België (Het Goede Doel, 1982)

19 september 2020 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Waar kan ik heen? Ik kan niet naar etc. Waar Het Goede Doel nog twijfelde over België (zie bijgevoegde video), is ook zelfs België sinds gisteren niet meer mogelijk zonder een verplichte coronatest en twee weken quarantaine.

Mijn oorspronkelijke plan was om in de maand juni te fietsen van Bergerac naar Burgos en vanaf Burgos de Camino del Cid te gaan rijden naar Valencia. Helaas werden mijn vluchten naar Bergerac en van Valencia gecanceld en bleef ik noodgedwongen thuis. Toen in juli alles weer normaal leek te worden heb ik alsnog de vluchten voor mijn oorspronkelijke reisplan geboekt, maar nu voor de periode september/oktober. Maar de afgelopen weken zijn, in Europa, weer veel gebieden oranje gekleurd en heb ik vele malen mijn plannen bijgesteld. Als alternatief heb ik routes gemaakt om oranje gebieden  te vermijden in Spanje, maar toen Spanje volledig oranje werd had dat ook geen nut. Ik heb routes in Frankrijk gemaakt om van de Atlantische oceaan naar de Middelandse zee te fietsen en weer terug, maar ook dat is niet meer mogelijk zonder in een oranje gebied terecht te komen. Uiteindelijk heb ik  besloten, ook omdat ik zelf ineens in een rood gebied schijn te wonen, om mijn oorspronkelijke plan uit te voeren. Blijkbaar is dat veiliger dan thuis blijven.

Ik vlieg morgen naar Bergerac en ga vandaar via de kust naar Spanje. In Spanje blijf ik tot San Sebastiaan langs de kust fietsen. Dan ga ik via Vitoria-Gasteiz, de hoofdstad van Baskenland, naar Vivar del Cid. Dit is het startpunt van de Camino del Cid en tevens de geboorteplaats van "El Cid", naar wie de route vernoemd is. Van hier ga ik dwars door Spanje naar Valencia, waar “El Cid” de moren verdreef, heroïsch overleed en voor mij de tocht eindigt.

De Camino del Cid is een culturele en toeristische route die Spanje doorkruist van het noordwesten naar het zuidoosten, van Castilla naar de Middellandse Zeekust. Het volgt de geschiedenis en het verhaal van Rodrigo Díaz de Vivar, alias El Cid, een beroemde middeleeuwse ridder uit de 11e eeuw en, samen met Don Quichot en Don Juan, een van de grootste personages van Spanje. In tegenstelling tot de laatste twee is El Cid niet alleen een literair personage, maar heeft hij ook echt bestaan.

De route loopt door grote natuurgebieden, en gaat langs historische kloosters en middeleeuwse stadjes met indrukwekkende kastelen en vestigingen. De Camino del Cid omvat acht werelderfgoedlocaties van de middeleeuwse wereld. Ik hoop jullie dan ook op mooie foto’s te kunnen trakteren.

De route is gebaseerd op een gedicht dat over El Cid is gemaakt, geschreven aan het einde van de 12e eeuw of het begin van de 13e eeuw. Het vertelt over de avonturen van El Cid vanaf zijn ballingschap, vechtend om te overleven tegen Moren en christenen. De plaatsen, landschappen en kastelen uit het gedicht van El Cid vormen de route voor deze weg.

Wie meer wil weten over Rodrigo Díaz de Vivar, alias El Cid, moet er maar eens op googelen of zien of hij de film “El Cid” uit 1961 kan bemachtigen. Op marktplaats wordt hij nog regelmatig aangeboden. Het is een klassiek spektakelstuk met Sofia Loren en Charlton Heston in de hoofdrollen.

Ik verheug me al weer op de avonturen die ik ongetwijfeld ga beleven en ga proberen iedere dag hierover een verhaaltje te maken en dit met mooie foto’s te verrijken.

Tot binnenkort en ik zie uit naar jullie reacties.

1. Vincent van Dongen:
    19 september 2020
    Ik kijk nu al weer uit naar de mooie reisverhalen Wijnand!!! Dat wordt weer smullen
  2. Sander van der Hoek:
    Goede reis Wijnand! Ik kijk weer uit naar je verhalen. Groetjes Sander
  3. Hans le Pair:
    Hoi Wijnand,
    Best verrassend dat je weer gaat toeren. Ik ging er al van uit, dat dit hoogtepunt er voor dit jaar niet meer in zat. Je zult ook een beetje mazzel nodig hebben om de lockdowns te vermijden. En hè, laten we eerlijk zijn; bij terugkomst 10 dagen in quarantaine met Yvonne. Om zeker te zijn zou je kunnen kiezen voor de 'oude' 14 dagen-regel...🙄🤭 Veiligheid voor alles! Laat dat nou zeker gelden voor je trip. Veel succes en veel plezier. Je trouwe volgers gaan het allemaal lezen.👊✌
  4. Henny Elbers:
    19 september 2020
    Heel veel succes Wijnand!
    Top om je reis toch te maken in deze tijd!
    Ik ga je weer volgen 👍🏻🚴🏻
  5. Hanneke:
    Hoi Wijnand,
    Zeker verrassend dat je toch gaat fietsen. Natuurlijk kijken we uit naar je verhalen en foto’s maar....veiligheid voor alles! Pas goed op jezelf ! Geniet van deze trip en verras ons weer op mooie verhalen. Veel plezier.
    H&H
  6. Coleta:
    19 september 2020
    Nou het gaat dan toch gebeuren. Wel doordacht zo ik lees en weer n avontuur. Hoop dat de regen dit keer meevalt. En je bent veel buiten in een gebied met onze nationale kleur. Dat brengt geluk.
    Vaya con Diaz. En alle ridders en monniken reizen met je mee.
    .goede reis
  7. Eh Bouchar:
    19 september 2020
    Topper, heel veel plezier en avontuur toegewenst.
  8. Nelly:
    Hoi Wijnand
    Had al niet meer verwacht dat je nog zou gaan fietsen dit jaar maar je durft het toch aan ...wel oppassen he...
    Maar ik ga je verhalen en je foto.s weer met veel plezier lezen en bekijken
    Reis nu ook weer alleen?
    Veel succes
  9. Yvonne:
    19 september 2020
    Hi lief, en wie weet wat er nu weer geklust is. We zitten al sinds 17 maart in quarantaine dus als je terug komt gaan we daar gewoon mee door. Geen enkel probleem. Geniet van je reis. Dikke kus, ik houd van je.
  10. Susanne Miller:
    19 september 2020
    Hi Wijnand, veel succes en vooral plezier! Ik ga je volgen, goede reis! Groetjes Susanne
  11. Hennie Hoek:
    20 september 2020
    Nogmaals succes en een mooie en veilige fietstocht gewenst. Het "potje"reist hopelijk met je mee😉.
  12. Mieke Sneevliet:
    Heel veel plezier wijnand 😘
  13. Marco:
    20 september 2020
    Lekker genieten van je persoonlijke vuelta 🚵‍♂️
  14. Dineke Timmer:
    20 september 2020
    Hallo Wijnand, top hoor dat je toch weer je fiets pakt succes!!