Toch nog feest in Rotterdam

29 mei 2022 - Châtenois, Frankrijk

Na te laat naar bed te zijn gegaan, maar wel lekker geslapen te hebben, gaan we weer verder de Elzas in. Het is wederom koud (12 graden} en bewolkt dus het jasje gaat weer aan.

De rit gaat vandaag van Saverne naar Chatenois en komt langs allerlei lieflijke dorpjes vol met vakwerkhuisjes en volgt de "Route du vin d'Alsace". Hetgeen betekent dat we door de wijngaarden fietsen en dat we vanavond weer goed zitten. We komen langs vele dorpen waar ik nog nooit van gehoord hebt zoals Molsheim, Rosheim, Itterswiller, Klingenthal, Heiligenstein en Kirchheim. Ze klinken duits maar zijn alweer sinds 1919 frans. De streeks is de afgelopen eeuwen dan ook regelmatig van eigenaar gewisseld. Maar blijkbaar is hun oorsprong Duits.

Het is zondag en hier ook nog eens moederdag. En dat merken we. Dat het zondag is merken we omdat in ieder dorp wel een feest is.

Zo komen we in Molsheim bij een groot feest rondom volgswagen-oldtimers. Door het dorp staan honderden kevers en volkswagenbusjes in allerlei kleuren en modellen. Daarnaast zijn er verschillende pleinen waar gegeten en gedronken kan worden en waar oude rockbandjes optreden waarvan de stem wel een beetje gesmeerd kan worden. Maar de sfeer is goed. In andere dorpen zijn kermissen en/of vlooienmarkten/braderieen.

Dat het moederdag is merken we als we op zoek gaan naar een restaurant voor de lunch. Op sommige restaurants staat buiten al het bord "complet" en als we bij andere restaurants vragen of er plek is worden we afgesnauwd met de mededeling dat ze vol zijn. De restaurants zitten vol met gezinnen waarvan de moeders het middelpunt zijn en kado's in ontvangst nemen. Het betekent voor ons dat we eindigen in een Kebab-zaak en daar een vleesschotel moeten bestellen. Het is veel en goed en zo kunnen we weer verder na de lunch voor de laatste 33 km.

We komen aan in Chatenois om 17.00 uur. Lekker op tijd. We besluiten dan ook om eerst de kroeg in te duiken om een biertje te drinken. De wijn bewaren we voor bij het avondeten. In de kroeg volgen we de promotiewedstrijd tussen ADO en Excelsior. Als Excelsior 2-0 achter komt besluiten we om naar het hotel terug te gaan om te douchen. Het douchen is geen succes. Als ik de douchecabine uit kom zie ik dat de halve slaapkamer blank staat. Gelukkig ligt er een stapel handdoeken en kan ik hiermee de kamer weer een beetje droog krijgen. In de tussentijd is de achterstand voor Excelsior opgelopen tot 3-0 en is het tijd om te gaan eten. De verleiding is groot om weer zuurkool met allerlei worsten en vlees te nemen, maar deze keer nemen we toch maar iets wat makkelijker te verteren is. Als we aan het voorgerecht zitten checken we nog even wat de eindstand is geworden bij Excelsior. Tot onze verbazing is de wedstrijd nog niet afgelopen en zijn ze aan het verlengen. Het is namelijk 3-3 geworden. Via de KPN-app volgen we de wedstrijd live en zien uiteindelijk hoe Excelsior via strafschoppen wint. Een kleine vreugdekreet kan niet onderdrukt worden in het restaurant.

Een mooie prestatie van Excelsior, dat vanaond ongetwijfeld nog gevierd zal worden in Kralingen. En met de supporters van deze club hoeft men in Rotterdam echt niet bang te zijn dat het uit de hand loopt. Men kan er rustig gaan slapen en dat gaan wij ook doen.

1. Hans le Pair:
    30 mei 2022
    🇳🇱 Het begint al een gewoonte te worden: jullie reisverslag lezen bij het ontbijt en daarna de krant. Ja ja, ouderwets in papieren vorm; ik weet het.
    Geweldig om tussen de VW-club (wat een reisbonus), de Kebab (moeders houden er kennelijk niet van) en de wijn(gaarden) ook nog de strapatsen van Excelsior te volgen. In de rust waren wij al afgehaakt, dus ook hier was de verbazing groot!
    Fijne fietsdag vandaag mannen. Ik ga verder met de krant...🗞📰🚲👋🇳🇱
  2. Maarten:
    30 mei 2022
    leuk om te lezen Wijnand. Ben benieuwd of jullie ook nog door/langs Monza fietsen, er schijnt daar een welbekende politicus te zijn die met zijn club naar de Serie A is gepromoveerd...
  3. Vincent van Dongen:
    30 mei 2022
    Een kebabschotel voor de lunch hahahaha. Gelukkig fietsen jullie het er wel weer vanaf!
    Het is weer een genot om jullie berichten te lezen mannen. Fijne afleiding zo tussen de meetings door. Wat ik mij nou serieus afvraag: hebben jullie beiden ongeveer hetzelfde fietstempo? Of moet de één vaak wachten op de ander?
  4. Hennie Hoek:
    30 mei 2022
    De "natte groepen" blijven toch jouw huishoudelijke taken Wijnand, zo te lezen. Uit en thuis😊.Fijne reis verder.