Een eenzaam vertrek

28 augustus 2021 - Miramont-de-Quercy, Frankrijk

Op de dag van mijn vertrek word ik wakker in een leeg bed en leeg huis. Yvonne is een weekendje met Hanneke naar Den Bosch  en Daan is sinds mei op zichzelf gaan wonen. Zelfs de poezen laten zich niet zien.

Hoe anders was het 6 jaar geleden, toen ik voor de eerste keer een lange fietstocht ging maken. Weken van te voren was er al spanning en onrust, een uitzwaai-bbq (sorry Vincent) en op de dag van vertrek stond de hele familie en de halve straat me uit te zwaaien.

Na de ochtendrituelen laad ik de tassen op mijn fiets en ga om 8.15 uur de deur uit. Er is niemand buiten. En waar vorig jaar mijn vader nog met me meefietste naar het vliegveld, ga ik nu alleen en stilletjes op weg. Mijn vader vist namelijk op zaterdag. Maar uit een ooghoek zie ik toch nog iets bewegen. De buurman, hij staat in zijn gestreepte boxershort voor het raam om me uit te zwaaien. Mijn dag kan niet meer stuk.

Gelukkig lukt het me om de rit naar het vliegveld droog over te komen, maar op het vliegveld wordt mijn enige lange broek toch nog behoorlijk nat en vol met vlekken. Bij het desinfecteren van mijn handen spuit het pompje alle kanten op, maar het meeste op mijn broek. Ik probeer het nog schoon te krijgen, maar volgens Yvon moet ik hem gewoon wassen. Ik gok er voorlopig maar op dat ik de komende weken in mijn korte broek kan lopen. In het vliegtuig zit ik op de allerlaatste rij, helemaal alleen, vlak naast het toilet. Ik zit nog maar net of er komt een wat oudere man aanlopen met een plastic zak waar van alle kanten vloeistof uit spuit. Van schrik spring ik twee plaatsen opzij, maar ik ben al te laat. Het lijkt wel of er een vloek op mijn broek rust. De beste man heeft op het vliegveld een fles limoncello gekocht en deze in het vliegtuig uit zijn handen laten vallen. De stewardessen vertellen hem dat hij de zak maar in het toilet moet legen. Dat lukt maar matig en ook de man zijn broek en schoenen zitten onder de limoncello. De rest van de reis komen er regelmatig mensen uit het toilet die bij de stewardessen gaan klagen dat het allemaal zo plakt op het toilet. Heel vreemd.

Verder gaat de reis naar Bergerac voorspoedig en land ik om 13.30 uur. Mijn fiets wordt gebracht en mijn tassen haal ik van de bagageband. Normaal gesproken moet ik dan van het personeel gelijk wegwezen uit de hal, maar deze keer laten ze me rustig mijn fiets in elkaar zetten.  Die tijd heb ik ook wel nodig, want het achterspatbord van mijn fiets is kapot. Gelukkig heb ik Duct-tape bij me. Ik had wel eens gelezen dat het handig was om bij je te hebben, en zie het komt gelijk van pas. Het spatbord zit weer zo vast als een huis.

Het is heerlijk weer. De zon schijnt volop en ik heb de meeste tijd de wind in de rug. Ik ben dan ook binnen 2,5 uur op de plek van bestemming, Miramont-de-Guyenne. Ik heb hier een B&B geboekt, bij Jonathan. Jonathan is geboren in Australie. Zijn ouders zijn na hun huwelijk naar Australie geemigreerd en zijn na 40 jaar weer terug gegaan naar Frankrijk. Jonathan is hun 4 jaar geleden gevolgd. Hij heeft hier een prachtig landgoed en de B&B heeft 3 kamers. Hier leeft hij van.

