Col du Pourtalet

31 augustus 2021 - Biescas, Spanje

Vandaag is het zo ver. Ik ga de Pyreneeën over via de col du Pourtalet. Een klim van bijna 30 km, die me van 500 meter hoogte naar bijna 1800 meter hoogte brengt. Een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 4 procent. Maar eerst geniet ik van mijn ontbijt. Er zijn allerlei lekkere broodjes en ik zorg dat ik een goede bodem leg om die berg te kunnen bedwingen.

Het is mooi weer en om kwart over elf kom ik aan bij de voet van de berg. Vanaf dan gaat het verstand op nul en is het stampen en zweten. Na iedere kilometer staat er een paal met hierop aangegeven hoeveel kilometer je nog moet en wat het gemiddelde stijgenspercentage is van de komende kilometer. Ook staat er vol trots aangeven dat de Tour de france er is gereden, maar dat blijkt maar 1 keer geweest te zijn. In Rotterdam komt hij vaker. Toch is het fijn dat die informatie om de kilometer komt. Ik ben toch steeds benieuwd of de volgende kilometer misschien makkelijker is. Helaas komt dat maar weinig voor.

Na 15 kilometer kom ik een klein plaatsje tegen waar ik wat drink en eet. Er is weinig keus. Ik kan kiezen tussen quiche en quiche. En daar moet ik ook nog 20 minuten op wachten, want hij gaat zo vanuit de diepvries in de oven. Nou ja, het is beter dan niets.

Na het eten begin ik aan de laatste 15 kilometer en kom 5 uur en 15 minuten, na te zijn begonnen aan de klim, boven op de col du Pourtalet. Het is geen wereldtijd, maar ik ben er. Het viel me best wel tegen en ik ben blij dat ik nu een tijdje kan gaan dalen.

Boven op de col du Pourtalet nog een foto gemaakt voor het bord waarop staat hoe hoog de berg is. Het is echter amper te lezen vanwege alle stickers die op het bord geplakt zijn. Achter me komen mijn vrienden van de spaanse politie, ze houden een soort vliegende controle. Ze zetten een stopbord neer en wat pionnen en houden een paar auto's aan voor controle. De actie is van korte duur. Ik schat nog geen 5 minuten. Het helpt mij er in ieder geval aan herinneren dat ik in Spanje ben en mijn helm op moet zetten. En dat is maar goed ook, want tijdens de 30 kilometer die ik daarna nog rijd kom ik ze weer geregeld tegen. De eertse 200 euro zijn weer verdiend.

Ik kom uiteindelijk aan in Biescas, nadat ik eerst door allerlei wintersport plaatsjes ben gereden. Biescas is een leuk plaatsje, waar ook de nodige wintersportfaciliteiten worden geboden. Het uitvoerig bezichtigen van het plaatsje lukt me niet, want het begint ineens te storten van de regen en te onweren. Na een tijdje in een portiek te hebben gestaan, hol ik snel naar een soort eetcafe als het even iets minder hard regent. Als ik binnen aan een tafeltje zit wordt ik omringd door vliegen. Niet zo fris. Even later zie ik dat er buiten, overdekt, een tafeltje vrij komt, daar vlucht ik dan snel naar toe. Nu maar hopen dat het nog een keer ophoudt met regenen, zodat ik weer droog naar mijn hotel kan.

Tot morgen.

1. Yvonne:
    31 augustus 2021
    Ahhh een hondje......Nou tis weer een belevenis. Ik zat te wachten op de blog. Dan kan ik nu naar bed. Morgen vroeg op, ik zal je dan nog maar niet appen. Succes morgen, Spanje.!!!! Je bent er.
  2. Daan:
    31 augustus 2021
    Je schiet alweer aardig op pa. Tour de France komt inderdaad vaker in Rotterdam, wellicht dat we hem dan nog eens kunnen fietsen (als we worden opgehaald). Mooie foto’s weer en morgen aan de tapas?
  3. Jolanda:
    31 augustus 2021
    Mooie foto's weer en een prachtige route zo te zien. Ennuh goed naar Yvonne geluisterd m.b.t. de selfie stick. Fijne dag weer morgen!
  4. Luc:
    31 augustus 2021
    Leuk hoor zo’n selfie stick. Niet overdrijven nu…
  5. Hans le Pair:
    🇨🇵 De grens bedwongen 🇪🇸
    Mooi verslag van je strijd tegen een berg, Wijnand! 🚲✌
  6. Hanneke:
    1 september 2021
    Hoera, Spanje ! Na het harde werken nu genieten……..spaans babbelen, spaanse wijn en de tapas…..daar doe je het voor. Alhoewel de prachtige foto’s aantonen dat ook Frankrijk mooi is. Op naar Madrid……
  7. Timo:
    1 september 2021
    Indrukwekkende foto’s Wijnand, prachtig tussen die bergen. Vanuit het vliegtuig leken de Pyreneeën toch een stuk weidser dan 1 dag fietsen, je hebt een mooie sluiproute zo te zien. De deet is vast niet opgewassen tegen zoveel vliegjes in een goor café haha, hoop dat het buiten zijn werk heeft gedaan. Succes en geniet van Spanje!