Een lesje geschiedenis en een lange tocht.

29 augustus 2021 - Aire-sur-l'Adour, Frankrijk

Als ik voor het ontbijt naar beneden ga, staat Jonathan me al op te wachten. Hij brengt me naar mijn eigen ontbijtkamer. Voor iedere gast heeft hij een eigen ontbijtkamer. Hij vind dat wel zo veilig met Covid. Ik heb uitzicht op zijn tuin, die echt heel groot is en keurig gemaaid. Hij doet dat met zo'n maaitractortje, maar vindt dat toch te veel werk. Hij overweegt een maairobot. Ik ben bang dat hij het met 1 maairobot niet redt.

Jonathan komt er gezellig bij zitten. Hij heeft geen omkijken naar de andere gasten. Die zijn vannacht om 3 uur aangekomen en hebben aangegeven dat ze liever voor de lunch gaan dan voor het ontbijt. Jonathan vertelt over van alles. Zijn moeder, 62, is stewardess en zijn vader is voor de vierde keer getrouwd en woont in Columbia. Jonathan is 38 en via zijn vader heeft hij een halfbroertje van 6. De B&B heeft hij samen met zijn moeder gekocht. En als ze stopt met werken komt ze hem helpen. De B&B kostte 280.000 euro, maar als ik iets kleiner wil dan is er voor 100.000 euro genoeg te krijgen vertelt hij me. Daarnaast hoor ik al zijn plannen aan voor de komende tijd met de tuin en krijg ik ook een lesje geschiedenis over de 100-jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland. Na mijn derde bak koffie moet ik er maar eens vandoor, want als het aan Jonathan ligt zit ik hier de hele dag.

Het is prachtig weer om te fietsen en het gaat allemaal erg vlot. Na zo'n 20 km kom ik weer in Les Landes. Waar ik de vorige keren meer westelijk door Les Landes reed, zit ik nu aan de oostelijk kant. Die is gelukig een stuk korter, maar nogal tijd zo'n 40 km. Het is namelijk nogal een saai gebied. Er heeft hier ooit een architect met een lineaal een aantal rechte strepen gezet van A naar B en op deze wijze zijn de wegen dan ook aangelegd. De wegen lopen door oneindige bossen, zonder plaatsjes en zijn kaarsrecht.

Na een tijdje kom ik in de Armagnac-streek, bekend om zijn drank en een stuk leuker om te fietsen. Hier ga je via kleine kronkelige wegen door een gebied vol met zonnebloemen, mais en wijngaarden. Ook verschijnen er weer kleine plaatsjes, maar overnachtingsmogelijkheden zijn schaars. Op mijn route kom ik ze niet tegen. Als het half 5 is en ik er 110 km op heb zitten, ga ik toch maar eens kijken of er nog wat op de route komt of dat ik anders een andere route moet gaan fietsen voor een slaapplaats. Ik zie dat ik over 15 km in Aire-sur-l'Adour kom en dat daar verschillende hotels zijn. Dat lucht op, want het is wel even genoeg geweest.

Aire-sur-l'Adour is een redelijk grote plaats en ligt ook aan een van de vele pelgrimswegen die naar Santago de Compostella leiden. Restaurants zijn er echter nauwelijks. Nou ja, ze zijn er wel, maar er is er maar 1 open. De hoteleigenaar vertelt me waar het restaurant is en dat ik het beste na half 8 kan gaan, omdat het voor die tijd erg druk is. Dat doe ik dan dus maar. Het is er nog steeds druk, maar ik kan binnen nog ergens een tafeltje krijgen. Vandaag weer de eend genomen, specialiteit van het gebied. Dat zal over twee dagen in Spanje wel anders zijn.

Tot morgen.

1. Yvonne:
    29 augustus 2021
    Eend , lekker hoor. Straks lekker naar de tapas. Ik had curry bij de buren. Ook heel lekker.
  2. Eh Bouchar:
    29 augustus 2021
    Mooi landschap, heerlijk zo n reis. Maak je nog wat mee. Leuk om je ervaringen te lezen
  3. Vincent van Dongen:
    29 augustus 2021
    Een eigen ontbijtruimte vanwege Covid hahaha. Hij had toch maar 3 kamers ofzo? Wel lachen zeg. Mooie foto's van het landschap, wegen zien er goed uit om over te fietsen. Je hebt een aardig eindje doorgetrapt vandaag! Complimenten. Hoop dat je Canard gesmaakt heeft en wens je een goede nacht toe! Groet
  4. Marjolein:
    30 augustus 2021
    Leuk verhaal weer Wijnand... Je hebt je lange broek nog niet nodig gehad?
  5. Leen:
    30 augustus 2021
    Wat maak je veel mee, Wijnand. Mooi beschreven.
    Kun je een keer een foto van je fiets met bepakking plaatsen?
  6. Hans le Pair:
    🇨🇵 Kwak, Kwaaak...🦆🦆🦆
    Wijnand, wat het avondeten betreft; daar had je gewoon thuis voor kunnen blijven. Er zwemnen genoeg eenden in de singel achter je huis!
    Wist je dat de dikste eenden 'schuifdeur getraind' zijn. Zodra ze een schuifdeur horen open gaan, komen ze al aangewaggeld. Wij noemden deze bijzondere soort gewoon 'Centerparcs eenden'...🦆
    Overigens respect, dat je het gebied van Les Landes weer bent door gekomen. De saaiheid is er dodelijk; letterlijk wel te verstaan. Wij hebben het 20x (heen en terug) gereden met de auto en dat was geen pretje.
    Enfin mon ami, Espagne s'aproche. Bon voyage🇨🇵👍
  7. Hennie Hoek:
    30 augustus 2021
    Wat een verhaal van die Jonathan,leuk om te lezen.
    En een eigen ontbijtkamer, toe maar. Zag er trouwens heel mooi uit en een mooi uitzicht.
    Gelukkig heb je het weer ook mee Wijnand, hopelijk niet te warm.
    Mooie reis verder.
  8. Timo:
    30 augustus 2021
    Mocht je ooit besluiten om een B&B ‘Chez Wijnand’ te beginnen, dan kom ik zeker langs! Hopelijk met een wijngaard, dat zou treffend zijn. Limoncello destilleren zit er niet meer in vrees ik. Ben wel benieuwd waar de B&B dan idealiter zal komen. Fijn dat je lekker weer hebt, je zag er voor jouw doen al lichtbruin uit. Succes met het laatste stukje Frankrijk, en sterkte met de vliegjes in de Pyreneeën! Groetjes, Timeaux
  9. Coleta:
    30 augustus 2021
    Hoi hoi… lijkt me best n zware dag geweest… lange strakke wegen … en dan nog ff afwachten of je een onderkomen hebt …. En dan weer eend.
    Hoop dat je een goede nacht hebt gehad en ook weer een goede fiets dag.
    Misschien eet je wel ganzenborst!!! Vanavond.
    Hoeveel kilometers zitten er nu al in je benen??
    Goede nacht en zet m op.