Santiago de Compostela 0 km

30 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Mijn hotel bevindt zich 1,5 km buiten het centrum. Behalve dat ik dus een stukje moet lopen, zit ik hier goedkoop en tussen de galiciers. Dat was te merken toen ik gisterenavond terugkwam bij het hotel. Onder het hotel zit een bar, die tevens dient als receptie voor het hotel. In de bar zitten een stuk of 10 mannen en de vader van de barvrouw, die mij smiddags hielp, staat achter de bar. In de bar wordt bier of wijn gedronken. De bier in een wijnglas en de wijn uit een kom. De kom wordt door de barman tot aan de rand gevuld vanuit een soort waterkan. Als ik vraag hoe het heet wat er in de kom zit, krijg ik als antwoord Ribeiro. Nu is Ribeiro een wijnstreek hier in de buurt, dus waarschijnlijk is dit een verzamelnaam voor wijn in een kom en zal het in iedere bar net even anders smaken. Je kan het zowel in het rood als in het wit krijgen, maar de barman (Pepe) zegt dat de rode het beste is. Hij vertelt ook dat je het niet in het centrum zal tegenkomen dat de wijn in een kom wordt geserveerd. Het schijnt nog vanuit vroeger tijden te stammen. Toen werd zowel gegeten als gedronken uit dezelfde kom. En in de winter werd de wijn warm gemaakt. Vanavond ga ik het ook maar eens proberen. Het ziet er een beetje goedkoop uit, maar even kijken of het een beetje te drinken is. Als om 12 uur de bar dicht gaat wordt er door de aanwezigen eerst nog een lied gezongen. Ik kan, als enige, helaas niet meezingen.

Vanochtend tot half 10 uitgeslapen en om half 11 was ik al bij het kantoor voor mijn compostellaat. Het was er verschrikkelijk druk. Ik probeer het later op de dag nog wel een keer.

Dan maar even de kathedraal bewonderen. Wat een tegenvaller. Nadat, vanwege restauratiewerkzaamheden, jarenlang de buitenkant van de kathedraal in de steigers heeft gestaan, is nu de binnenkant aan de beurt. Het altaar staat in de steigers en de rest van de kathedraal is leeg gehaald. Missen worden er niet meer gehouden en het zwaaien met de botafumeiro is al helemaal niet aan de orde. Wat zal dat een teleurstelling zijn voor de pelgrims die hier voor het eerst komen en zich verheugd hadden op het slingeren van de botafumeiro.

Inmiddels is het gaan regenen. Het is het weer dat ik vaker heb meegemaakt in Santiago. Ik besluit dan toch maar in de rij te gaan staan voor mijn compostellaat. Sta ik in ieder geval droog.

Na anderhalf uur in de rij te hebben gestaan heb ik het compostellaat bemachtigd. Ik ga nog even naar het plein voor de kathedraal om te zien of er nog bekenden aankomen. Bij het oplopen van het plein zie ik direct Pieter de belg staan. Hij is net aangekomen en laat zich fotograferen door een medewerker van Camino transport, het nieuwe bedrijf van Soetens. Pieter is verbaasd om me hier gelijk aan te treffen, zeker ook omdat hij verwacht had dat ik al op doorreis zou zijn naar Porto. Pieter heeft haast. Hij kan namelijk zijn fiets vandaag nog inleveren, zodat hij ook vandaag nog naar huis wordt getransporteerd. Dan heeft hij zijn fiets in ieder geval weer als hij donderdag naar huis vliegt. Hij gaat dus snel naar zijn hotel om zijn bagage af te geven en daarna zijn fiets inleveren. Hij heeft het nog even over restaurant El Gato Negro. Het eten moet daar zeer goed zijn. Misschien zien we elkaar daar later nog.

De rest van de dag geniet ik een beetje van het slechte weer door op mijn hotelkamer te rusten. Morgen gaat de reis weer verder.

1. Vincent van Dongen:
    30 juni 2019
    Lekker ff een rustdag Wijnaldus, kun je mooi die oude stramme spieren rust geven hahahaha! Laat je weten hoe El Gato Negro was en wat je er hebt gegeten? Eet smakelijk alvast
  2. Luc:
    30 juni 2019
    Zie je wel, je kent iedereen in Santiago! Morgen laatste stuk naar Porto. Vanavond nog een kannetje?
  3. Hans le Pair:
    30 juni 2019
    Onwillekeurig moest ik denken aan Wim Sonneveld met die non die een borrel drinkt uit een kopje. Het lijkt wel of het daar is bedacht. Op naar Porto!
  4. Petra:
    30 juni 2019
    Goed om je verhalen te lezen. Is voor mij altijd weer leuke vakantielectuur, dit keer vanaf de Azoren. Ben ik blij dat ik vorig jaar nog de volle glorie van de kathedraal in Santiago heb mogen bewonderen. Goede reis nog door het mooie Portugal. Je komt vast nog leuke stadjes tegen. Ook Porto is leuk.
  5. Hanneke:
    30 juni 2019
    Wat een zielige vertoning in de kathedraal en wat sneu voor alle pelgrims. Dus nu in de voorbereiding voor Porto. Nieuwe route....best wel weer spannend. Ben benieuwd, tot morgen !
  6. Ronald:
    2 juli 2019
    Een kom wijn, kijk dan wisten ze dat je kwam. Wijnand houdt niet van kleine glaasjes. Volgens mij gaat de traditie nog verder en gebruiken ze die kom niet alleen om uit te drinken en te eten, maar ik lees dat die kom 's ochtends ook wordt gebruikt om je uit te wassen en omdat het toilet in het donker slecht te vinden staat die kom vaak onder het bed voor noodgevallen..... Leuk he, al die lokale gebruiken.

De profeet nog omarmd? Hij rekent er op. Vanaf morgen nieuwe route