Van de Camino del Cid naar de Ruta del Vino

8 september 2021 - Aranda de Duero, Spanje

Sinds ik mijn hotels een dag van te voren boek zijn de dagen rustiger en lijkt het ook wel of ik minder meemaak. Gezien de afstanden die ik afleg, vandaag 55 km, hoef ik me onderweg geen zorgen te maken over eten en drinken. Zo'n rit als vandaag wordt gereden op een cafe solo en een chocolade croissant. Terwijl als ik niet weet waar de rit eindigt, zorg ik dat ik goed ontbijt en genoeg drinken meeneem voor onderweg. En ook onderweg wil ik dan nog uitgebreid lunchen. Dat lunchen doe ik nu als ik aankom op de plaats van bestemming.

Vandaag ben ik het wijngebied van de Duero binnen gefietst, de Ribera del Duero. Dit gebied ligt iets zuidelijker en westelijker dan het bekendere Rioja gebied, waar Logrono de wijn-hoofdstad van is. Ik ben uiteindelijk uitgekomen in de wijn-hoofdstad van de Ribera del Duero, Aranda de Duero. Je merkt dat de mensen het hier beter hebben dan in de eerdere gebieden, waar ik door de mais en de zonnebloemen fietste. De huizen zien er beter uit en de mensen zijn ook wat verzorger. Het maken van wijn loont waarschijnlijk meer, dan het maken van veevoeder en zonnebloemolie.

Het schema voor de komende dagen is nog niet bekend. Ik weet wel welke kant ik op moet, maar weet nog niet waar ik ga slapen. Ik laat het de komende dagen afhangen van waar ik wat vind en hoe het weer zich gedraagt. De verwachtingen zijn dat het weer gaat veranderen, kouder en natter. Vandaag merkte ik al dat er meer (tegen)wind stond en dat het wat frisser is. Ik ben vanavond zelfs terug gegaan naar mijn hotel om een lange broek en een vestje aan te doen. Die had ik zeker al een week niet meer aangehad. Ik hoop dat het tijdelijk is, want Yvon hoopt natuurlijk op een paar mooie dagen in Madrid. Het zou jammer zijn als het dan zou regenen.

Tot morgen.

1. Hans le Pair:
    8 september 2021
    Best nog een lange rivier, die Duero. In Portugal heet ie trouwens Douro. Ook deze Portugese wijn is uitstekend.
    Toen wij nog naar Portugal reden, bleek het erg geruststellend als je van hotel naar hotel reed. Na 900 km nog moeten gaan zoeken was niet plezierig. Ik begrijp je keuze heel goed.🇪🇸🚲✌
  2. Vincent van Dongen:
    8 september 2021
    Wijnaldus, al met al een beetje een saaie dag zo he. Hier in Gerakini heeft het de hele dag geregend en voor morgen en overmorgen wordt het niet anders is de verwachting. In Nederland is het warm, maar als we zaterdag terug komen, dan regent het daar ook... gelukkig nog 3 weken vakantie, dat maakt een boel goed hahahaha. Groet!
  3. Eh Bouchar:
    9 september 2021
    Ik verwacht wel wat meer avontuur, jij hebt ons een beetje verwend. Ik hoop vnv wat meer spannende gebeurtenissen te lezen.