Najera - Burgos 122 km

23 juni 2019 - Burgos, Spanje

Gisterenavond ben ik mijn belgische vriend niet meer tegen gekomen. Na het eten, ik was rond half twaalf klaar, ben ik naar bed gegaan. De terrassen en restaurants zaten nog vol en de kinderen speelden nog buiten. Maar ik moet de volgende weer aan de bak.

Vandaag om 8 uur opgestaan, omdat ik van de geluiden van de andere gasten al een tijdje wakker lag. Waarschijnlijk wandelaars die er weer vroeg op uit trokken. Zo zat ik dus al om 9 uur op de fiets. Het was nog een beetje fris, 18 graden.

Na 20 km kwam ik aan in Santo Domingo de la Calzada. Iedere keer als ik hier kom liggen er in de hoofdstraat schilderijen op de grond, gemaakt van bloemen. Nu ben ik echter zo vroeg dat ze de schilderijen nog aan het maken zijn en de bloemenblaadjes nog los staan te knippen. Ik neem bij een bakkertje een koffie met soort appelflap. Het is mijn ontbijt.

Het is vreemd weer. Het is rond de 30 graden er hangt een hoge sluierbewolking waar de zon redelijk doorheen komt en er zijn duizenden miniscule vliegjes in de lucht. Ik zit dan ook van top tot teen onder de vliegjes. Ik hoor de mensen er ook over klagen (over de vliegjes, niet dat ik er mee onder zit). Het is in ieder geval niet prettig en dit blijft de hele dag met vlagen voorbij komen.

In Belorado stop ik voor de lunch. Ik ben vroeg en ik moet een kwartier wachten voor het restaurantgedeelte van de bar open gaat. Het is ook erg rustig. Als ik een uur later klaar ben met eten is de zaak vol. Ik ga op weg voor de laatste 60 km naar Burgos.

Het valt tegen. Ten eerste is de afstand toch wel weer lang en het is veel klimmen. Ik kom zelfs op 1150 meter hoogte. Daarnaast staat er een straffe wind en natuurlijk tegen.

Op 15 km van Burgos stop ik voor een colaatje. Buiten zitten er twee dames voor de bar, met hun rugzakken naast zich. Ik ga naar binnen en de zaak is leeg. Ik bestel een cola en 2 minuten daarna de tweede. Ik heb dorst. Bij het weggaan kom ik met de dames in gesprek, mijn eerste ontmoeting vandaag. Ze komen uit zweden en zijn een week geleden vertrokken van Saint Jean Pied de Port, 300 km terug. Ze zitten te wachten op de bus, die over een uur komt, want ze voelen zich niet zo goed. Gezien de afstand die ze nu al afgelegd hebben zullen ze zich wel vaker niet zo goed gevoeld hebben.

De laatste 15 km gaan licht naar beneden en de wind is gaan liggen. Het dan ook zeer voorspoedig en 3 kwartier later ben ik in mijn hotel in Burgos.

Nog even een kleine voetnoot. Gisteren reageerde mijn fietsmaat en vriend, Ronald, met een mooi stukje op de (onze) blog. Dat is mooi om te lezen en natuurlijk mis ik hem ook bij mijn fietsreis. Met zijn tweeen is vele malen leuker dan alleen, ondanks dat je natuurlijk ook met elkaars eigenaardigheden rekening moet houden. Je kan elkaar steunen en je staat er niet alleen voor. Daarnaast is het kunnen delen van de ervaring een groot goed. Het vertellen van je belevingen via de blog is leuk, maar het samen meegemaakt hebben overtreft alles. Hopelijk komt het er in de toekomst nog eens van. Hij kan zich dan weer helemaal uitleven op de blog en het zou mij weer degraderen tot fotograaf.

1. Vincent van Dongen:
    23 juni 2019
    Neem aan dat je zelf ook nog even een schilderijtje hebt gelegd Wijnaldus?
  2. Hennie Hoek:
    23 juni 2019
    Naar aanleiding van jouw blog, heb ik net het stukje van Ronald gelezen. Inderdaad mooi verwoordt door hem. Wie weet ......
  3. Hanneke:
    23 juni 2019
    De keer dat wij Santo Domingo bezochten geen bloementje gezien.....wat prachtig gedaan ! En wat een werk (Elke dag...)

Het is een mooi (en onroerend) verhaal van 2 vrienden die elkaar missen. En natuurlijk missen wij ook een beetje Ronald zijn blog maar ook jij kan mooi en leuk schrijven! Dus je laten degraderen tot fotograaf is geen optie wat mij betreft. Gewoon beide de belevenissen beschrijven zodat de lezer verschillende invalshoeken krijgt.
  4. Hans le Pair:
    23 juni 2019
    Mooie stad dat Burgos. Je komt er inderdaad via een afdaling in.
    Kom je er 2 uit Zweden tegen, kunnen ze niet zingen. Maar ja, het is niet allemaal ABBA wat de klok slaat...
    Welterusten, morgen weer wat vliegjes tegen?
  5. Eh Bouchar:
    24 juni 2019
    Jij bent een schrijver van de buitencategorie. Vlak jezelf niet uit
  6. Ronald:
    25 juni 2019
    Doe jezelf inderdaad niet te kort man, de mens is een verhalenverteller. En jij bent een uitstekend verteller. Als en wanneer je anderen kan laten meeleven, meevoelen en meeluisteren is dat een talent. Zonder verhalen waren we in de evolutie nooit de savanne uitgekomen en met deze verhalen zijn we in de Rioja, spreken we met Belgen en hebben medelijden met Zweden. En door de plaatsnamen Santo Domingo de la Calzada, een plaatsnaam als een ritmische dichtregel, ben ik weer 4 jaar terug. Bij de haan en de hen. En in barok Burgos. Hoe mooi is dat!