Haarlem - Rotterdam/Capelle aan den IJssel (70 km)

23 mei 2015 - Rotterdam, Nederland

Vandaag hebben we de eerste stempel in ons pelgrimspaspoort laten zetten. Jacky en Yvonne brachten ons naar Haarlem, waar vandaan wij dan weer naar huis zullen fietsen. Voor velen is Haarlem de startplaats voor de tocht naar Santiago de Compostela. Wij vonden het dan ook leuk om aan deze traditie mee te doen en onze eerste stempel op te halen in het Sint Jacobs Godshuis. Een vrijwilliger van de Stichting Sint Jacob, Rederik de Krijger, was aanwezig om ons welkom te heten en om ons pelgrimspaspoort te voorzien van de eerste stempel. Rederik gaf ons de nodige informatie over de tocht en een rondleiding door de Sint Jacobskapel. Anderhalf uur later, de dames zaten al op hete kolen, konden wij dan eindelijk beginnen aan de eerste etappe van de tocht. We besloten om de tocht naar huis zoveel mogelijk te rijden zoals die is beschreven door Clemens Sweerman in zijn boeken over de Sint Jacobsfietsroute. Dit betekende dat we dwars door Haarlem en dwars door Leiden zouden gaan. Vandaag, op zaterdag, niet zo'n goed idee. We kwamen namelijk in beide steden midden in de markt terecht. Daar is het fietsen toch echt wel lastig en hebben we dus maar gelopen. Verder was het een schitterende route. We fietsten lange tijd lang de Leidsevaart en moesten na Leiden dwars door weilanden heen waar je eerst het hek moet openen om verder te kunnen fietsen. Daarnaast kwam het zonnetje erbij en hadden we de wind meestal in de rug. Vlakbij huis hebben we aan de Rotte nog een lekker biertje genomen en alvast getoost op een buen camino.