Van de Dehesa naar de Meseta (88 km)

19 juni 2017 - Béjar, Spanje

Galisteo blijkt een mooi ommuurd vestingstadje te zijn. Gisteravond aangekomen vanuit de droge kant, vertrekken we vandaag langs de groene kant. Galisteo ligt aan een levengevende rivier. Het landschap is dan ook direct anders. Prachtig groen heuvellandschap. Holle Zuid- Limburg achtige wegen. Later worden de hoogteverschillen groter en lijkt het meer op de Vogezen. Gisteravond leek het overigens meer op een western. Het ging steeds harder waaien. Zoals je in films van die tumbleweeds door de verlaten straten ziet rollen. Zo was het gisteren ook. Later brak er een enorm noodweer los. Stroom viel uit in het hostal zelfs. Toch goed geslapen. Moest ook wel want de etappe van vandaag vraagt veel. De combinatie van hitte en stijgingspercentages maken het zwaar. En dan fietsen we ook nog over een 15 km lang wandelpad. Nauwelijks te befietsen. Onderweg een aantal toevallige ontmoetingen. Een Duits echtpaar dat vanwege de hitte korte etappes fietst en ons voor ganz verruckt verklaard. Twee Nederlandse wandelparen die als wij hen passeren in tegengestelde richting lopen. Maar die wij later gevieren weer tegenkomen. Zeker bijgelegd. Of we onderweg nog niet voldoende hebben geklommen door een overigens prachtig landschap eindigen we met een Redoute achtige klim langs de achterkant van Bejar naar het centrum. Net zo steil maar drie keer zo lang.
Hostal eigenaar blijkt een zeer vriendelijke man te zijn. Met een licht onvriendelijke uitstraling. Hij heeft een grote verbandpleister over zijn voorhoofd. Er zitten 11 hechtingen onder. Hij stelt zijn hoofd gestoten te hebben aan het inderdaad lage plafond. Wij besluiten om binnenshuis onze fietshelmen op te houden. Om je tocht nu te moeten eindigen vanwege het stoten van je hoofd...
Na de noodzakelijke herstelwerkzaamheden Bejar in. Ook hier weer een beeld van Don Quijote. Cervantes blijkt zijn werk opgedragen te hebben aan de hertog van Bejar. Vandaar.
We eten in het moderne gedeelte van Bejar. Morgen richting Salamanca. Verheugen we ons op. Hasta mañana.