Estella - Najera 77 k.

22 juni 2019 - Nájera, Spanje

Het was een heerlijke dag. Volop zon en rond de 30 graden. Nu om 19.30 is het nog 27 graden.

Direct na het verlaten van Estella kom ik een belg op de fiets tegen. Ik heb dit jaar wat met belgen. Hij rijdt op een prachtige Santos fiets, die hij dit jaar heeft gekocht, en zegt dat hij dat veel eerder had moeten doen. Hij heeft nog nooit zo comfortabel gereden. Bij mij komt de gedachte op om toch eens in mijn spaarpot te kijken of ik er ook een kan kopen, zeker als je mijn fiets de hele dag hoort kraken en bij het schakelen hoort ratelen.

De belg komt uit Leuven en rijdt via Maastricht de route 'Over oude wegen'. Hij werkt bij de brouwerij in Leuven, waar ze Jupiler en Stella brouwen. Zelf drinkt hij geen druppel alcohol en met roken is hij onlangs gestopt. Vandaar dat hij de Santos kon kopen, zegt hij. Hij heeft een apart werkschema bij de brouwerij, hetgeen hem in staat stelt elk jaar een lange fietstocht te maken. Hij werkt alleen in de weekenden, 2 x 12 uur, en is de rest van de week vrij. Hij krijgt wel voor een volle week betaald. Dat is nog eens wat anders dan bij mijn baas, die vindt dat alle uren in onze 24/7 economie hetzelfde betaald moeten worden.

Het is de hele dag zwaan kleef aan met de belg. Na 3 km raad ik hem aan om te gaan kijken bij het wijnhuis waar de wijn gratis uit de muur komt. Ik heb dat al twee keer gezien, maar als je het nog nooit gezien hebt is dat grappig. Hij gaat dus kijken en ik fiets verder. Een aantal km verder, als ik wat sta te drinken, kom ik hem weer tegen en trekken we weer samen op. Als het begint te stijgen haakt hij af, met de opmerking dat ik goeie benen heb en het hem te snel gaat. Dat ik goeie benen heb zie ik maar als een compliment, want zo voelt het niet.

In Logrono, waar ik eigenlijk had willen overnachten, stop ik voor de lunch. Het is 13.00 uur. Logrono is de hoofdstad van de Rioja en het schijnt er savonds erg gezellig te zijn. Veel straatjes met barretjes waar je wijn en tapas kan nemen. Maar het is nog te vroeg. Misschien een andere keer als ik me helemaal niet meer om de tijd behoef te bekommeren.

Het eten gebeurt niet op het terras, maar binnen. Dat zie je wel vaker in spanje, dat ze het eten binnen of in een apart gedeelte binnen hebben. Jammer want het is lekker weer om buiten, in de schaduw, te eten. De serveerster heeft gezien dat mijn fiets buiten staat en biedt aan om hem binnen in het rommelhok te zetten, want er lopen rare mensen (gente extrano) rond zegt ze. Nou dat is aardig, dus de fiets gaat naar binnen.

Na het eten ga ik weer op weg om Logrono te verlaten. Net buiten Logrono gaat de route over het wandelpad van de pelgrims. Dit is onverhard en soms erg steil. Op dit pad kom ik ook mijn vriend de belg weer tegen. Ik word weer jaloers op zijn fiets, want hij gaat met het grootste gemak over het onverharde pad, terwijl ik probeer alle kuilen en brokken te vermijden. Hij had in een plaats voor Logrono gegeten en wil door fietsen naar een camping in Najera. Ik wil toevallig ook naar Najera, want vorig jaar had ik onderweg van iemand een leuk hotel gekregen in Najera. Helaas was het toen vol.

Na een aantal kilometers bied ik hem aan om een colaatje te gaan drinken, maar hij fietst liever door. Misschien zien we elkaar vanavond nog.

Uiteindelijk kom ik rond 5 uur aan in Najera. Het beoogde hotel heeft geen 1-persoonskamer meer, maar dan neem ik wel een 2-persoons. Ik heb trouwens nog nergens een kamer gehad met 1 1-persoonsbed. De kamer is goed en de badkamer groot. Tevens heb ik een balkon waarop ik de was kan laten drogen.

