Van de Donau naar de Mainz

8 juni 2026 - Kipfenberg, Duitsland

Vandaag gaan we de Donau verlaten. De Donau is met zijn 2850 kilometer de langste rivier binnen de Europese Unie en gaat door 10 landen. Wij hebben de Donau maar zo'n 250 kilometer gevolgd en nemen in Kelheim afscheid, maar denken zeker nog eens terug te komen.

In Kelheim gaan we fietsen langs het Mainz-Donaukanaal. Kelheim is een schilderachtig beiers stadje dat bekend staat om zijn Befreiungshalle, een iconische monument op de Michaelsberg dat in opdracht van koning Lodewijk I van Beieren werd gebouwd om de overwinningen op Napoleon, tijdens de Duitse bevrijdingsoorlog van 1813 tot 1815 (wie heeft het niet op school gehad), te herdenken. Het is een indrukwekkend neoklassiek gebouw met een panoramisch uitzicht over de rivier.

Het is vandaag maandag en erg warm en in tegenstelling tot de zondag, toen we genoeg bakkerijen vonden die open waren, is het vandaag ruhetag of gaan ze pas om 13.30 uur open. Na in een aantal plaatsen zonder succes op zoek te zijn geweest naar een konditorei/cafe/restaurant, komen we na 52 kilometer bij een soort Autohof, waar naast verschillende supermarkten ook een klein bakkertje zit. Hier vullen we ons vocht verlies weer aan en nemen een broodje. De apfelstrudel of andere zoetigheden slaan we vandaag over.

In Dietfurt an der Altmuhl nemen we afscheid van het Mainz-Donaukanaal en nemen nog een cola bij een Eiscafe. De ijsjes die hier geserveerd worden doen ons het kwijl uit de mond lopen, maar bang voor het effect op onze darmen slaan we ze toch maar over. Helaas.

We gaan hier dus over op de rivier de Altmuhl, zoals de plaatsnaam al doet vermoeden, en fietsen de laatste 25 kilometer naar Kipfenberg. Onderweg begint het af en toe ligt te stijgen en even zijn we bang dat de plaats zijn naam eer aan gaat doen. Maar dat valt gelukkig erg mee.

Het plaatsje telt amper 5000 inwoners, maar heeft een heel gezellig centrum waar meerdere hotels en restaurants aan zitten. Hier eten we bij Bene's Burgermeisterei. En dat is vanzelfsprekend een hamburger. Ieder jaar, in augustus, is hier het zogeheten Limesfest. We zitten tenslotte op de Limesroute. Helaas zijn we daarvoor dus te vroeg, maar misschien hebben we de komende dagen geluk dat er ergens anders aan de route ook een Limesfest wordt gehouden.

Bis bald.

Foto’s

3 Reacties

  1. Hans le Pair:
    9 juni 2026
    🇳🇱 Ik noemde jullie fietstocht eerder al een grote culinaire trip en dat blijkt ook nu weer het geval te zijn! Al die lekkernijen; hebben Duitsers geen gewichtsproblemen?
    Fijn om mijn geschiedkundige kennis over Napoleon even op te frissen. Ik heb kennelijk vroeger op school even niet opgelet....🤔🫣😏🥴🙄
  2. Jolanda:
    9 juni 2026
    Leuk verslag weer inklusief de stukjes geschiedenis. Het weer blijft jullie gunstig gezind zo te zien. Fijne dag weer!
  3. Mieke:
    9 juni 2026
    Zoals wij altijd zeggen een vreetsafari🤣🤣maar dan op de fiets.... 🚲🚲

Jouw reactie