Van Lago d'Iseo naar Lago di Garda

9 juni 2022 - Desenzano del Garda, Italië

We ontbijten 's ochtends in de de gezellige jaren-60-kamer van de B&B. Er is geen gastheer of -vrouw aanwezig, maar het ontbijt is er gisteren, of misschien wel langer geleden, al neergezet. Het bestaat uit verpakte toast en verpakte croissants en wat jam. De eigenaar had gezegd dat er ook yoghurt in de koelkast zou staan en dat we zelf koffie konden zetten met een soort nespresso cups. Het lukt ons om koffie te zetten, al is het wat veel. De koffiemachine stopt namelijk niet automatisch en blijft net zolang doorlopen tot je op de start/stop-knop drukt. Dan is het handig als je in de buurt blijft. Nu lag er ook koffie op het aanrecht en de vloer. Van de bekertjes yoghurt die gisterenavond nog in de koelkast stonden is er nog maar 1 over. Waar de andere bekertjes zijn gebleven is een groot mysterie. Tijdens het ontbijten gaat ineens de voordeur open en stapt er een vrouw binnen. Zij blijkt de schoonmaakster te zijn. Ze is er vroeg bij, maar vindt het geen enkel probleem dat wij er nog zijn. Ze begint rustig aan de schoonmaak en werkt netjes om ons heen, daarbij volop verhalen vertellend in het italiaans waar we niet zo veel van begrijpen. We lachen wat en we knikken af en toe van ja (hopelijk op de goede momenten) en zo hebben we toch een goed gesprek. Uiteindelijk laden we de tassen weer op de fietsen en vertrekken vanuit de B&B, uitbundig uitgezwaaid door de schoonmaakster.

We verlaten dus het plaatsje Sarnico aan het lago d'Iseo en gaan op weg naar Desenzano. Dezensano is een prachtige plaats aan het lago di Garda en ligt ongeveer 70 km verderop. Een mooi ritje voor vandaag naar een mooie bestemming.

Het weer is prachtig en al snel komen we langs een wasstraat waar we onze fietsen schoonspuiten. De afgelopen dagen hebben we veel over onverharde wegen met modder en plassen moeten fiietsen. De fietsen zien er niet uit en maken allerlei vreemde geluiden van het zand en andere viezigheid. Na 30 seconden met de hoge drukspuit zijn ze weer als nieuw en lopen als een zonnetje.

Halverwege de rit komen we door Brescia. Een stad die door onze gastheer Fabio gisterenavond  werd neergezet als een stinkstad met veel industrie. De stad is al van ruim 200 jaar voor Christus en maakt op ons een plezierige indruk. Het heeft een mooie oude binnenstad en het is er levendig met vele pleinen en terrassen.

Na een kilometer of 50 begeeft een fietstas  van Ronald het. De tas is van zijn bagagedrager losgeschoten en hangt halfbungelend aan zijn fiets. Even wordt gedacht dat de tas zo beschadigd is dat Ronald niet verder kan fietsen, maar na een korte inspectie blijkt dat een van de klemmen waarmee de tas aan de bagagedrager wordt vastgemaakt uit zijn rails is geschoten. Iets wat eigenlijk niet kan en mag gebeuren, maar na ruim twee weken heen en weer geschud toch gebeurt. Met enig gepruts en gebruik maken van wat gereedschap krijgen we de klem weer in de rails en kunnen we weer verder.

We eindigen dus de rit in Desenzano. We hebben hier een hotel voor tweederde van de prijs dan waar booking.com hem voor aanbiedt. Het loont dus de moeite om zelf even bij een hotel naar binnen te lopen in plaats van te boeken via booking.com.

Desenzano is inderdaad een mooi toeristisch plaatsje en we eten er dan ook aan het haventje dat omringd is door restaurants. Ik eet er een spaghetti al frutti di mari. Hierin zitten zoveel schelpdieren, dat tegen de tijd dat ik ze er allemaal uitgevist heb de spaghetti koud is geworden. Maar wel lekker. Ondertussen is het gaan regenen, soms hard en soms zacht. Als we naar het hotel lopen hebben we geluk, het regent dan zacht. Voorlopig blijft het de hele nacht regenen, maar als het goed is is het morgen weer droog en gaan we weer verder.

Buona notte

1. Hans le Pair:
    9 juni 2022
    🇮🇹 Zo maar een gewone dag uit het leven van twee fietsers uit Nederland in Italië, op weg naar Rome. Lekker om te lezen, alsof we mee fietsen. Goede rolverdeling trouwens, haha😄
    Ga zo lekker door mannen e a domani...🍝🍺🚲🚵‍♂️✌🇮🇹
  2. Hanneke:
    9 juni 2022
    Inderdaad Hans wat een goede rolverdeling…….! Heerlijk om te lezen en die prachtige foto’s niet te vergeten, genieten. Jammer dat we niet mee kunnen genieten van het heerlijk Italiaanse eten. Op naar weer een mooie dag. 🍝🍺🍷🚴‍♂️
  3. Hennie Hoek:
    9 juni 2022
    Wat een prachtige verhalen en foto's.
    Het lijkt inderdaad of de lezer meefietst maar dan wel vanuit zijn luie stoel.
    Wanneer het verhaal wat later binnenkomt, denken we al, het zal toch wel goed gaan.
    Gelukkig tot nu toe geen ernstige dingen.
    Fijne reis verder.

De schoonmaakwoede van jullie, zo af en toe, biedt wellicht perspectief voor Yvonne en Jackie.......
  4. Timo:
    9 juni 2022
    Aii van 2 druppels ristretto naar een liter door 1 cupje halen 😂 vanavond een lekker azijnproeverijtje in Modena? Neem wat mee voor de collega’s van Risk en Compliance Wijnand. Enjoy!
  5. Marco:
    13 juni 2022
    Ik sluit me even aan bij de andere reacties hierboven. Leuk om alles mee te beleven. Ik snap de beschreven vermoeienissen en het afzien erg goed nu ik liggend op mijn luie ligstoel aan t zwembad van een hotel op gran canaria alles meebeleef. Zo vakantie vierend is wel effe wat anders dan jullie sport en afzien en eet en drink vakantie. Enne jammer dat ik niet mee kon, en de komende jaren ook niet. (Wegens gebrek aan conditie uiteraard) hahahaha.
    Want dan doen juliie er wachtend op mij 3 maal zo lang over