Perfect day (Lou Reed, 1972)

22 september 2020 - Mimizan Plage, Frankrijk

Een perfect day was het zeker voor mij, maar nog meer voor Coleta en Luc. Coleta kreeg fantastich nieuws en hoeft niet langer ongerust te zijn zodat ze nu verder kan werken aan haar herstel.

Het was een vreemde ochtend. Naar bed gegaan in code geel en wakker geworden in code oranje. Althans dat meldde mijn reisapp van Buitenlandse Zaken. Waar ik nog speciaal een route om Bordeaux had gemaakt, maakt dat nu ineens niets meer uit. Vanaf nu is de hele verdere reis oranje.

Het ontbijt in de B&B maakte het gebrek aan eten en drank gisteren avond weer helemaal goed. Ik kreeg een croissant, chocoladecroissant, stokbrood, yoghurt met iets lekkkers er door, een stuk appelgebak, druiven, jus d'orange en een liter koffie. Je snapt wel dat ik goed gevuld en stuiterend de fiets op ging.

Mijn kleding was natuurlijk niet droog, maar gelukkig heb ik daar 3 setjes van. Het probleem was de schoenen. Bij het aantrekken waren mijn voeten gelijk weer kleddernat. Maar ja, ik heb geen keus en moet verder.

Het is gelukkig droog en de eerste 30 km is het heel rustig op de weg. Dat wordt de volgende 50 km ruimschoots goedgemaakt, want de wegen waar ik op terecht kom zijn erg druk. Het lijkt een beetje op Portugal verleden jaar. Geen vluchtstrook, maar de fransen houden wel meer rekening met je. Maar toch is het niet fijn als een grote vrachwagen met aanhanger, volgeladen met boomstammen, langs je heen rijdt.

Nadat ik bij een supermarkt een salade en cola heb gegeten, zie ik auto's me tegemoet komen met hun lichten aan. Verderop is het donker en ik zie een soort mist van opspattend water. Ik besluit even te wachten en te kijken of de bui voorbij trekt. Na een kwartier begint het ook bij mij zachtjes te regenen en besluit ik er maar door heen te gaan. Ik trek mijn regenjas aan en haal de was binnen. De natte spullen had ik aan mijn fiets gehangen om te laten drogen, maar dat was nog niet erg gelukt. Gelukkig viel de bui erg mee en na een kwartier was het weer droog. Het meeste last had ik nog van het opspattende water van passerende auto's.

Een half uur later gaat zelfs de zon af en toe schijnen. Dus de was weer naar buiten en die is dan ook droog als ik op mijn bestemming aankom.

Ik zit in Mimizan-plage. Het is hier strak blauw en erg rustig.

Al met al een beetje saaie dag, maar een perfect day.

Tot morgen.

1. Vincent van Dongen:
    22 september 2020
    Wijnaldus, wat een mooie Franse moustache heb jij gekweekt! Je wordt zeker in het Frans aangesproken waar je ook komt. Mooi om te lezen dat je dit keer wel droog op de plaats van bestemming aan komt. Plage staat voor strand neem ik aan?
  2. Hanneke:
    22 september 2020
    Wat een mooie plaatjes ! En wat een stilte....daar zou ik gek van worden. Alhoewel ook ik even stil viel van het mooie bericht van Coleta. Wat kan je dan blij worden na al die donkere wolken.
  3. Eh Bouchar:
    Al pacino op de fiets
  4. Luc:
    22 september 2020
    Mimizan Plage, volgens mij zijn we daar ook een keer geweest. Als ik het goed heb zou ik snel verder gaan. Te druk, te veel toeristen en kilometers lange wegen door naaldbossen die zo recht zijn dat het lijkt of ze langs een lineaal getrokken zijn. Op naar Spanje zou ik zeggen. Misschien was het een saaie dag maar wel een perfect day!
  5. Yvonne:
    22 september 2020
    Heerlijk zo'n saaie dag. Hier thuis ook. Even geen geklus bij mn vader. Jij bent nog een jonge God maar mijn ouwe lijf trekt dat niet. Maar wat een prachtig nieuws kregen we van Luc en Coleta. Inderdaad een perfect day, om ook even stil van te worden. Nou wie weet wat je morgen beleefd. Hou het maar een beetje saai, dan kom je weer veilig bij me terug. Kus
  6. Coleta:
    23 september 2020
    En weer door............
    Ik herken de foto,s . Alles heeft zo zijn charmes toch.
    En eerlijk gezegd vind ik het er prachtig uitzien. Maar pfff die nattigheid moet nu weg blijven hoor.
    Van daag weer een goede reis. Enne ... onkruid vergaat niet hè.vaya con diaz con happy bottom.
    Of helpt dat niet meer na drie dagen?
  7. Ronald:
    23 september 2020
    Hee maat, hoe groter de uitdaging, hoe groter de mens. Met Oranje hebben we al een paar eeuwen weten om te gaan, dus dat zal nu ook wel lukken. Voordeel in Frankrijk is dat je maar een meter afstand hoeft te houden, maakt het toch gemakkelijker om dat biertje aan te pakken. En in onze vakantie nu in Frankrijk merken we dat de mondkapjesplicht prima werkt. Alleen moeten we die Fransen steeds vertellen dat het virus niet uit je kin komt, noch uit je pols of elleboog. Dat is de plek waar ze gek genoeg het kapje dragen. En degenen die ze wel op de goede plek dragen (aaah, la bouche, naturellement) doen hem wel beleefdheidshalve af om het hele restaurant te zoenen.
    Kortom pas op jezelf. En Jacobus op jou. Vorige week nog in Rocamadour geweest en gisteren bij de heilige Jacobus nog een kaarsje voor je opgestoken. Dus dat komt goed.

Groet van Jack en mij