A Day in the Life ( Beatles, 1967)

3 oktober 2020 - Fuentes Claras, Spanje

Omdat ik gisteren toch niets te doen had, heb ik me maar eens op het spaanse nieuws gestort. De volgende nieuwsberichten vielen me op:

Madrid gaat in een totale lock down. Kosten 600 miljoen per week. Ik denk dat Rutte binnenkort nog een keer naar Brussel moet voor een nieuw steunpakket waar we niet aan mee willen betalen

Toeristische sector Benidorm slaat alarm. 18.000 banen op de tocht. Lekker dan. Heb ik bijna de leeftijd bereikt dat ik ook in de winter bingo kan gaan spelen in Benidorm, is er niemand die de balletjes kan laten draaien.

Politiehonden moeten ook met pensioen kunnen. Nu worden de meeste politiehonden na 7 jaar afgedankt. Voor deze honden is nu niets geregeld. Het publiek wordt gevraagd deze honden te adopteren en ze een goed pensioen te geven. Dus voor de liefhebbers, kijk op deze site: https://www.heroesde4patas.org/

Spaanse krant El Mundo schrijft over chaotische maatregelen in nederland met betrekking tot Corona. Men verbaast zich er over dat het gebruik van mondkapjes bij scholieren niet verplicht is en er ook geen afstand wordt gehouden op scholen. Vreemd dat ieder land zijn eigen regels verzint en de deskundigen het zo lekker eens zijn met elkaar.

Belgie verlicht reisadvies voor regio Valencia. Dat is natuurlijk goed nieuws voor mij, want over een week hoop ik in die regio aan te komen.

Verder heb ik gisteren nog even het turkse restaurant bezocht dat een kapsalon verkocht. De ober, die overigens uit Litouwen kwam, wist wat een kapsalon was. Shoarma, patat, salade, knoflooksaus en kaas. Maar waar die naam vandaan kwam wist hij niet. Ik heb het hem uitgelegd en hij zou het de volgende dag aan zijn baas vertellen. Ik hoop dat hij begreep wat ik hem vertelde.

Vanochtend zaten er 12 mensen bij het ontbijt. Zo druk heb ik het nog niet gezien de afgelopen weken. Ik kom nog even met een duits echtpaar in gesprek, maar veel verder dan waar een ieder heen gaat komen we niet.

Als ik voor het hotel mijn bagage op de fiets aan het zetten ben, stopt er een spaanse wielrenner. Hij wil van alles weten over de reis en merkt op dat het wel heel stil zal zijn onderweg. Ik laat hem wat foto's zien en hij merkt op dat het wel lijkt alsof ik in de woestijn fiets.

Het is onderweg weer zeer rustig, maar het landschap is wel veranderd. Waar ik de afgelopen dagen door een vlak, kaal en dor landschap ging, zie ik nu veel meer bergen en groen. Het ziet er allemaal gezelliger uit. Daarnaast kom ik in veel dorpjes waar de mudejarstijl te zien is. Deze stijl is alleen in Spanje te zien. Het is het resultaat van het samengaan van de artistieke  islamitische- en christelijke traditie. In de kerkjes die ik gefotografeerd heb, zie veel van deze mudejarstijl terug.

Na 70 kilometer, ik ben dan nog zo'n 1,5 km van mijn hotel verwijderd, word ik gepasseerd door twee motoragenten. Ik verwacht dat een van de agenten even tegen zijn helm tikt om mij er op te attenderen dat ik mijn helm op moet. Dat is namelijk verplicht in Spanje buiten de bebouwde kom. Maar ze rijden gewoon voorbij.

Als ik bij de afslag kom voor mijn hotel, dat 200 meter verder is, staan de heren me op te wachten. De motoren netjes aan de kant gezet en ik krijg een stopteken dat ik niet kan weigeren. Ik krijg een preek en gelijk de boodschap dat ik een bekeuring moet betalen, en wel direct. Ik mag nog kiezen tussen cash of kaart. Maar voor de prijs maakt het niet uit. Daarnaast wordt mijn hele fiets nagelopen, want als ik geen licht of bel zou hebben wordt de boete nog hoger. Ook paspoort en rijbewijs worden nagekeken en gevraagd wordt of ik ook nog iets kan tonen waarop mijn thuisadres staat. Dat kan ik niet. Tevens willen ze weten of ik voor mijn werk hier ben of voor vakantie. Ik heb maar niet bijdehand gedaan.

Het neemt allemaal best wat tijd in beslag en ik sta te verrekken van de kou. Uiteindelijk zijn ze eruit. Er wordt een mooie bekeuring geprint en als ik betaald heb wordt er weer een mooie kwitantie geprint. Ik zal ze maar bewaren voor het plakboek. En o ja, de boete was 200 euro maar omdat ik buitenlander ben en gelijk moet betalen krijg ik 50% korting.