Nu zit ik op een terras naast het gemeentehuis en beland midden in een bruiloft. Er wordt flink met rijst gesmeten. Iets wat ik me van mijn eigen bruiloft niet kan herinneren. Na de bruiloft zijn de kinderen er nog volop mee aan het spelen.

Ben benieuwd of ik de belg nog tegenkom vanavond. Dat horen jullie dan morgen wel.

Verder wil ik natuurlijk iedereen bedanken die de moeite neemt om mijn blog te lezen en er op te reageren. Voor sommige volgers is het zelfs een strijd om als eerste te willen reageren. Ze zouden liever nog voor de publicatie willen reageren. Helaas is dat niet mogelijk.

1. Sander:
    Eerste
  2. Vincent van Dongen:
    22 juni 2019
    Neem aan dat je niet op mij doelt Wijnaldus? Hahahahaha.
    Ik stel een crowdfundactie voor voor jouw nieuwe fiets!
  3. Vincent van Dongen:
    22 juni 2019
    Wie doet er mee aan een inzameling voor een nieuwe fiets voor Wijnand?
  4. Hanneke:
    22 juni 2019
    Goed idee Vincent! Beginnen we met inleveren van die 2 lege flessen van die Belg .......
  5. Ronald:
    22 juni 2019
    Man, wat mis ik jou en het fietsen. Heb wat emotionele moeite om je te volgen en tegelijkertijd is het plaatsvervangend genieten. Blijft toch ongemotoriseerd Born to be Wild.
    Twee jaar na onze laatste reis, de onvergetelijke Vuelta de Espana, had dit wederom onze reis moeten worden. Helaas het lichaam is kwetsbaar.
    Vind het als gezegd "ingewikkeld" om de verhalen te lezen. Erover lezen is the next best thing tot het zijn. Het daar zijn, het met jou daar zijn. Maar not the real thing. Het landschap ruiken, het mooie en het lelijke zien, prachtige mensen ontmoeten. Het kan overal, maar als fietspelgrim kan het nooit en nergens intenser.
    We zitten nu in Lorgues, prachtig huis, heerlijke streek. Niet tegen Jacky zeggen, maar ik had het graag ingeruild voor... Deze week nog wel een stukje kunnen fietsen over de fietsweg die van Cádiz naar Athene gaat (wie weet ooit....). Maar moest dat wel gelijk bekopen. Man heb het goed daar en onderweg. En op deze manier fiets ik graag mee.

Abrazo van je (fiets)maat
  6. Mathilda:
    22 juni 2019
    Zo tof om dit jaar weer je fiets verhalen te lezen Wijnand!
    Groetjes Mathilda en Ronald
  7. Eh Bouchar:
    22 juni 2019
    Als jij een paar weekenden overwerkt, kan jij ook jij ook je Santos kopen. Ik lees morgen wel of je de Belg bent tegen gekomen.
  8. Hans le Pair:
    Goed bezig Wijnand.
    Helaas, mijn fiets kraakt en kreunt ook. Je mag 'm best lenen maar het is geen verbetering.
    De benen zijn in ieder geval goed volgens de Belg; en dat zonder Santos...
    Ik ga 'm zo eens Googlen.
  9. Hans le Pair:
    23 juni 2019
    Ben ik nog een keer. Best prijzig zo'n Santos. Wellicht een tijdje een krantenwijk doen met je huidige fiets?
    Als je er een hebt, ben je ook verplicht om altijd een 2-persoonskamer te nemen en Santos in het bed naast je te leggen... Of anders zelf in het hok te gaan slapen.
  10. Yvonne:
    23 juni 2019
    Lief kijk een beetje naar mij. Ik ga echt geen weken, maanden, jaren nadenken of ik een fiets of wat dan ook graag zou willen. Hup, inruilen die handel. LEEF!!! Je laatste jas hebben geen zakken. Gelukkig maar want in die van mij zouden alleen maar kassabonnen zitten. Haha. Enne Vincent die van die Belg weet ik nu ook. Die je best vandaag lief, succes. Kus
  11. Luc:
    23 juni 2019
    Santos, goede keuze. Maar dan wel met rollof-naaf