Choucroute in de Elzas

29 mei 2022 - Saverne, Frankrijk

Na de lange en late rit van gisteren voelen de spieren bij het opstaan "goed gebruikt"  aan. De enige remedie is, ja, weer fietsen.  Similia similibus curentur, het gelijke met het gelijke behandelen. Na vandaag zit de eerste fietsweek er op. Vijf landen week. En vanavond staan we aan de poort van de Vogezen. Van laag- (Ardennen, Eifel), naar midden-(Vogezen), naar hooggebergte (Alpen). Het is vandaag een prachtige route geworden. Eerst door het gebied van de meren, les etangs. Door de leemlaag kan het water niet wegzakken en vormt het landschap kleine meertjes. Visrijk, te zien aan de vele hengels.

We lunchen in Sarrebourg, beroemd door de gebrandschilderde ramen van  Chagall, en zijn daar getuige (niet letterlijk) van een bruiloft van een militair  uit het vreemdelingenlegioen. Allemaal kort geschoren koppies in het uitgaanstenu. Vanuit Sarrebourg volgt een van de mooiste trajecten van de eerste week. Langs het kanaal van Marne naar de Rijn (Parijs-Straatsburg). Een prachtige groene tunnel met langzaam oplopende hellingen. Veel pleziervaart, veel sluizen met telkens een restaurantje in de sluishuizen. Via Lutzelbourg rijden we Saverne binnen. Stadjes waar je meestal hard langs rijdt, als je er al in de buurt komt, maar het bezoeken waard. Metz met zijn okerkleurig centrum, Sarrebourg en de beide bovengenoemde poortwachterstadjes van de Elzas zijn naast het natuurschoon een vakantieweekje waard.

Als je aan de Elzas denkt, denk je aan vakwerkhuizen en zuurkool, choucroute. Dat eten we dan ook , 's avonds in die Katze. We krijgen beide een enorme schaal zuurkool met respectievelijk vlees en vis. Het is heerlijk en overdadig. De Elzassers en vleeschaamte lijken niet samen te gaan. Omdat de CL finale is uitgesteld zijn we nog net op tijd in een alleraardigste kroeg. We zitten in de smalle ruimte tegenover een Frans echtpaar op weg naar een golftoernooi in Straatsburg. De man, rond de 70, blijft maar vertellen hoe mooi zijn inderdaad charmante vrouw is. Hij spreekt snel, drinkt snel, eet snel zijn tosti en het echtpaar is weer weg  voordat het rust is. Voorspel met tosti.

En weer is voetbal niet rechtvaardig. Fantastische wedstrijd. Real Benzemadrid wint. Van Dijk treurt heel mooi.

We zijn in de Elzas. A domani.

1. Yvonne:
    29 mei 2022
    Wat heerlijk toch dat voetbal in alle landen hetzelfde is.
    De remedie van het fietsen weet ik niet hoor. Even gewoon lekker op een bank zitten is ook fijn. Mooie verhalen mannen. Nog 4 weken en dan lekker weer bij ons. Ja Jacky, ik spreek ook voor jou haha. Geniet van de reis deze dag. Dikke kus
  2. Vincent van Dongen:
    29 mei 2022
    Mooie route weer mannen! Het kanaal van Marne naar de Rijn hebben we vroeger ook wel gevaren. Dat is inderdaad een prachtige omgeving. We gingen tot in Parijs met het schip van mijn ouders.
    Real natuurlijk verdiend gewonnen gisteren hahahaha. Die werden de afgelopen jaren al iedere keer kansloos geacht doordat spelers als Modric en Kroos over de datum zouden zijn. Heerlijk dat die 37-jarige Kroaat gewoon de baas is daar op het middenveld! Mbappe kan dan een fortuin verdienen bij PSG, de CL gaat hij daar niet winnen. Die had toch naar Real moeten gaan, vinden jullie niet?
    Vanmiddag wint Arnhem de playoffs van Alkmaar en valt Leclerc in Monaco uit, waardoor Max alsnog wint. Dan weten jullie dat alvast. Want waarschijnlijk zitten jullie dan nog op de fiets, dus dan hebben jullie hierbij alvast een update. Een mooie dag!
  3. Hans le Pair:
    29 mei 2022
    🇳🇱 Niet Real Madrid won de finale van Liverpool, het was de keeper Courtois die zich de cup met de oren toe eigende. Een persoonlijke prijs ahw voor deze Madrileense Belg, beste mensen...🤔
    En dat na een prachtige fietsdag!
    Ik heb er weer één om te onthouden: na de 'concubine in de cabine' van de vorige keer, nu "Voorspel met een tosti". Meesterlijk gevonden; bestel nu nog maar eens ergens een tosti. Hoewel ik na jouw beschrijving meer dacht aan een extra sessie putten op de kamer....🥴😰🙄
    A domani🚲🇳🇱
  4. Hanneke:
    29 mei 2022
    Alweer een week op weg……prachtige foto’s en mooie verhalen ! Na al die voetbal verhalen, dacht ik…..eindelijk een verhaal over “mijn” sport 🏌️‍♀️maar bij nader inzien wil ik toch niet geassocieerd worden met frans stel……😉
  5. Coleta:
    29 mei 2022
    Kiekeboe daar ben ik dan. Na een week fietsen van jullie.
    Heerlijke verhalen. Probeer op de kaart (ik ben niet zo van Google maps) te kijken hoe jullie gaan.
    Dat voetbal geloof ik wel maar zo passievol op late leeftijd bij elkaar mogen zijn is toch een heerlijk gevoel.
    En mooi om te zien.!
    Veel plezier nog jongens.
    Op naar Rome.