De laatste loodjes

19 juni 2022 - Grotte Santo Stefano, Italië

Vandaag kunnen we niet, zoals we meestal doen, aanschuiven voor het ontbijt. Omdat we een appartement gehuurd hebben moeten we op zoek naar een bakkertje voor het ontbijt. Nou die zijn er volop, maar Ronald loopt ze allemaal voorbij. Hij wil eerst een stevige wandeling maken voor zijn rug. Na zo'n 4 weken op de fiets beginnen onze lichamen wat sporen van vermoeidheid te tonen. Uiteindelijk lukt het toch om een goed ontbijt te bemachtigen.

Na het ontbijt terug naar het appartement, omkleden en snel weer op de fiets. De vader van de eigenaar van het appartement, die ons gisteren opving, heeft ons verteld dat we de sleutel gewoon binnen kunnen laten liggen en de deur achter ons dicht trekken. We lopen de kamers nog eens na om te kijken of we niets vergeten zijn en doen de deur dicht. Oeps, blijkt Ronald ineens zijn fietsbril niet meer te kunnen vinden. Zou hij dan toch nog binnen liggen. We zullen het nooit weten, want tijd om te wachten tot de schoonmaakploeg komt hebben we niet. Gelukkig heeft hij nog een andere bril en gaan we eindelijk op pad.

Na het toetje van gisteren, een beklimming van 4 km naar Orvieto, beginnen we vandaag met de afdaling terug. Een lekker begin, maar direct na de afdaling gaan we weer 400 hoogtemeters stijgen om in de loop van de dag er weer 400 te dalen en daarna weer 400 te stijgen. Ik begin het eerlijk gezegd een beetje zat te worden. Zoals al eerder gezegd na 4 weken op de fiets en zeker in deze hitte zou het wel weer eens prettig zijn om gewoon vlak te fietsen.

We komen uiteindelijk terecht in Soriano nel Cimino. Als we het plaatsje rond half 6 binnen rijden zijn ook hier, net zoals gisteren in Orvieto, de mensen verkleed in middeleeuwse kleding en treden er bandjes op. Het ziet er gezellig uit en nodigt uit om vanavond even rond te kijken. Maar eerst gaan we naar ons hotel. De recensies met betrekking tot het hotel zijn lovend. Er is een zwembad en je schijnt er een schitterend uitzicht te hebben. We verheugen ons er al op. Echter er is 1 klein probleem. We moeten nog 2 km klimmen, waarvan de laatste 500 meter met een stijgingspercentage van 12 a 15%. Sommige stukken worden ons dan ook te steil en moeten we met de fiets aan de hand lopen. We komen pas na zessen in het hotel. Als we aan de beademing liggen genieten we nog even van het uitzicht en we besluiten dat we vanavond niet terug gaan naar het dorp, maar blijven eten in het hotel.

Het zwembad is klein, maar verfrissend na zo'n dag. Alleen kan Ronald nergens meer zijn zwembroek vinden. Het lijkt erop dat hij zijn sporen aan het achterlaten is op de route, zodat er een nieuwe bedevaartsroute gemaakt kan worden langs de relikwieen van Ronald.

Hopelijk nemen we morgen wel weer al onze spullen mee. Dan beginnen we aan de laatste 100 km en kunnen we nog 3 dagen bijkomen in Rome.

