In het bed van Liam Neeson

2 september 2021 - Zaragoza, Spanje

Ik heb heerlijk geslapen. Hoe kan het ook anders als je in de kamer van Liam Neeson hebt geslapen, die hier in 2005 logeerde tijdens de opnames van de film Kingdom of Heaven. Een film over de kruisvaarders in de twaalfde eeuw. De kamer is dan ook extra groot, met twee grote fauteuils en een dichtgebouwd balkon. Toen ik de kamer binnenkwam deed ik het rolluik van mijn raam omhoog en keek uit op een dichtgebouwd balkon met een tuinstel. Ik had verwacht gewoon de buitenlucht te zien en dacht dat dit misschien van andere mensen was. Maar ik had ook nog een deur die me toegang gaf tot dat gedeelte. Het was allemaal van mij. Wat de reden was om dit helemaal dicht te bouwen is me een raadsel, misschien had Liam Neeson behoefte aan privacy. De hoteleigenaar doet er in ieder gaval alles aan om het in de originele staat te behouden. Dat scheelt een hoop onderhoud.

Als ik s'ochtends via het badkamerraampje naar buiten kijk zie ik een dikke mist. Maar als ik een kwartier later weer kijk is dat al weer weg. Het beloofd een mooie dag te worden. De route naar zaragoza is 90 kilometer en ik ga langzaam dalen van 600 naar 200 meter hoogte. en makkie dus.

De eerste twintig kilometer valt me iets vreemd op. Overal op de weg zie ik wormen die van de ene kant van de weg naar de andere kant willen. Het is me eerdere dagen nog niet opgevallen, maar soms zijn het er honderden op een stuk van 10 meter. En ik heb echt niet teveel gedronken gisterenavond. Het zou een goed onderwerp kunnen zijn voor een film van Alfred Hitchcock. Ik kan ze helaas niet allemaal ontwijken en als er een auto voorbijkomt zijn velen de klos.

Daarnaast ruik ik een groot deel van de dag de geur die ik ook in kerken ruik. Het zal te maken hebben met de bossen waar ik door heen rijd. Maar als man van de stad kan ik een beuk nog niet van een eik onderscheiden. Als ik op internet zoek, dan blijkt de geur afkomstig te zijn van het hars van de wierookbomen, zoals de boswelia. Die schijnt dan weer voor te komen in Noordoost Afrika. Misschien staat de wind gunstig, maar ik weet niet wat anders deze geur veroorzaakt. Misschien zijn er mensen die me kunnen helpen?

Aan het begin van de middag rijd ik een dorpje in en kijk wat om me heen op zoek naar een barretje. Het ziet er allemaal verlaten uit, maar in een zijstraatje zie ik in de verte wat partytenten staan. Daar ga ik maar eens proberen of ik wat te drinken kan krijgen. Als ik aankom zie ik een door hekken afgeschermd leeg terras voor een bar, waar een aantal partytenten voor schaduw zorgen. Naast de ingang van de bar zit een man aan een tafeltje. Op zich niks vreemds, want zo zie ik het onderweg wel vaker. Terwijl ik van mijn fiets stap zie ik ook een bord staan met het menu van de dag. Hier had ik niet opgerekend, maar wil er natuurlijk wel gebruik van maken. Als ik naar binnen wil komt de man op me af en vraagt of ik wil eten en of ik buiten wil zitten. Blijkbaar zit hij in de bediening en is hij hoofd buitenterras. Ik wil graag buiten zitten, maar vind het wel vreemd. Want meestal wordt er min of meer geeist dat ik binnen moet eten. De meeste bars hebben namelijk een Comedor (eetkamer) waar geluncht wordt. De ober dekt mijn tafel en vraagt wat ik wil eten en drinken. Het wordt spagetti vooraf en een hamburger met een een ei en gebakken aardappelen als hoofdgerecht. Tien tellen later krijg ik mijn spagetti en 3 minuten laten de hamburger. De mensen die mij kennen weten dat ik een goede en snelle eter ben, dus na 10 minuten ben ik weer klaar. In de tussentijd zijn er zeker 10 auto's gekomen met mensen die gaan eten. Deze gaan allemaal naar binnen en ik blijf als enige buiten. Hoogstwaarschijnlijk was ik tijdens het spitsuur gekomen en waren alle tafels in de Comedor al bezet/gereserveerd. Maar het was vreemd om te zien dat in een dorp van niets een verlaten straat binnen 10 minuten vol stond met auto's en mensen die kwamen eten.

