Omsloten ruimte

22 juni 2022 - Prima Porta, Italië

De routine is verbroken, het ritme verstoord. Niet meer elke dag tasjes inpakken, ontbijten, route voorbereiden en fietsen. Het lichaam is ambivalent. Aan de ene kant willen stofwisseling, spijsvertering en spieren fietsen, niets anders dan dat. Aan de andere kant geeft het lichaam voldoende signalen dat Rome en daarmee een grens bereikt is. Rust en herstel dus. Heerlijk geslapen in onze, ja wat zijn het eigenlijk, portocabins, caravans zonder wielen, minimalistische vakantiehuisjes? Maar wel met airco, de energiecrisis ten spijt. Elk huisje is voorzien van een of twee airco's. Schaamteloos, maar hierdoor worden het aangename koelhuisjes. Die we wel moeten wisselen, om 10 uur moeten we de iglo's verlaten, om beoogd anderhalf uur later ons appartement te betrekken. Dat appartement blijkt twee koelhuisjes aan elkaar met en keukentje ertussen. Prima wat ons betreft. Dat het een Italiaans anderhalf uur werd, dus twee en een half uur nemen we op de koop toe. We ontbijten ondertussen met een croissant bij het zwembad. Ook goed.

De gevoelde motorische onrust kan gelukkig in de tweede helft van de middag ingevuld worden door naar het Vaticaan te fietsen. We travel light, de onbepakte fietsen dartelen langs de Tiber. Aankomst op het  Grote Plein is en blijft  imposant. De ruimte is groter dan het individu, altijd, maar hier wordt het je heel duidelijk gemaakt. De mens is nietig, de ruimte heel groot. En de kolommen van Bernini sluiten de armen om je heen. De Moederkerk verbeeld. We maken foto's van onszelf in deze ruimte.

Op aanwijzingen van de Moederkerk in Nederland krijgen wij een bypass route langs de wachtende rijen. De bewaking is van de orde van Schiphol, nou ja van een groot vliegveld bedoel ik. Alles en iedereen wordt gecontroleerd. Dan door naar de bronzen poort waar de kaarten trapopwaarts worden opgehaald. Bijzonder is dat je dan onderdeel wordt van de rondleiding van anderen. " Dit zijn de mensen die morgen op audiëntie bij de Paus mogen komen". Een vriendelijke Zwitserse Italiaan wijst er op dat we morgen wel vroeg aanwezig moeten zijn. Terugrekenend start de Paus om 10 uur, worden we om 9 uur verwacht en voor de veiligheidscheck moet je er om 8 uur zijn. Zo strak geregeld dat het duidelijk moet zijn dat de Paus geen Italiaan is.

We verkennen even waar het Friezenkerkje is, misschien kunnen we daar onze fietsen stallen morgen. Helaas de Friezen staan iets later op, vanaf half 10 geopend. Dan maar een biertje op een Vaticaans terras, het wordt even verder en onderweg daar naartoe worden we bijna omver gereden door een priester op een elektrische step. We missen kapelaan Odekerke op zijn opoefiets. De omgeving van het  Vaticaan is smoezelig, de schoonheid van Bernini en vrienden is omgeven door gebrekkigheid. Vuilnis, afbraak. Ook hier Bernini dus, in de Sint Pieter houdt hij ons met een zandloper voor dat wij er ooit niet meer zullen zijn, de omgeving van het Vaticaan toont dat schoonheid kwetsbaar is.

Alles is theater in Italië en zeker in Rome. De uitbaatster van de de bar waar wij ons biertje drinken wordt afgelost door haar zoon en zij wil wegrijden. Helaas geblokkeerd door een vette Mercedes. Geen drukte, maar zij toetert twee keer en de eigenaar haast zich naar buiten om de weg vrij te maken. Met betrekkelijk gering gevoel voor haar fysieke omgeving steekt moeders achteruit de vierbaansweg op en rijdt rustig weg terwijl medeweggebruikers er twee keer zo hard omheen rijden.

We rijden langs de Tiber terug naar de camping. Dat betekent  8 km lang sportcomplexen langs diezelfde rivier. Paardrijden, zwemmen, rugby, tennis. Alles gebeurt er langs of in (roeien) de Tiber. We eten in het restaurant bij de camping. Niet onverdienstelijk. We zien Gonnie en hij wiens naam niet genoemd mag worden, een prettig paar uit de buurt van Zwolle dat al jarenlang fietsvakanties viert. Zij hebben de Rome route gereden in een aantal etappes. En nu de laatste en morgen met de Flixbus of  Fluksbiz terug naar Milaan en vandaar naar Nederland.

Wij gaan naar de Paus, morgenvroeg al. Geen tijd voor ontbijt. Paus, Friezen en onze Palio opdracht nog. A domani!

1. Hanneke:
    22 juni 2022
    Een zeer spannende dag vandaag ! Jullie naar de Paus en Yvonne naar Rob…..bijna hetzelfde. Een geweldige ervaring ! Iets om nooit meer te vergeten. Geniet ervan mannen.
  2. Maarten:
    22 juni 2022
    vergeet niet de bloemen mee te nemen ;-)
  3. Hans le Pair:
    22 juni 2022
    🇮🇹 Het is een bekend en langdurig gegeven, dat de vuilafvoer in grote Italiaanse steden best een dingetje is; vaak een maffia dingetje. Zo ook helaas in Rome nabij de Paus.
    Ben benieuwd hoe het bezoek gaat verlopen. Met hoeveel personen tegelijk vindt de audiëntie plaats? Moe(s)ten jullie nog betalen voor de 'toegangskaarten'? Nou ja, jullie lijken in ieder geval verder te komen dan een massaal plein vol met "Danke vor die bloehoemen"...🍷🍻🍝🥗✌🇳🇱
    ps: wel ff scheren hè mannen😉😄
  4. Hans van Tilborg:
    22 juni 2022
    Jullie reis zit er bijna op. Ik heb genoten van de leuke verhalen en de mooie foto's.
    Diep respect als ik alleen al kijk naar de route die jullie hebben afgelegd. Dat het zwaar is geweest blijkt al het feit dat Ronald als wijnkenner en liefhebber alleen maar pullen bier heeft gedronken.
    Ik wens jullie een goede terugreis en natuurlijk op naar de volgende tour! 😄
  5. Eh Bouchar:
    22 juni 2022
    Wat een mooi avontuur heren, een ervaring rijker. Jaloersmakend...Veel plezier morgen