Onderweg naar de top

4 juni 2022 - Splügen, Zwitserland

Nadat we gisteren eerder gestopt waren vanwege de regen, is vandaag de zon volop aanwezig. We fietsen vandaag richting de Splugenpass, die op 2115 meter hoogte ligt. De Splugenpass gaan we vandaag niet over. We gaan tot Splugen dat op 1475 meter ligt. Dat betekent dat we vanuit Bad Ragaz, waar we geslapen hebben, zo'n duizend meter moeten klimmen.

De eerste 50 km zijn redelijk vlak, waarin we in totaal maar 200 meter stijgen. De laatste 25 km stijgen we nog 800 meter.

We vertrekken dus uit Bad Ragaz en gaan richting Thusis. We fietsen langs files richting Italie en dwars door een golfbaan, alvorens we uitkomen op de Polenweg. De Polenweg is een weg, half uitgehouwen in de rotswand, die hoog boven de rijn loopt. Als je naar beneden kijkt zie je het water in de diepte kolken. Het is een spectaculair gezicht, maar dan moet je wel even stil gaan staan. Want tijdens het fietsen kun je je ogen beter op de weg houden. Deze is namelijk onverhard en bezaaid met stenen en dennenappels.

Eenmaal in Thusis aangekomen gaan we eten in een gezellige Raststatte. De Raststatte ligt naast de snelweg die naar de Sint Bernardinopass gaat en ons pad gaat er toevallig achterlangs. Het is er druk. Er staat buiten een lange rij voor de wc. Er zijn namelijk net twee bussen gestopt met vakantiegangers die hoog nodig moeten. Het restaurant is echter weer erg rustig, blijkbaar hebben de busgangers hun eigen broodjes meegenomen.

Na het eten maken wij ons op voor de laatste 25 km. We beginnen met een steile klim door de Via Mala-kloof en passeren daarbij een tweetal tunnels, waarbij de tweede 650 meter lang is. Het is niet prettig fietsen in een tunnel, en zeker niet als je ook moet klimmen. Het duurt dan best lang voordat je er weer uit bent en het geluid van het verkeer is oorverdovend en daarbij moeilijk in te schatten of het van voren of van achteren komt.

Bij het uitzichtspunt van de Via Mala-kloof  moet je met trappen naar beneden om te zien hoe diep het water onder de berg door stroomt. Het zal ongetwijfeld een prachtig gezicht zijn, want velen zien wij de trappen afgaan, maar voor ons zijn die trappen iets te veel van het goede. We fietsen dus lekker door.

Uiteindelijk komen we om half zeven aan in Splugen. Het is mooi geweest voor vandaag. Morgen moeten we nog 640 meter klimmen over een lengte van 9 km, wat neerkomt op gemiddeld ruim 7% stijging. En dan zijn we op de top en in Italie. Het bella vita kan dan beginnen.

1. Mieke Sneevliet:
    5 juni 2022
    Jullie zijn toppers hoor.... bijna in Italië applaus voor jullie... geniet van jullie verhalen en bedenk me dat ik toch liever met de auto ga😱
  2. Vincent van Dongen:
    5 juni 2022
    Je moet er wel wat voor doen om in Bella Italia te kunnen komen zeg! Maar jullie zijn er bijna. Fietsen jullie echt, of hebben jullie de fiets alleen bij om af en toe mee op de foto te gaan voordat jullie weer de camper instappen? Dat had ik namelijk gedaan Hahahahaha. Een diepe buiging voor jullie beiden mannen! RESPECT
  3. Hans le Pair:
    5 juni 2022
    🇳🇱 Ik heb altijd begrepen, dat een alp de top is en dat een pass een doorgang is, die (best slim gekozen) zo laag mogelijk ligt. Nou jullie kiezen dus precies een pass die hoog ligt! Wat een stijgingspercentages en dan ook nog eens met bepakking op en aan de fiets: diepe buiging mannen.
    Een kort uitstapje bij de Sint Bernardinopass had jullie gebracht bij het klooster van de monniken met de Sint Bernards. Vandaar uit deden ze vroeger gestrande reizegers in de sneeuw redden. De beroemde Sint Bernard Barry werkte daar. Enfin Wijnand, je hebt al zo vaak Sint Bernards gezien....🐕🐶
    A domani🇮🇹👋🚲
  4. Coleta:
    5 juni 2022
    Knap jongens en al best ver gekomen. Fietsen in zo’n tunnel lijkt me niks. Gelukkig zijn jullie er heelhuids uitgekomen.
    Hier giet het van de regen.
    Brrrr.
    Goede reis nog verder.
    Heerlijk om weer mee te reizen op deze manier met jullie.
  5. John Spieker:
    5 juni 2022
    Mooie verhalen, je hebt soms het gevoel dat je er zelf bij bent.
  6. Palmyre:
    5 juni 2022
    Leuk jullie spannende verhalen te lezen. Jullie zijn goed bezig en hopelijk verloopt de reis voorspoedig. Probeer te genieten van alle mooie dingen waar je langs komt. Italië is natuurlijk een prachtig land met heerlijk eten. Veel plezier!
  7. Nicole:
    6 juni 2022
    AirPods in de oren en gaan in die tunnel...
  8. Marco:
    13 juni 2022
    Zo das wel effe zwaar zeg. Al die beklimmingen. Flinke percentages onhoog en dan ook nog door tunnels met al die inhalende auto's. Dat laatste lijkt me zeker eng.
    Diepe buiging voor jullie..
    En op naar t dak van jullie trip morgen