Ik ben begonnen. De eerste 50 km zit er op.

27 mei 2018 - Montségur, Frankrijk

Gisteren de fiets ingepakt. Een leuke klus met 30 graden. Zeker als de fiets niet in de doos past. Het water gutste van onze rug. We hebben de doos open geknipt en met ander karton verlengd. De fietsenmaker dacht waarschijnlijk dat ik op een kinderfiets ging, maar met het technisch inzicht van Yvon is het toch gelukt.

Vandaag dan op weg. In de ochtend afscheid genomen van mijn vader en de buren. Daarna met Yvon en Daan naar het vliegveld. Handig met zo'n grote doos. Zeker toen de beste man van de douane me vertelde dat de zorgvuldig in elkaar gezette en dichtgeplakte doos open moest. Gelukkig blijf ik altijd de rust zelve, want het had zomaar verkeerd kunnen aflopen. Zeker toen hij met een mes op me afkwam. Maar die was om de doos te openen. Gelukkig was alles in orde.
Na het overhandigen van de doos hebben wat gedronken op het terras van het vliegveld en daarna afscheid genomen. We hebben niet gehuild, al had Daan het er moeilijk mee. Maar hij vermande zich en zei stoer "Je bent over 5 weken al weer terug".

Nadat ik een broodje gegeten heb, heb ik een vlucht gehad met regelmatig wat turbulentie en gezelschap van een echtpaar uit Papendrecht, beiden 74, die in de dordonge 5 weken op de hond van hun zwager gingen passen. Dat is nog eens leuk oppassen.

Op het vliegveld van Bergerac, dat erg klein en primitief is, heb ik mijn fiets in elkaar gezet. Deze was niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen, maar met wat grof geschut zit alles er weer op en loopt er niets meer aan. Ik was er toch wel een uurtje zoet mee. Iedereen was allang weg. Wat mij de gelegenheid gaf om van kleding te wisselen en mijn wielerkleding in de aankomsthal aan te trekken. Ik geloof niet dat ik dat op schiphol had gedurfd.

Eindelijk op de fiets. In het begin valt er af en toe een spatje regen, maar verder blijft het droog. Ik rijd de 50 km in 3 uur en ben iets over zessen in Monsegur. Best snel, al moet ik wel zeggen dat ik onderweg maar 1 fietser tegen kwam. Een oude baas van dik in de 70 op een racefiets, die mij vrolijk bonjourend voorbij kwam.

In Monsegur een leuke b&b. Ik heb de beschikking over 2 2-persoonsbedden. Dus ik kan nog wisselen vannacht. De dame van de b&b bood me wat te drinken aan en we hebben gezellig in een mix van frans en engels met elkaar gesproken. Mijn collega's hebben wel een idee hoe dat gaat.

Lekker opgefrist en al mijn wielerkleding gewassen. Ik had het geluk dat er een fles shampoo in mijn tas met wielerkleding was open gegaan. Ik hoefde het nu alleen nog maar in het water te leggen.

Ik zit nu "gezellig" in een door de landlady aangeraden restaurant. Het eten en de wijn is uitstekend, maar het gezelschap is mager. Maar dat zal wel wennen en wie weet wat voor leuke mensen ik nog ga ontmoeten.

Morgen weer verder. Wie weet wat de dag me dan weer gaat brengen. Iedereen bedankt voor de reacties op de blog en welterusten.

1. Susanne Miller:
    27 mei 2018
    Superstoer zo in je eentje! Succes en enjoy xxx
  2. Yvonne:
    27 mei 2018
    Nou liefie wat een mooi stukje. Je kan het gewoon helemaal zelf. T was gister heel warm om een fiets in te pakken, vandaag net zo warm om te verven. Tja we moeten toch allebei een beetje bezig zijn. Ik kijk nu al weer uit naar het stukje van morgen. Dikke kus.
  3. Nelly:
    27 mei 2018
    Heel veel succes Wijnand ik ga je weer volgen
    Je kunt het
  4. Timo:
    27 mei 2018
    Top dit! Hier ga ik dagelijks van genieten :-)

Geniet lekker en vergeet morgen niet de Big Mac op de foto te zetten ;-)

Succes morgen!
  5. Hennie Hoek:
    27 mei 2018
    Moeilijk, maar mooi, om te lezen, dat Daan moeite had met het afscheid. Zo merk je weer, hoeveel hij om je geeft en ondanks de soms stoere praat, een klein hartje heeft.
    Mooie reis Wijnand.
  6. Mathilda:
    Veel succes buurman!
    En super stoer van je dat je helemaal alleen gaat.
    We gaan je volgen hoor.
    Groetjes
  7. Coleta:
    27 mei 2018
    De kop is er af. Op naar morgen.
    Hoop dat je kleding droog is morgen. Wat zal je lekker ruiken van de shampoo.
    Truste.
    Vaya.
  8. Eh Bouchar:
    27 mei 2018
    Haha leuk geschreven ouwe beer, ik zal elke dag je berichten in de gaten houden. Geniet ervan.
  9. Hans le Pair:
    27 mei 2018
    Zit er niet stiekem een E-Bike in die doos?
    In ieder geval leuk om te lezen en de Kop is er af!
    Goede nacht.
    Hans
  10. Vincent van Dongen:
    28 mei 2018
    Wijnand held!
    Super leuk geschreven trouwens, beter leesbaar dan je Userstories hahaha
    Succes daar, we volgen je.
    Vincent
  11. Joost de Schepper:
    28 mei 2018
    Hoi Wijnand, weer erg leuk om je blog te lezen. Wel stoer om alleen deze onderneming uit te voeren, veel succes met fietsen en het zoeken van mensen om af en toe mee van gedachten te wisselen.
    Ga je in Monsegur nog naar het kasteel, de Catharen zijn een onderdeel van een rumoerige geschiedenis in Frankrijk, de moeite waard.
    Groet Joost