Eye Of The Tiger (Survivor, 1982)

8 oktober 2020 - Teruel, Spanje

Vandaag wordt er weer gefietst. Heerlijk naar buiten en het weer is prachtig. Volop zon en het wordt wel zo'n 27 graden.

Bij het spaanse ochtendjournaal word ik op de hoogte gebracht van het feit dat er in het broedseizoen minimaal 90 lynxen zijn geboren. Een aantal jaren geleden is men begonnen herstel van de populatie van de lynxen. Vorig jaar werden er al 200 gesignaleerd. Laat dit nu net allemaal in het gebied gebeuren waar ik eergisteren door heen fietste en vandaag nog zo'n 30 kilometer door heen moet fietsen. Ik voel me toch ineens als een fransman in de beekse bergen.

Zoals gezegd, ga ik de eerste 30 km door een prachtig natuurgebied. Het is wel veel klimmen, maar wonderschoon. Ik zie geen lynxen, maar waarschijnlijk hebben zij mij wel in het oog.

Na dit stuk kom ik weer in een vlakker gedeelte, dat ook een stuk saaier is. Pas als ik op de via verde kom, dat is een oude spoorlijn die omgebouwd is tot fiets-/wandelpad, wordt het weer wat interessanter. Al betekent dit ook dat veel van de weg onverhard is en dat ik moet oppassen niet in een kuil te rijden. Het tempo gaat dan ook een stukje omlaag.

Rond half 4 ben ik al in Teruel. Ik heb daar een goedkoop kamertje boven een bar, dus wie weet hoeveel plezier ik hier nog van ga krijgen.

Ik zit in het oude gedeelte van de stad en dat kunnen jullie ook wel aan de foto's zien. Veel historische gebouwen. Teruel is een oude stad die al in de 8ste eeuw door de moren werd overheerst. Ook hier zie je overal de Mudejarstijl terug, de combinatie van islamitische en christelijke kunst. Teruel staat dan ook op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

David heb ik gisterenavond nog geappt, en hij heeft zojuist gereageerd. Hij is blijkbaar niet iemand die regelmatig zijn app bekijkt. Hij heeft Teruel verlaten en zit nu in Olba. Ik denk dat ik hem niet meer ga inhalen voor Valencia.

Tot morgen.

1. Vincent van Dongen:
    8 oktober 2020
    Wauw, 200 lynxen! Een jaar of 20 geleden is onderzocht of dat ze hier op de Veluwe lynxen uit konden zetten, maar zij bleken een dermate groot territorium te hebben, dat er ongeveer 2 zouden kunnen leven... Had ook met het aantal prooidieren te maken. Maar kun je nagaan hoe groot het gebied daar in Spanje is met 200 van die uit de kluiten gewassen katjes! Dapper hoor Wijnand! En fijn dat ze je niet op de menukaart hadden staan! Vanavond een wilde avond boven de bar, geniet ervan maestro!
  2. Yvonne:
    8 oktober 2020
    Nou liefie de laatste loodjes. En wat een prachtige foto's. En heerlijk weer. Ik ben jaloers. Hier regen, regen regen. Nou ik mis je en volgende week kruip ik weer lekker tegen je aan.
  3. Tineke:
    8 oktober 2020
    Wat is Spanje toch een mooi land.
    Mooie foto's
    Wijnand nog veel fiets plezier.
    Hoop dat het weer zo blijft bij jouw.
    Want hier heb je de paraplu nodig.
    Groetjes
    Tineke
  4. Hanneke:
    8 oktober 2020
    Wat een mooie dag vandaag. (En mooi verhaal) gelukkig was je al vroeg op de plaats van bestemming hierdoor mooie foto’s van het dorp/stad Teruel. Jammer dat David is doorgereden. Ik had de indruk dat hij het wel leuk vond om je nogmaals te ontmoeten. Ach genoeg gezelschap in de bar.......veel plezier. Tot morgen.
  5. Dineke Timmer:
    8 oktober 2020
    Wat heerlijk om zo in het zonnetje te fietsen...
  6. Eh Bouchar:
    8 oktober 2020
    Wat kom je op mooie plekken. En wat heb je veel kennis van de gebieden waar je doorheen fietst. Fascinerend. Veel plezier ouwe reus
  7. Hans le Pair:
    8 oktober 2020
    Echt zo'n verslag van een prima reisdag. Mooie foto's van een heel fraai landschap. En morgen weer doorrr... 🚵‍♂️
    Voor nu lekker slapen en morgen gezond weer op (quote: Sonja Barend). 🥱😴
  8. Coleta:
    9 oktober 2020
    Nou dan ook weer n berichtje van mij. Iedereen bedankt voor de beterschaps wensen. Het heeft geholpen. Leuk mensen die je niet kent en toch meeleven. Ik ben weer thuis en hoop snel op te knappen.
    En wijnand Luc leest niet meer voor. Dus ik moet zelf aan de bak. Ik vind het heel bijzonder dat je dan op je hotel kamer nog een cursus volgt terwijl de zon schijnt!!!! Ik weet niet of mij dat was gelukt hoor. Prachtige foto’s.
    Nog een paar mooie dagen daar en dan lekker weer naar huis.
    Kachel aan en kaarsjes aan.
    Vaya con diaz
  9. Jolanda:
    9 oktober 2020
    Fijn om te horen Coleta dat je weer thuis bent en dat het elke dag een stapje beter gaat, maakt de reis voor Wijnand (en Yvonne) toch een stuk plezieriger😀.
    Wijnand heeft nu zelfs zomerse temperaturen waar wij alleen maar van kunnen dromen maar dat fietsen door het wildlife maakt het toch enigszins spannend. Wens je morgen weer een mooie fietsdag!🚴‍♂️😎👍