Goede voornemens

12 juni 2022 - Gaggio Montano, Italië

Gisteren sliepen we nog op harde Ikea-matrassen, maar vannacht was het matras zo zacht dat je bijna de grond raakte. Ondanks dat hebben we toch lekker geslapen. Het zal wel van het vele eten en de  kruidenbittertjes komen. Als we beneden komen is het ontbijt weer enorm en krijgen we bij lange na niet alles op. We nemen ons dan ook voor om wat minder te gaan eten, want het is wel erg veel wat we op een dag verstouwen.

De rit begint met een 10 km lange klim naar Zocca dat op ongeveer 800 meter hoogte ligt en dat omgeven is door kastanjebossen. Zocca schijnt door de italianen erg geliefd te zijn als vakantieoord. Vreemd dat dit gebied nog niet ontdekt is door de buitenlanders, want de omgeving is erg mooi en het wordt op deze hoogte ook niet zo verschrikkelijk warm en de nachten zijn heerlijk koel.

Na Zocca fietsen we constant op een hoogte van tussen de 700 en 800 meter met mooie vergezichten. Uiteindelijk dalen we weer af naar een hoogte van 400 meter om uiteindelijk in het noorden van Toscane aan te komen.

In het plaatsje Porretta vinden we een hotel. Hotel Roma, hoe toepasselijk voor onze reis. Porretta is/was een bekend kuuroord, maar zoals zoveel kuuroorden is het de uitstraling die het ooit had kwijt. Het is nu een gewoon italiaans plaatsje zonder enige grandeur.

Bij het hotel moeten we aanbellen, want de deur is op slot. Een signora van rond de 80 komt de deur open doen en laat ons binnen. Het is een kleine en ielige vrouw. We geven aan dat we 2 kamers geboekt hebben en de signora begint bedenkelijk te kijken en te zoeken naar onze reservering. Als ze de reservering na enige tijd heeft gevonden vraagt ze nogmaals of we echt wel twee kamers willen en kijkt weer  bedenkelijk. We vrezen dat er iets mis is gegaan met het boeken, maar uiteindelijk na enig gemoppel of gemopper krijgen we toch twee kamers. Als we de fietsen in het restaurant hebben gezet en de tassen op de kamers, willen we het hotel verlaten om in de bar naast het hotel wat te drinken. Het hotel verlaten gaat echter niet zonder de sleutel af te geven aan de signora en zij zegt het op zo'n toon en manier dat wij haar niet tegen zouden durven spreken.

De uitbater van de bar is opnieuw, je raadt het al, een chinees (zie foto). Een paar dagen geleden dachten we nog aan toeval, gisteren aan een complot en nu zijn we overtuigd. De chinezen nemen de horeca over in Italie.

Ons voornemen om minder te gaan eten houden we aardig vol. We hebben niet geluncht en 's avond eten we een hamburger met patat. We zijn trots op onszelf dat we het zo goed volhouden. Dat belonen we dan ook met ons eerste ijsje in Italie.

Verder willen we onze volgers bedanken voor alle leuke reacties die we op onze verhalen krijgen. We kijken er elke dag naar uit en lezen ze met plezier. Sommige zijn zo enthousiast dat ze elke dag reageren en/of ook hun eigen belevenissen vertellen. Erg leuk om te lezen. Ga zo door.

1. Mieke Sneevliet:
    13 juni 2022
    Normaal lees ik jullie s morgens..... helemaal van slag nu....hier in grand canaria 23.20 uur.. slaap lekker mannen. Het lijkt meer op een vreetsafari op weg naar Rome🤣
  2. Hans le Pair:
    13 juni 2022
    🇮🇹 Laat ik beginnen met een felicitatie: jullie zijn er zelf achter gekomen, dat je helemaal niet zo'n ontzettend eind hoeft te fietsen om gewoon iedere dag een biertje (had ik al eerder gesignaleerd) te doen, 3x daags lekker te eten en in ieder geval 's avonds bij het diner van wat wijn te genieten!
    Maar bovenal, jullie zijn de eerste die een hamburger met patat als 'minderen' (nog net geen dieet) weten te verkopen. Zelfs een beloning waard in de vorm van een Italiaans ijsje. Weliswaar pas het eerste, maar toch 🍦🍨🤔😲
    Ga zo door mannen, ik zou nog weken fietsen naar Rome...🚲🚵‍♂️🥐🥖🥯🧀🍗🍔🍟🍕🌭🍳🥘🍲🍜🍝🍦🍧🍨✌👋🇳🇱
  3. Hennie Hoek:
    13 juni 2022
    Wat betreft de reacties, kan ik mij een editie herinneren, dat 2 mannen het snelst wilden reageren. Ik dacht Vincent en Hans???? ( sorry, wanneer jullie het allebei niet zijn).
    In ieder geval, gingen zij voor dag en dauw een mail sturen. De strijders!
    Wel fijn, dat jullie de reacties zo waarderen.
    Veilige reis verder.
  4. Marco:
    13 juni 2022
    Zo al de verhalen lezende en in ogenschouw nemende bekruipt mij toch ergens ver weg het gevoel dat jullie fietsuitdaging er ook vooral een is waarbij erg lekker eten ook van enorm belang is. Van culinaire hoogstandjes zoals een bezoek aan de lokale italiaanse burger king voor een hamburger met patattekes tot en met nieuwere gerechten voor jullie zoals in reuzel gemaakt brood en zo. En een voorkeur voor het italiaanse lijkt het?
    Wellicht een idee om volgend jaar gewoon een giro d Italia te doen van 3000 km waar je dan alleen maar in Italië hoeft te eten?
    ( ik denk dat ik toch meer eens wat meer ga trainen;-))
    Veel succes vandaag mannen. Ik ben weer helemaal bij met jullie verhalend beschreven fietsavonturen met af en toe een kkeine nadruk op lekker eten. Wat uiteraard van enorm belang is want anders houdt je zo'n tocht echt nooit vol.
    Alweer en opnieuw alle lof voor jullie inzet en afzien en zweetdruppels en het ons op de hoogte houden van jullie omzwervingen van bergtop tot onweersbui en alle lekkere eten daartussendoor
  5. Yvonne:
    13 juni 2022
    Liefie ik ben blij dat het jou ook niet lukt haha. Thuis maar weer even opletten. Ik had ook goede voornemens maar helaas. Sushi met Jacky en chocotaart bij Ikea eisen z'n tol. Maar wij vinden wel dat we ook iets verdienen als onze mannen zo lang weg zijn.
  6. Dineke Timmer:
    13 juni 2022
    Lees het boek Grand hotel Europa van Ilja Pfeijffer; hij sprak zijn verontrusting uit over de Chinese overnames in de horeca in Italie en in dat geval ook van het Grand hotel als metafoor... ! Als het eten er maar niet onder lijdt !