Sempre Cosi

20 juni 2022 - Campagnano di Roma, Italië

Wie hoog klimt, zal diep dalen. Dat gaan we dan ook doen vandaag. Maar eerst ontbijten in dit spirituele centrum. Te midden van Oosters uitziende mantra's zingende groepen en bijbellezers  kinderen scoren we nog best een aardig ontbijt, hoewel bij eerste aanblik de ontbijttafel redelijk leeggeroofd lijkt door vier omvangrijke dames. Maar de Italiaanse  variant van Manuel uit Fawlty Towers vult het gelukkig aan. De steile afdaling dus, terug naar de route, helaas is de andere fietswijsheid: hoe steiler hoe korter. Eenmaal terug op onze route volgt het parcours een soort wasbordlandschap. Korte klimmetjes van 10% met een daarop volgende navenante afdaling. De warmte en het slechte wegdek maken dit niet tot een plezierritje. Het landschap daarentegen is prachtig. We rijden door Tuscia, oorspronkelijk woonden hier de Etrusken, maar na de verovering door de Romeinen nam het de naam Tuscia aan. We komen aan in het stadje Vignanello en zijn getuige van de processie van ook hier het Corpus Domini. Over een op het asfalt vastgeplakt bloementapijt van enkele honderden meters wordt de hostie de kerk binnengedragen. Een indrukwekkend gezicht, waar de hele gemeenschap voor is uitgelopen.

Onderweg naar Nepi zit op een heuveltop de man die vraagt of ik vers water wil. Natuurlijk en altijd met dit weer en parcours. Na beter luisteren vraagt hij om vers water. De wat oudere man staat te liften en ik geef hem het lauwwarme water uit de bidon. Hij is er toch blij mee. De lunch gebruiken we in Nepi, aan de voet van een groot Romeins aquaduct. Nu eens niet bij een bar of restaurant, maar bij een soort buurtvereniging, de Contrade de Rocca. De pasta is goed, het theater ook, want twee Italiaanse wijkmamma's beginnen enorm tegen elkaar te schelden, waarbij het woordgebruik verder wordt vergemakkelijkt door de fles limoncello. Het wordt luider en luider, venijniger ook. We wachten op de apotheose, maar niemand reageert er verder op. En het dooft als een vulkaan op leeftijd. Sempre cosi, zegt een weglopende man schouderophalend. Zo gaat het hier nu altijd. We rijden nog een stukje door want we hebben een slaapplaats gereserveerd in Campagnano, moeten daarvoor wat omrijden, raken  de weg een beetje kwijt en rijden dus nog wat verder om. Maar komen uiteindelijk terecht in de Albergo Benigni. Prima plek om te slapen en te eten aan het centrale plein van dit slapende provinciestadje. Niet dus. Bij binnenkomst hebben zich tientallen motoren, Ford mustangs en Corvettes opgesteld die vervolgens motorbrullend door het dorp rijden. Wat er precies gewonnen is, vertelt het verhaal niet. Gevierd wordt het wel.  Van het lawaai schrikt een dame op leeftijd zodanig dat ze onderuit gaat, weer brengt de bidon uitkomst. Wij drinken uiteindelijk rustig een biertje op het dorpsplein, waar de vrouwen vervolgens naar huis gaan en de mannen gaan eten en drinken met elkaar. Sempre cosi. Het is hier ook overduidelijk een halte aan de pelgrimsroute Via Francigena, we zien sandalen en bepleisterde voeten. Zij nog twee dagen lopen, wij morgen nog 40 km  fietsen.

Roma, a domani

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans le Pair:
    20 juni 2022
    🇮🇹 Weer een mooi beeldend verslag; ik zie de beschreven mensen ahw voor me. Beetje jammer, dat de Mustangs en Corvettes niet op de foto staan (wel een blauwe bestelauto brr...). Jullie waren natuurlijk teveel onder de indruk.
    De foto's van het aquaduct maken echter veel goed. Wat een prachtig en indrukwekkend bouwwerk.
    Morgen de laatste etappe; ik zal jullie dagelijkse verslaglegging gaan missen, of komt er toch nog nieuws uit Rome per mail bij de volgers binnen deze week?
    Genieten mannen🚲🚵‍♂️🏆🍾✌🇳🇱
  2. Timo:
    20 juni 2022
    Klasse heren, wens jullie een mooie zegetocht de stad Rome in! Is de weg naar het centrum vervolgens geen etappe op zich? Schijnt een omvangrijke stad te zijn. @Wijnand, bij terugkomst hoop ik dat je alle tips nog weet. M’n vriendin is na het voorlezen van jullie blog voor het slapen gaan, eindelijk akkoord met een roadtrip Italië in september. Een route langs de verloren relikwieën van Ronald & Wijnand doet het vast goed. Geniet van Rome! 😎💪🏻
  3. Mieke Sneevliet:
    20 juni 2022
    Heel veel plezier met de binnenkomst in Rome morgen.... Applaus voor jullie👍👍👍👍👏👏👏👏👏👏👏
  4. Marco:
    20 juni 2022
    Zo dan. Is dat een mooi vooruitzicht. Morgen een korte rit. Via de via😉 Victoria en de via triumphi uitkomen op de aditu praesaepto victorem alwaar hopelijk voor jullie de dames staan met gladiolen en zo?

de korte rit morgen lijkt me een hele bijzondere. Weinig kilometers te trappen dus kunnen julkie extra genieten van jullie aankomst in Rome.

En namens iedereen heel veel dank voor jullie mooie beschrijvingen van de avonturen, belevenissen, het afzien bergop en met onweer, en de pijnlijke kuiten zo af en toe. En uiteraard hebben we ook graag de "eetsafari" meebeleefd.
    )IK MAG DAT TOCH WEL NAMENS IEDEREEN ZEGGEN TOCH? IEDEREEN? )

Ik ben benieuwd naar de laatste blogs van deze reis. Ik mis ze nu al.

Tot morgen mannen en geniet er extra van