Gelukkig heb ik voor vanavond een goedkoop hotel, 23 euro. Vraag niet wat je ervoor krijgt, maar de kwantiteit is goed en de kwaliteit treurig. Maar ja, als ik bekeuringen ga sparen moet ik voorlopig in dit soort hotels verblijven.

Onder het hotel zit een bar/restaurant. Daar eerst maar een biertje genomen om mijn verlies te verwerken. S'avonds is het eten er goed en is het best druk. Alle tafels zijn bezet. Zou ik vanaf nu niet meer overal alleen zitten? We gaan het zien.

Tot morgen.

1. Yvonne:
    3 oktober 2020
    Nou lief, zo wordt het nieuwe boek weer anders dan de eerdere, een bekeuring, oo je fiets!!! Terwijl jij altijd zo keurig rijdt.
    Fijn dat je wel weer wat onder de mensen komt. Nog even volhouden en dan gauw weer naar huis komen. Ik mis je en wil je gauw weer thuis hebben. En die bekeuring kan ik misschien nog wel eens tegen je gebruiken. Mooie foto's weer. Dikke kus
  2. Vincent van Dongen:
    3 oktober 2020
    Hee Wijnand us, ik had gisteren ook even een rustdag hahahaha! Wat een verhaal met die boete. Doet me denken aan een keer in the middle of nowhere in Tunesië tijdens een privé safari. Reden we in een dorp dat bestond uit 1 straat met aan weerszijde wat huizen de hoek om, terwijl we met de jeep achter een platte kar reden die door een ezel werd getrokken. Ofwel, we reden max 5 km per uur de hoek om. Werden we aangehouden wegens te snel rijden! Moesten we de politie auto volgen de woestijn in en kwamen we bij een controlepost met agenten met automatische geweren. We dachten dat ze ons dood zouden schieten daar! Maar we kregen een keuze: een fixe boete betalen, of 4 politiekalenders kopen, want van de opbrengst gingen ze een feest organiseren. Hebben we er 10 gekocht hahahaha.

Voor wat betreft de scholen in Nederland en Covid-19, bij Milan op de middelbare school is het dragen van een mondkapje vanaf maandag aanstaande verplicht.

In de tussentijd is de grootste Covid-19 scepticus meneer Trump ook in het ziekenhuis opgenomen en geveld door het virus, dus al met al gaat het de goede kant op in de wereld.

Een mooie avond toegewenst!
  3. Ronald:
    3 oktober 2020
    En als ik een keer zonder helm wilde fietsen om een beetje te bronzen.......Karma is a bitch. Vroeger werden pelgrims beschermd door ridders, nu beboet. Gelukkig zag ik foto's met veel blauw in de lucht, jammer dat ze in Spanje net iets teveel blauw op straat ook hadden. Ik denk dat ze voor die honderd Euris een of meer heroesde4patas adopteren. Komt het toch goed terecht. of het wordt gezien als een aanbetaling op de Europese donatie. Ook benieuwd wat de bedoelde kwantiteit was in het hotel. Veel bed, veel kamer, veel aandacht, veel bedwants?
    Hasta mañana
  4. Hans le Pair:
    4 oktober 2020
    Sorry Wijnand, was gisterenavond beetje laat en vanochtend uitgeslapen. Maar de kans om iemand in mijn kring te feliciteren met een bekeuring van €100,- MET DE FIETS, die kan ik niet voorbij laten gaan. Woeha, je bent de enige die dat is gelukt... 😂
    Ik denk dat die 2 agenten chiquer hebben gegeten dan jij. Je argument dat je ze al dik financieel ondersteunt via een Corona bijdrage had je best mogen gebruiken; ze verstaan toch geen Engels.😄
    Trouwens, bij een Turks restaurant met een Kroatische ober in Spanje een Hollandse Kapsalon bestellen? Daar had je een bekeuring voor moeten krijgen!🤭
    Nou fietsze vandaag en helmpje op hè!👍🚵‍♂️
    Oh ja, wat Trump betreft moest ik denken aan een uitspraak van een cabaretier: "Heel de wereld houdt z'n adem in, waarom hij nou niet?"
    Groeten👋
  5. Dineke Timmer:
    4 oktober 2020
    Hallo Wijnand, nou boetes daar kunnen ze in Spanje ook wat van begrijp ik. Succes met je volgende fietsdag ! Gelukkig is het droog...
  6. Hennie Hoek:
    4 oktober 2020
    Haha, je dacht er met een sisser vanaf te komen maar helaas.
    Toch nog 50% korting. Dat is weer een meevaller dan.
    Fijne fietsdag morgen( maandag )