Carrion de los Condes - Leon 103 km

5 juni 2018 - León, Spanje

Een paar weken voordat ik ging fietsen ben ik naar de dokter gegaan om een prik te halen tegen de hooikoorts. De dokter zei, "Ga zitten, wat kan ik voor je doen." Ik zei "Dokter ik wil graag een griepprik." "Een griepprik? U bedoelt waarschijnlijk een prik tegen de hooikoorts!" Dat klopte, maar de verspreking was waarschijnlijk al een teken aan de wand. Drie jaar geleden had ik tijdens de fietsreis elke dag rode ogen en een loopneus. Vorig jaar had ik een prik tegen de hooikoorts gehaald en dat werkte prima. Dit jaar heb ik, met dit slechte weer, een prik tegen de hooikoorts niet nodig. Ik heb een vervelend kuchje, mijn vrienden en buren weten hoe dat klinkt, en had ik meer baat gehad bij de griepprik.

Als ik om 10 uur start zegt mijn telefoon dat het 8 graden. Maar mijn gps geeft nog een optimistische 16 graden aan. Die had nog de temperatuur van mijn lekkere "warme" hotelkamer. Het was er zo koud dat ik er een extra deken bij heb gepakt. Mijn kleren waren dan ook nog kleddernat. Lekker om te starten met natte schoenen en een nat regenjasje. De gps gaf al snel 9 graden aan.

De eerste 30 km is het koud maar droog. Ik rij door landschappen die sprekend lijken op onze polders. Dat had ik ook beter kunnen doen, door onze polders rijden, want de temperaturen in nederland zijn de laatste weken een stuk hoger dan hier.

Na 35 km kom ik een nederlands echtpaar tegen. Hij op een oude racefiets, zijn vrouw op een nieuwe e-bike. Het is koud en de man heeft een grote druppel aan zijn neus hangen. Hij heeft tijdens ons gesprek ook geen behoefte er iets aan te doen. Het is raar, maar je blijft er dan toch steeds naar kijken.
Het echtpaar doet ieder jaar een stukje van de pelgrimsroute en dit jaar het laatste stuk. Ze zijn met een fietsbus naar Pamplona gegaan en willen vrijdag in Santiago aankomen. Dit omdat ze de fietsen zaterdagochtend weer moeten inleveren. Dat wordt nog een hele klus, met nu nog 450 km te gaan en nog 2 grote cols.
Na 10 minuten naast elkaar gereden te hebben, begint het te regenen wat al snel overgaat in hozen. Het stel stopt en gaat nog een extra regenjasje aandoen, ik fiets rustig verder.
In het eerste de beste dorpje halen ze me weer in (in ben inmiddels weer zeiknat), maar we nemen gelijk weer afscheid. Ik ga in een restaurant wat eten en een beetje opdrogen.
Ik heb het koud, mijn vingers tintelen. Ik ga zo ver mogelijk van de deur zitten, zodat ik er geen last van heb als die open gaat. Het helpt niet veel. Als ik mijn eten bestel en ik aangeef dat ik er water bij wil drinken, vraagt de ober of het water koud of een beetje warm moet zijn. Ik ga voor het laatste.
Tijdens het eten ga ik op zoek naar de weersverwachting voor de komende dagen. Het ziet er slecht uit voor de komende 14 dagen Eigenlijk nog slechter dan vandaag. Ik heb het er eigenlijk wel mee gehad. Ik vraag me af wat ik hier nog leuk aan vind. Mijn idee was om heerlijk door de natuur te fietsen en plaatsjes te bezoeken en dat in een aangename temperatuur. En dan aan het einde van de dag een terrasje op te zoeken en, dorstig van het fietsen, lekker een paar biertjes te drinken.
De afgelopen week ben ik alleen maar regelmatig te pletter geregend en hoopte ik onder een hete douche weer op temperatuur te komen. En had ik meer behoefte aan koffie of thee dan bier.
Met het vooruitzicht dat ik nog 2 weken zo moet fietsen, besluit ik om de reis in Santiago te beeindigen. Als het kon had ik de reis hier beeindigd.
Ik ga op zoek hoe ik terug kan komen en vind een vlucht voor volgende week woensdag naar Amsterdam. Ik ga gelijk boeken, maar om een of andere reden wordt mijn creditcard niet geaccepteerd. Ik maak me zorgen, zou de verbouwing die Yvonne uitvoert dan toch in de papieren gaan lopen?
Ik bel Yvonne en vertel wat ik van plan ben en of zij de terugvlucht kan boeken. Ze is verbaasd dat ik terug wil, maar wel blij. Het boeken gaat met horten en stoten.
Onder tussen is het weer droog geworden en vertel ik Yvonne dat ik weer ga fietsen. Ik hoor wel of het haar lukt.

Na 5 km gefietst te hebben begint het weer te regenen en niet veel later begint het te hagelen. De temperatuur zakt naar 7 graden. Het maakt me niet meer uit. Ik ben blij dat ik de beslissing heb genomen en fiets nog 50 km in de regen door naar Leon. Ondertussen heb ik ook een bevestiging van mijn terug vlucht gekregen

In Leon vind ik een hotel, waar de kamer lekker verwarmd is. Ik moet wel mijn fiets naar de 2e etage sjouwen, maar dat is geen probleem. Na het douchen en het draaien van mijn wasje ga ik de stad in. Het regent eerst nog, maar nu is het droog en komt af en toe de zon erbij.

Ik zit aan een lekkere rioja en hoop straks goed te slapen. De komende dagen zullen nog wel afzien zijn, zeker als ik nog 2 keer naar de 1600 meter moet, maar ik weet dat her nog maar een paar dagen is.