Jonathan is denk ik tussen de 35 en 40 een beetje kalend en boven de rand van zijn T-shirt heeft hij een grote baal shag. Een soort ziekte van Hedel, maar dan anders. Als hij me heeft rondgeleid en heeft verteld waar ik mijn fiets kan stallen en waar ik het beste kan gaan eten, vraagt hij of hij nog iets kan betekenen. Nou, als je het toch vraagt, ik heb wel trek in een lekker koud biertje met dit warme weer. Dus Jonathan regelt een biertje voor me. Hij komt aan met een tripple. Hartstikke lekker, maar als je dorst hebt hakt hij er wel gelijk in.

Na het douchen ben ik weer een beetje bijgekomen en ga op de fiets naar het door Jonathan aanbevolen restaurant. Het is zo'n 3 km fietsen en het ligt met nog wat andere restaurantjes aan een leuk pleintje. Ik kan er nog lekker een tijdje in de zon zitten en eet er een heerlijk eendje.

Zo weer naar de B&B en hoop dat ik lekker kan slapen. Ik heb helaas geen airco, dus het kan wel eens warm blijven vannacht.

Tot morgen.

1. Vincent van Dongen:
    28 augustus 2021
    Wynaldus, wat een avontuur weer en dat op je eerste dag! Van ductape op je fiets tot duck op je bord! Maar het klinkt alsof je B&B prima is en je lekker kunt bijkomen van de reis. Geniet van je avond en neem een extra biertje van mij. Stuur me een Tikkie hahahaha. Slaap lekker voor straks en op naar de volgende avonturen!
  2. Nelly:
    28 augustus 2021
    Nounou nog maar amper op pad en al een heel avontuur meegemaakt dat kan nog wat worden de komende dagen
    Hopelijk blijft het hierbij en kun je verder zonder problemen
    Fijne nacht en morgen gezond weer op
  3. Luc:
    28 augustus 2021
    Nou dat begint slecht! Wat een enorme verspilling van alcohol. Zonde van die limoncello. Nou ja, slechter kan het niet worden. Je kan op de eerste dag ook maar gelijk het dieptepunt gehad hebben.
    Op naar betere tijden!
  4. Yvonne:
    28 augustus 2021
    Lief dit wordt weer een spannend jongensboek. De sfeer zit er al goed in. Ik ben weer lekker thuis in een stil huis. Nog 2.5 weekjes en ik mag je achterna. Zal ik een limoncello meenemen van t vliegveld?
  5. Hans le Pair:
    Wijnand,
    De titel "The lonelyness of the long distancerunner" kwam gelijk bij mij op na lezing. Als zelfs Yvonne een Bosche Bol prevaleert (Facebook) boven jou vertrek, dan... Maar troost je, ook deze buurman zag je in sportkleding (zaterdagochtend sportschool zoals je weet) vertrekken. Weliswaar wat timide kijkend, maar met de kin fier omhoog. Klaar om de strijd met de elementen aan te gaan!🚲🌞⛅🌦🌧
    p.s. de beschrijving van Jonathan had voor het T-shirt mogen stoppen. Net iets te veel informatie als je aan je zondagochtend ontbijt zit...🤔🥴
  6. Coleta:
    29 augustus 2021
    Jeetje wat n begin van je reis. Twee en een halve week met een limoncello luchtje in je tas. Het is lekker spul maar dan wel in de fles of ineen glas.
    Het weer zit lekker mee misschien vandaag weer een beetje rugwind?
    Goede reis.
  7. Hennie Hoek:
    29 augustus 2021
    Vanmorgen vroeg jouw verhaal gelezen. Al erg gelachen.
    De buurman die jou uitzwaaide is Harm denk ik zomaar....toch aardig.
    Hij is nog even terug gegaan naar zijn mandje maar toch even voor jou opgestaan😊.
    Een goede buur......
    Mooie tocht gewenst!
  8. Hanneke:
    29 augustus 2021
    EEN EENZAAM VERTREK……….niemand om je uit te zwaaien alleen de buurman in boxer….nu voel ik mij zeker schuldig !
  9. Eh Bouchar:
    29 augustus 2021
    Toch stiekem een beetje jaloers op jouw avontuurlijke tochtjes. Geniet ervan