De heren Paul Benjaminse en Clemens Sweerman

30 augustus 2021 - Arudy, Frankrijk

Eindelijk ben ik aangekomen bij het beginpunt van mijn route, in Pau. Ik heb de boekjes van de tocht Ruta Iberica gekocht. De tocht gaat van Pau naar Lissabon, maar ik doe allen deel 1 naar Madrid. Van Bergerac naar Pau maak ik mijn eigen route en dat doe ik met behulp van Googlemaps en RouteYou. Leuke hulpmiddelen, maar ze kunnen niet op tegen de fietsrouteboekjes. De meest bekende makers van deze boekjes zijn Paul Benjaminse en Clemens Sweerman. De heer Sweerman is helaas een paar jaar geleden overleden.

Als je denkt dat het met Googlemaps of Routeyou ook wel gaat, dan heb je het verkeerd. Ieder jaar probeer ik weer vanuit Bergerac of Rotterdam een route te maken naar het beginpunt van de boekjes die ik heb gekocht. En ieder jaar kom ik weer op wegen die of veel te druk zijn, of veel te stijl, of veel te slecht. Zo moest ik een keer dwars door een weiland, een keer over een weg met rotsblokken en een stijgingspercentage van 20% en moest ik ook eens over trappen met de fiets aan mijn hand de weg vervolgen. Zo ook vandaag. Ik ben nog geen 500 meter vanaf mijn hotel en ik wordt gelijk een straatje ingestuurd met een stijgingspercentage van 15% en zo'n 500 meter lang. Terwijl de gewone weg met een grote bocht dezelfde hoogte overbrugt, maar dan een stuk minder stijl. Daarna rijd ik veelvuldig over een drukke weg naar Pau waar de vrachtwagens de vouwen uit mijn broek rijden.

Nee, dan de route na Pau. Ik rijd over rustige wegen, meestal goed geasfalteerd en goed te doen. Natuurlijk zit er wel eens een stijl stukje weg in, maar zwaarder dan 10% is het nooit. Het is blijkbaar toch een vak om deze routes uit te zetten. De boekjes zijn niet goedkoop, maar leveren wel waar voor hun geld.

Middels de route van het boekje ben ik nu aangekomen in Arudy en zit op  zo'n 15 km van het begin van de beklimming van de Pyreneen. De beklimming is 30 km lang en dan ben ik in Spanje. Ik lig behoorlijk voor op mijn schema, dus na morgen kan het Spaanse leven beginnen. Laat eten, laat uit bed en wat kortere ritjes. En geen eendjes meer eten, want die heb ik na vandaag wel genoeg gehad.

Tot morgen.

1. Vincent van Dongen:
    30 augustus 2021
    Lang leve de boekjes hahahaha. Lachen dat dat beter werkt dan het huidig technisch vernuft van Google Maps! Op naar de Pyreneen Wijnand!
  2. Nelly:
    Weer prachtige plaatjes Wijnand
    Ook daar een mooie natuur
    Kijk weer uit naar de volgende want we gaan gewoon weer mee met je hoor op vakantie
  3. Hans le Pair:
    🇳🇱 Leve de TomTom of zo! 🇳🇱✌
    Onwillekeurig moest ik bij het lezen denken aan die wat oudere reclame van TomTom. "Plaats de muis in de rechter bovenhoek" en "Sla hier rechtsaf"; met een auto dwars door een dikke haag een tuin in. In jouw geval levert het veel "Bloed, zweet en vermoeidheid" op.
    Sterkte morgen met de komende klim!🚲👍🇪🇸
  4. Yvonne:
    30 augustus 2021
    Liefie denk je aan je selfie stick. Dikke kus
  5. Marjolein:
    Mooie klim vandaag Wijnand!! Sc6
  6. Kees:
    31 augustus 2021
    Prachtige foto,s Wijnand. Nu nog die simpele tochtjes richting eindpunt. (simpel ??)
    Voor alle zekerheid heb ik ook maar duct tape gekocht.
  7. Leen:
    31 augustus 2021
    Gebruik je van zo'n boekje ook de beschrijving of alleen maar de gps-data?
    Succes met je verovering van de Pyreneeën!
  8. Luc:
    31 augustus 2021
    Jij bent van de perfecte voorbereiding! Dacht altijd dat er nog wel eens een reisboek zou komen met onontdekte weggetjes, lekkere restaurantjes, romantische hotelletjes, leuke terrassen en goede wijnen. Met beschrijvingen van waar de mooiste vrouwen wonen en de aardigste mannen. Welke fietsenmakers je moet hebben en welke bakkers. Meneer van der Leije in plaats van meneer Sweerman zit er dus niet in?
  9. Coleta:
    31 augustus 2021
    Wat een zware dag gelukkig straks in Spanje wat rustigeraan doen.
    Hoop dat je de Pyreneeën kunt trotseren en dan Viva espana .
    Hoe gaat het met je limoncello broek?
    Zet m op.
  10. Jolanda:
    31 augustus 2021
    Wat een prachtige route Wijnand wel met de nodige uitdagingen zo te lezen!
    Ennuh hebben ze in Frankrijk/Spanje niet zo'n fietsknooppunten app😉. Lijkt me een gouden tip voor de ANWB🤣