Pamplona -Estrella 56 km

21 juni 2019 - Estella, Spanje

Vandaag een relax-dag. Vanochtend uit Pamplona vertrokken. Het is bewolkt en fris, maar wel droog. In het eerste plaatsje na Pamplona schiet ik een barretje binnen voor een cafe solo en een bocadillo con bacon. Het was erg lekker. Aan de bar zit een belg, vanuit Antwerpen. Hij woont tegenwoordig in Frankrijk in de buurt van Le Puy-en-Velay. Dit is ook een bekende startplaats voor pelgrims naar Santiago. Hij is hier dan ook begonnen met zijn wandeltocht en heeft er al ruim 700 km opzitten. Hij is pas 2 weken onderweg, dus heeft 50 km per dag gelopen. Hij voelt zich nog goed maar het lichaam wilt dat hij het rustig aan gaat doen, hetgeen hij dan ook van plan is. Hij heeft er vandaag 5 km op zitten en gaat nog op weg naar het volgende dorp 6 km verder. Daar zal hij waarschijnlijk stoppen voor vandaag.  Gisteren is hij er achter gekomen hoe hij zijn schoenen moet strikken. Een lieve dame had hem uitgelegd dat hij het verkeerd deed en nu weet hij hoe het moet. Hij zei dat het nu een stuk comfortabeler liep. Ik zag dat hij gewone wandelschoenen aan had, niets bijzonders. En de veters zaten ook zoals je dat verwacht. Ik heb maar niet gevraagd hoe hij hiervoor zijn veters strikte. Het zou een te gemakkelijke belgenmop worden.

Na mijn ontbijtje weer verder en haal onderweg in Puenta la Reina, waar ik vorig jaar heerlijk op een slaapzaal heb overnacht, een paar blikjes cola voor onderweg.

Na een km of 35 word ik ingehaald door een nederlander op de fiets. Hij heeft een karretje achter zijn fiets, met een lange stok en een nederlands vlaggetje eraan. Hij heeft blijkbaar haast want meer dan gedagzeggen komt er niet uit.

Een minuut of 10 later wordt ik ingehaald door een andere nederlander. Ik vraag of zijn maat net voorbij kwam en dat was inderdaad het geval. Hij fietst altijd zo hard zegt hij en ook hij gaat weer verder.

Als ik ongeveer 45 km gefietst heb zie ik de heren in een parkje aan een tafel zitten. Ik stop bij ze voor een praatje en een colaatje te drinken. De heren, ik schat ze ouder dan ik, maar dat heb ik de laatste tijd steeds vaker fout, zitten hun zelf gesmeerde boterhammetjes op te eten. Ze komen uit brabant en zijn de dag na hemelvaart vertrokken vanuit nederland. Ze rijden de oostelijke route, langs oude wegen, die ik 4 jaar geleden ook met Ronald reed. Ze overnachten op campings en ze hebben het prima naar hun zin. Staan sochtends om 7 uur op, pakken de tent in, smeren hun brood en gaan rond 8 uur op pad. Smiddags stoppen ze rond een uur of 4. Het zijn niet mijn tijden, maar ieder zijn ding. Ze fietsen naar Santiago en pakken daar de bus naar Porto om daar nog een week met hun dames door te brengen. Ik heb mijn cola op en ga weer verder, want ik krijg honger en heb geen eten bij me.

10 km verder kom ik in Estella aan, een plaats met ongeveer 14.000 inwoners. Ik fiets een beetje door het plaatsje op zoek naar een restaurant en kom uit op een plein vol met terrassen en restaurants. Ik besluit hier het menu van de dag te nemen. Na de vissoep bedenk ik me dat het wel mooi is voor vandaag en ik reserveer een kamer in een hotel in de buurt.

Dus zo kan het gebeuren dat ik al om half 5 in mijn hotel zit. Lekker een beetje kan tutten en nu heerlijk in het zonnetje op een terras zit met een halve liter bier. Wat een verwennerij.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Vincent van Dongen:
    21 juni 2019
    Waarom heeft een Belg altijd lege flessen in de koelkast?
  2. Yvonne:
    21 juni 2019
    Hey liefie, nou ik heb je net al gesproken dus weinig nieuws . Petje af dat je rustig aan doet. Heel goed. Luisteren naar je lichaam. Ik heb net de boom voor de berging gesnoeid maar nu ook weer rust. Zo vroeg hebben we nog nooit een blog gehad. Petje af hoor, lekker genieten van het eten en een drankje. Je komt er vanzelf. Kus
  3. Eh Bouchar:
    21 juni 2019
    Mooi avontuur zo Wijnand, geniet van de rest van je reis. Leuk om je verhalen te lezen
  4. Hanneke:
    21 juni 2019
    Dat is genieten, terras en biertje in de zon!!
  5. Hans le Pair:
    Heeee, biertje?
    Gewoon genieten, toch?
    Het leven kan mooi zijn. Fijne dag morgen.
  6. Hennie Hoek:
    22 juni 2019
    Hilarisch die ontmoetingen Wijnand. Erg leuk om te lezen.
    Maar...wat moet ik bij een man verstaan onder "lekker een beetje tutten"?
    Fijne reis verder.