Mimizan-plage - Capbreton 80 km

18 juni 2019 - Capbreton, Frankrijk

Vandaag een normale afstand gefietst. Dat was ook wel nodig, want gisteren was iets te veel van het goede.

De route gaat vandaag over de Velodyssee. Dit is een route van 1200 km langs de westkust van frankrijk. Van de 80 km die ik vandaag fiets gaat zeker 75 km over een fietspad. Dat ik langs de kust fiets zou je niet zeggen. Ik ga het grootste gedeelte door bos en blijf evenwijdig van de kust fietsen op zo'n 200 tot 1000 meter. Van het strand en de zee zie ik dus niets.

Verder is het een saaie dag, behalve dat ik twee friezen op de fiets tegen kom. Aukje en Makke. Makke, een grote kerel, is 79 en 20 jaar met pensioen. De leeftijd van Aukje, een klein vrouwtje, is niet bekend. Maar ik schat een jaar of 5 jonger. Aukje is op de mountainbike en Makke op de electrische fiets. Makke gooit gelijk zijn hele medisch dossier op tafel. Zijn enkels zijn verrot, zijn schouderpezen afgescheurd en hij kan zelfs niet meer jeux de boulen want er is iets met zijn hand. Dus knap dat hij nog op de fiets zit. Aukje kan er ook wat van. Zij heeft twee nieuwe heupen, maar heeft onlangs nog wel de elfstedentocht gefietst en limburgs mooiste. Zij is duidelijk de fitste van het stel.

Daarna krijg ik het verhaal over hun relatie. Ze kennen elkaar 3 maanden en zijn 11 weken geleden op vakantie gegaan met de camper van Aukje. Aukje vertelt dat het een hele kleine camper is en eigenlijk maar geschikt voor 1 persoon. Makke heeft dus ook nog een tentje bij zich. Waar die voor dient vertelt het verhaal niet. Tot nu toe hebben ze het prima naar hun zin samen, zeggen ze. Mooi dat mensen zo hun hele verhaal vertellen aan een vreemde.

Terwijl hier het weer, na een prachtige dag, omslaat ga ik snel afrekenen en naar mijn hotel. Morgen de laatste dag in frankrijk voordat ik in spanje ben.

1. Sander:
    18 juni 2019
    Ziet er mooi uit Wijnand, maar we willen wat meer selfies zien!
  2. Tineke:
    Hoi Wijnand
    Leuk je verhaal weer te lezen. Ik zit hier op mijn terrasje in Lozari Kroatie ongeveer nog 30 graden denk ik en moet er niet aan denken zoveel kilometers te fietsen met die hitte. Veel succes
  3. Coleta:
    18 juni 2019
    Je bent weer wat opgeschoten . En twee bijzondere mensen ontmoet .
    Tja op die leeftijd kan je ook achter de geraniums gaan zitten.
    Zij niet dus.
    Laatste dag la douce France!!
    Alors bon courage.!!!!
  4. Hans le Pair:
    Hoi Wijnand,
    Wat betreft Aukje en Makke; ik had toch geprobeerd om een tijdje Spaans te blijven spreken. Had een hoop 'kwalenverhalen in de wachtkamer van de huisarts' gescheeld.
    Morgen begint het pas echt, Spanje in.
    Oh ja, morgen krijgen ook de plantjes in je tuin wat water, zo is de verwachting...
    Goede reis weer.
  5. Yvonne:
    19 juni 2019
    Nou liefie, dat gaat weer een mooi boek worden. Leuk dat je zo leuk schrijft. En ik ben het eens met Sander, meer selfies. Doe je best en rustig aan fietsen. Ik heb ook mijn rust nodig. Haha
  6. Hanneke:
    19 juni 2019
    Jij Spanje in vandaag, wij eruit.
    Heerlijk weer hier dus ook wat dat betreft genieten.
  7. Vincent van Dongen:
    19 juni 2019
    Hee Wijnand, 3 maanden samen en 11 weken onderweg. Hoe hebben ze elkaar ontmoet, weet je dat?
  8. Hennie Hoek:
    19 juni 2019
    Ja, inderdaad, dat vroeg ik mij ook af.
    Na 2 weken ging dat stel al een lange tijd met vakantie. Dat verklaart misschien dat tentje...maar goed, het is geen quiz maar een reisverhaal.