2 juni De Ardennen zijn nooit vriendelijk (80 km)

2 juni 2015 - Bastogne, België

Vanochtend afscheid genomen van onze partners. Dat was toch wel even een momentje. Zeker als niemand een Fisherman's friend bij zich heeft. De tocht van vandaag zou ons voorbij Bastenaken moeten brengen. Gisteren Luik, de klassiekersteden hebben we dan in ieder geval aangedaan. Met een aantal keren die klassieker in de benen zou dat appeltje-eitje moeten zijn. Niets is minder waar. Met volle bepakking fietsen, een tegenwind van kracht 6 a 7 en het gemene wasbord richting Bastenaken brengen de snelheid in km/uur ongeveer terug tot de windkracht. In het beginstuk vandaag door de donkere bossen langs de Lienne, eindigend in Lierneux. Daar hebben we tegenover de plaatselijke kerk een priester uit zijn bed gehaald om een stempel ( cachet) te krijgen. Met de middagslaap nog in de ogen vertelde hij dat een van zijn " predesseurs" de stempel had kwijtgemaakt, dus we kregen een handtekening, ook goed. Van de schrik was Wijnand zijn fietssleutel kwijt, maar door het aanroepen van  de heilige Antonius weer teruggevonden. Vandaag onderweg twee eenzame fietsers tegengekomen die ook onderweg naar Santiago zijn. Een man uit Groningen die al voor de derde keer ging, alleen. Hij is met pensioen en zijn vrouw is geduldig, daarom fietst hij elk jaar een dergelijke tocht. Vanavond aan tafel een man uit Zwolle, die zich zelf absoluut geen druk op wil leggen, maar wel op 1 juli weer terug wil zijn op zijn werk. Prachtige fiets trouwens, een Santos met Rohloff naaf en een band ipv een ketting. We zien elkaar straks op het grote plein in Santiago. Voor vanavond een hotelletje gevonden net voorbij Bastenaken van Vlaamse eigenaren, met uiteraard alleen maar Vlamingen als gasten (en de drie fietsers uiteraard). Morgen Frankrijk in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicole:
    3 juni 2015
    Hang effe een extra schelpje bij wijnand aan z'n fiets! Eerst lekke band nu sleutel kwijt