1. Kees:
    19 juni 2022
    Heel veel respect voor deze mannen. Laatste loodjes etc.
  2. Mieke Sneevliet:
    19 juni 2022
    Ik kan me zo voorstellen dat jullie het klimmen zat worden, en bijna verlangen naar Nederland, "geniet" er nog maar even van voor jullie het weten zitten jullie weer achter je laptop te verlangen naar deze reis. BIJNA in Rome.... Respect mannen👌👌👌
  3. Vincent van Dongen:
    19 juni 2022
    Goedemorgen mannen! Die verdomde laatste loodjes he! Ik vind het knap dat nu richting het einde pas de eerste klaagzang over jullie fysieke gesteldheid in de verhalen begint door te seipelen. Wat zullen die drie dagen in Rome heerlijk zijn zeg! En dan fietsen jullie de 22e weer helemaal fris het Vaticaan binnen. Een mooie dag weer! Zet hem op
  4. Hennie Hoek:
    19 juni 2022
    Wat een kracht en doorzettingsvermogen!!
    Nog even doorzetten en dan rust......
  5. Luc:
    19 juni 2022
    Hulde! Natuurlijk ben je die heuvels zat! Gisteren de Rozenbrug beklommen en dat vond ik al een hele prestatie bij 30gr. Kan me zo voorstellen dat jullie heimwee hebben naar het platte land. Sterkte met de laatste kilometers!
  6. Hans le Pair:
    19 juni 2022
    🇮🇹 Als ik jou was Wijnand, dan zou ik die rugklachten nog een tijdje thuis volhouden, gelezen de dagindeling aan het thuisfront! Anderzijds, Yvonne die je meteen weer in de armen wil sluiten, mmm ook woest aanlokkelijk...😍
    Best slim om overal spullen achter te laten; die hoef je ook niet mee te sjouwen bij de laatste zware klimmen.🚵‍♂️
    Leuk om te lezen, dat jullie 3 poesjes zijn gearriveerd. Een extraatje om naar uit te kijken.
    Nou, nog ff het laatste stukkie doortrappen naar Rome. Het is gelukkig Napels niet...🚲🤔🙄✌🇳🇱
    A domani!
  7. Timo:
    19 juni 2022
    Hou vol mannen! Ik neem mijn pet af voor jullie doorzettingsvermogen. De coronakilo’s zullen er ondertussen wel afgewerkt zijn. En de fietstas wordt steeds lichter als je alles laat liggen 😂 hopelijk genieten jullie tussen het zwoegen door nog volop. Ciao!
  8. Wim ravenhorst:
    19 juni 2022
    Mooi verslag en veel succes het laatste stukje
  9. Rob van `leemput:
    Ronald

ben wat later ingestapt op deze trip van jullie, maar lees elke dag met veel plezier de verhalen.
    Petje af voor jullie doorzettingsvermogen! Op de ranglijst van sportieve personen in de familie sta je inmiddels op plek 2. Richard moet zich langzaam maar zeker zorgen gaan maken! Geniet nog even van de laatste km's en als je toch bij de Paus ben vraag gelijk of hij een schietgebedje wil doen om Feyenoord weer zo'n topseizoen te laten beleven.
  10. Hanneke:
    20 juni 2022
    Jeetje nog maar een paar dagen afzien……wat een diep respect voor jullie prestaties. Toch zijn jullie tijdens deze tocht al aan het nadenken over een volgende fietstocht. Komop mannen eerst hier nog van (na)genieten. Sterkte het laatste stuk !
  11. Marco:
    20 juni 2022
    RESPECTO. de laatste trapjes de komende dagen nog effe realiseren en dan inderdaad even uitrusten in Rome.
    Mannen wat een reis zeg. Voor mij als medereiziger zittend op t bankie alleen maar lof voor jullie afzien. En ik snap volledig dat je dan af en toe wat vergeet.
    Kan ook wel handig zijn als je een deel van deze trip nog eens wilt overdoen. Heb je te minste een excuus om er weer op uit te trekken. Want de spulletjes nog effe ophalen.

Zo en dan bijna in Rome.

Lijkt me een mooi gevoel van triomf als jullie daar zo binnen rijden. Grote klasse.!!!.

Enne wat fietsen op t vlakke betreft. Begrijp ik ook. Zeker met t zonnetje op je bolletje en bergop klimmend is dat een mooi vooruitzicht.
  12. Palmyre:
    20 juni 2022
    Wat een uitdaging in het mooie Italië. Jullie zijn er bijna, maarrrrr nog niet helemaal. Dat komt wel goed! Jullie zijn echte toppers.
    Ik denk wel dat Yvonne en de kleine schattige katjes het fijn zullen vinden als jullie weer terug zijn! Veel plezier nog in Rome.