zal duimen voor beter weer dan

Coleta ook bedankt voor je felicitatie
  4. Ronald:
    11 september 2021
    Benijdenswaardige rit weer. Natuur- en cultuurschoon. En geen boetes van Spaanse dienders, maar je hebt nog een paar mogelijkheden. Volgende keer laat ik je niet meer alleen gaan. Verdacht veel contact met oudere mannen. In Madrid wacht de Ronde-miss. Spanje is het land van de waaiers, dus helaas nog even volhouden. Ve ve amigo!