Om vier uur kom ik aan in Zaragoza. Een grote stad en de kathedraal is al van verre te zien. Ik wordt via een wandel- en fietspad de stad doorgestuurd en dat rijd prettig. Uiteindelijk kom ik aan bij mijn hotel, naast de Mercado van Zaragoza. Een prachtig gebouw.

Net even de stad doorgelopen en wat drank ingeslagen voor op de fiets, zodat ik zaterdag voldoende te drinken bij me heb. Het was een mooie dag, maar nu begint het hier te regenen en te onweren. Ik zag dat het noodweer is in bepaalde delen van Spanje en dat voor Zaragoza en de streken waar ik doorheen ben gekomen en nog moet gaan code geel is afgegeven voor vandaag. Misschien gaat het nu beginnen. Mijn app geeft in ieder geval nog mooi weer, dus daar houd ik me maar aan vast.

Tot morgen of overmorgen, ik heb tenslotte een rustdag.

1. Vincent van Dongen:
    2 september 2021
    Hey Wijnaldus, mooie avonturen weer! Liam lijkt wel wat op jou in je jongere jaren zie ik nu op die foto van hem :-). Voor wat betreft het restaurant is je reputatie je vooruit gesneld denk ik. Er is een bericht rondgestuurd: "die gekke Hollander op de fiets moet je buiten laten eten!" hahahaha. Geniet van je rustdag morgen. Dat doen wij hier ook. Groetjes!
  2. Timo:
    2 september 2021
    Mooi verhaal weer Wijnandinho! Blijft een imposante man, die Liam Neeson. En de combinatie van die wormen en de kerkgeur was vast een bijzondere (haast spirituele?) ervaring. Ik vond wel dat je in Frankrijk beter te eten kreeg. In Zaragoza vast een ruimer aanbod aan lekkernij. Geniet van de welverdiende rustdag!
  3. Yvonne:
    2 september 2021
    1 handshake away van....Liam.
    Ook weer leuk toch en jij was bang dat je niets had om over te schrijven.
    Jij zou 2 weken mooi weer hebben hoor. Enne straks in Madrid helemaal. Ik neem geen regenjas mee.
    Bah die wormen. Vooral als het er zoveel zijn. Brrr. Kriebels.
    Nou liefie mooi verhaal weer. Dikke kus
  4. Nelly:
    2 september 2021
    Zo liep even een paar verhalen achter dus had even wat te lezen en foto.s te bekijken
    Je hebt weer het een en ander meegemaakt ...het blijft heel leuk hoor om het zo met je mee te maken
    Geniet er lekker van
  5. Hans le Pair:
    3 september 2021
    🇳🇱 Overstekende naaktslakken?🇳🇱
    Toen wij nog honden hadden, zag ik 's ochtends bij jou en mij in het park wel naaktslakken het voetpad oversteken. Nooit wormen zo gezien; zal wel iets typisch Spaans zijn🤔
    Overigens, voor Yvonne vandaag een topdag: nieuw album van ABBA is uitgekomen! En dan zit jij in Spanje op je fietsje.🚲 Ik zou bijna denken dat je het zo gepland hebt.
    Best wel even een stevige maaltijd in 10 minuten weg gewerkt. De meeste mensen die ik ken, doen daar toch iets langer over....🍜🍳🍔🍺
    Sweet Dreams 🇪🇸
  6. Coleta:
    3 september 2021
    In tien tellen spaghetti geserveerd krijgen….. heel bijzonder. Maar het heeft je gelukkig gesmaakt.
    Nu je rustdag in Zaragoza. Lijkt me leuk daar.

Gekke wormen en rare wierook geur….beetje vreemd wel. Misschien komt er nog n verklaring voor.

Enne….. Liam lijkt niet echt op jou in je jonge jaren hoor. Mocht ie willen.
  7. Harm Zwiers:
    5 september 2021
    Volgens mij is dit je vierde tour die je aan het maken bent en een stukje van Liam’s bekendheid straalt daardoor ook op jou af