Natuurlijk hou ik de komende dagen nog wel de blog bij en hoop ik nog vele leuke ervaringen met jullie te kunnen delen.

Alvast weer bedankt voor jullie reacties en tot morgen.

1. Vincent van Dongen:
    5 juni 2018
    Ola signore Wijnand, je had een vlucht naar Thailand moeten boeken. Of was je daar dan waarschijnlijk in het orkaan- en regenseizoen beland?! Hahaha
  2. Nelly:
    5 juni 2018
    Jammer Wijnand dat je stopt maar wel begrijpelijk in deze weers omstandigheden
    Vindt het zowiezo al knap dat je dit in je uppie hebt aangedurft
    Nog veel succes de komende dagen
  3. Yvonne:
    5 juni 2018
    Liefie ik ben heel blij dat je weer naar huis komt. De rekening is nog niet leeg dus we kunnen hier ook nog wat fietsen en eten. Lekker saampies. Ik moet wel tempo maken met m'n klussen. En anders help je toch gewoon. Haha
  4. Hanneke:
    5 juni 2018
    Jeetje wat jammer en lastig om zo’n beslissing te moeten nemen!
    Maar het is niet de bedoeling dat een pelgrim doodziek naar huis komt. Het is al moedig dat je door gaat tot Santiago.....nog even afzien de laatste dagen. Denk maar aan die mooie opgeknapte slaapkamer waar je straks weer lekker warm naast je meisje ligt. Wie weet geeft dat je vleugels.
  5. Kees:
    5 juni 2018
    Moet wel leuk blijven. Maar gelijk heb je hoor Wijnand.
  6. Luc:
    5 juni 2018
    Je hebt gelijk. Slecht weer en geen gezelschap. Wat is daar leuk aan? Waanzin! Er was ooit iemand die ging op weteldreis naar Vietnam...
    Je merkt pas wat je mist als het er niet meer is. Nog even afzien en dan terug naar het warme Nederland. Hou vol!!!
  7. Susanne Miller:
    5 juni 2018
    Arme jij, dit had je anders in gedachten..... maar lekker samen met Yvonne leuke dingen doen is ook goed! Succes nog even. Blijf je volgen hoor!
  8. Timo:
    6 juni 2018
    Ongelooflijk wat een rotweer je treft. Begrijpelijke keuze! Je kunt op deze manier veel beter een rondje Texel gaan fietsen. Of misschien paardrijdend het eiland over, zoals Mahes dit weekend heeft gedaan. Je moet er maar van houden.

Hoop wel dat je de rest van je vakantie met ons blijft delen, want het leest lekker weg ;-) succes met klimmen morgen!
  9. Joost de Schepper:
    6 juni 2018
    Wijnand, ik begrijp je stappen, zo nat en koud, het is geen strafkamp. Succes de laatste dagen en een goede terugreis.
  10. Elly en Nico de Wolff:
    6 juni 2018
    Hoi Yvonne,wat jammer voor Wijnand dat hij zijn reis gaatvafbreken door t vreselijk slechte weer we hebben genoten van zijn reisverslag er schuilt een ware boekenschrijver in hem. Wel fijn dat je weer snel tegen hem aan kan kruipen hè dat is het positieve er van. Geniet samen van t leven want t is maar zo kort. Tot wederhoren en groetjes van mij en nico😍
  11. Hennie Hoek:
    6 juni 2018
    Goh Wijnand, wat jammer voor je. Je missie opgeven en de tocht afbreken is niet der van der Leije hé. Dan is er echt iets aan de hand. De 3 generaties die ik ken zitten allemaal zo in elkaar.......Het is nu al heel knap wat je hebt gepresteerd en het is zoals het is. Yvonne zal nog een beetje door moeten werken en anders misschien volgend jaar weer een nieuwe kans, zowel voor het fietsen als de verbouwing. Hoop, dat je nog mooie, droge dagen tegemoet gaat met nog een paar klimmetjes. Nog even volhouden hé. Groetjes Hennie
  12. Jolanda de Schepper:
    6 juni 2018
    Hallo Wijnand. Ik kan me voorstellen dat je er genoeg van hebt. Dit is gewoon niet leuk! Sterkte nog de komende dagen!

Groeten Jolanda
  13. Coleta:
    6 juni 2018
    Getsiederrie wat n rot weer.
    Goeie beslissing hoor dit is niet leuk. Hoop dat je nog n week de knop kan omzetten en door kan gaan . Met natte kleren de dag beginnen ...pfffffffff
    Straks lekker thuis zonder rimpeltjes dat heb je er dan nog aan overgehouden .
    Hou vol.
  14. Hans le Pair:
    6 juni 2018
    Een wijs besluit genomen, Wijnand. Vorige keer was de temperatuur je grootste vijand; die kon je wel door aanpassingen overwinnen. Regen en kou eisen hun tol. Ik merk zelfs aan je schrijven, dat je na dit zware besluit te hebben genomen, de betere gevoelens bij je boven komen.
    Gewoon de juiste keuze gemaakt! Geniet er nog even van en dan hoppa, naar huis. Dat is geen straf, zo lijkt me...
    Groet, Hans
  15. Wim Bosman:
    6 juni 2018
    Beste Wijnand, Elke dag kijk ik weer uit naar je verhaal maar 's avonds kijk ik bij de weersvoorspelling ook naar wat je te wachten staat. Hulde voor je prestatie. Jammer dat ik je verhaallijn moet missen maar overweeg eens een carrière zoals Simon Carmiggelt: op een terras aan de wijn of rioja en dan maar schrijven over de mensen om je heen. Kan je lekker binnen zitten als het regent en buiten als de zon schijnt. Aan mij heb je een fan.