Naar het toeristisch centrum van Toscane

14 juni 2022 - San Gimignano, Italië

Het is al warm als we 's ochtends uit Vinci vertrekken. We zitten om 10 uur op de fiets, voor ons doen vroeg, en het is al 28 graden. We beginnen met een afdaling van 500 meter wat direct gevolgd wordt door een korte klim van 12 a 13%. Onze shirtjes zijn nu al nat. De eerste 10 km zijn prachtig en we fietsen door de wijngaarden, olijfbomen en langs cipressen die zo typisch zijn voor toscane.

We lunchen in Certaldo een plaatsje met oude stad op een heuvel, net buiten Certaldo. Vanuit Certaldo kan je er met een treintje naar toe. Het schijnt erg mooi te zijn, maar wij lunchen beneden in de stad. We bestellen allebei een broodje met cola en water want we hebben ontzettende dorst. De cola en het water worden door een andere serveerster gebracht en zij verteld ons ook dat we toch echt niet goed op de menukaart hebben gekeken. Zij vindt dat wij geen broodje moeten bestellen maar een maaltijdsalade, dat is veel gezonder voor ons. Ik weet niet of ze vindt dat we te dik zijn of dat ze stiekem ook onze blog leest, maar ze is heel resoluut en geeft ons 5 minuten bedenktijd. Na 5 minuten komt ze terug en bestellen allebei een maaltijdsalade en het moet gezegd, dat was geen verkeerde keuze.

De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 37 graden en we moeten nog beginnen aan de klim naar San Gimignano. Voor het eerst deze reis besluiten we om wat extra koude colablikjes mee te nemen in de tassen. Als je ze onderin de tas stopt blijven ze wel even koel. Dat is een goed idee, want de klim naar San Gimignano blijkt lang en lastig te zijn en dan is af en toe een stop om een koud blikje cola weg te drinken een feest.

UIteindelijk rijden we rond half 5 San Gimignano binnen. We zoeken via googlemaps even waar onze B&B is en zien dat we op 200 meter afstand zijn. Daarnaast staan we voor een terras. We dubben even wat we gaan doen, eerst de spullen naar de B&B brengen of eerste het terras. We kiezen voor het laatste. De verleiding is te groot.

Op het terras heeft Ronald nog wat app-contact met collega Tina, waarvan hij weet dat ze nu in Toscane is. Ze blijkt in de buurt te zijn en komt met haar vriendin Tamara even een biertje bij ons op het terras drinken. Dat is gezellig en zodoende melden we ons pas na 7 uur bij de B&B.

San Gimignano is een prachtig stadje met 14 hoge torens en een echte toeristische trekpleister. Ik denk dat iedereen die wel eens naar Toscane is geweest San Gimignano heeft bezocht. Zo ben ik er zelf ook eens geweest met Yvonne. Wij hadden toen de fietsen meegenomen, omdat we net buiten San Gimignano zaten en dachten er dan even heen te fietsen. Yvonne met haar fiets met een mandje voorop en ik ook met een gewone stadsfiets. We hebben de fietsen 1 keer gebruikt. Tenminste als je het wandelen met de fiets aan je hand tegen de heuvels op als gebruikt mag beschouwen. De rest van de week hebben de fietsen op het fietsrek achter de auto gestaan.

Wij gaan morgen natuurlijk weer wel op de fiets en gaan dan richting Siena, een van de andere hoogtepunten van Toscane.

1. Timo:
    15 juni 2022
    Klimmen bij 37 graden op een maaltijdsalade. Petje af heren. Het zal vast een wedstrijd zijn geweest wie er niet in de wind van de ander fietst. Los daarvan was het weer een jaloersmakend hoofdstuk 🙋🏼‍♂️ succes weer morgen!
  2. Mieke Sneevliet:
    15 juni 2022
    Mannen eten jullie thuis ook zo goed je groentjes als jullie vrouwen dat zeggen🤣🤣🤣 volgzaam hoor... maar gezond.. prachtig stuk waar jullie nu zijn. Heerlijke ijs zaakjes in san gimignano...ik zeg veel ijs eten en jullie doen wat vrouwen zeggen heb ik gelezen.... dus weg met dan gezonde spul en aan al het lekkers daar...jullie verbanden genoeg....eet smakelijk 🍕🍞🧇🧀🍦🍨🍧🍦🍦🍧🍨🍦🥂🍻🧃🍕🍕🍕
  3. Luc:
    15 juni 2022
    San Gimigiminigamo, legendarisch bij ons in de familie (maar niet om de fiets). Niet gek dat je juist vandaag met weemoed terugdenkt aan Yvonne…
    Fijne afdaling straks!
  4. Hans le Pair:
    15 juni 2022
    🇮🇹 Stond niet in de voorwaarden van de B&B vermeld, dat je je voor 17.00 uur moet melden? Zit je lekker op een terras aan het bier, is ineens je kamer weg😉
    Wel slim van Yvonne om destijds bewust de verkeerde fiets mee te nemen. "Maar Wijnand, hoe moet ik anders boodschappen halen voor ons?" Ze had natuurlijk van te voren gelezen hoe hoog die Gimignano was. Al die andere bergen die ze daarna tot in lengte van jaren ook nog op de fiets met je moest gaan beklimmen. Nee, slimme meid die Yvonne, zoals we ze kennen...🙄🤔😉
    Trouwens, de beste plek voor fietsen is in mijn beleving achter de auto op die welvaartsknobbel!
    A donani🚲🚵‍♂️😄✌🇳🇱
  5. Eh Bouchar:
    15 juni 2022
    Mooie herinneringen aan san Gimignano, vorig jaar zomer geweest. Vinnie boy ook. Succes morgen, ik ben bijna helemaal bij met de blogs.
  6. Marco:
    17 juni 2022
    Zo dus jullie werden eerst kort verblijd met een afdaling van 500 meters (lengtemeters begreep ik dat goed?) En dan als aanmoediging gelijk de 13% berg voor de kuitjes krijgen. En dan daarna luisteren naar een mevrouw die zegt "en je neemt gewoon de maaltijdsalade". Ik kan me geen beeld maken hoe ze er bij keek. Ik heb wel t vermoeden dat de meeste mannen als hun eigen liefdesduifje zegt "gij zult een salade eten" er gewoon een hamburger XXL besteld wordt. Dus de kernvraag is. Hoe gaat dat bij jullie met het eet advies van de eigen dames als dat luidt eet die krop sla op?? Nounounou. Ik ben benieuwd. 😂😉😂😉 Ik bestel sowieso die hamburger baaidewee😇😊

En dan naar Sam met veel torens. En vooral veel ijs 🍧🍨alleen hoor ik jullie daar weinig over ( en bier las ik) 🍻🍺 dat komt lijkt t vaker voor.

Aniewee. Ben weer benieuwd naar morgen ( en hopelijk plaats ik nu mn digtregelts ook ipv de app af te sluiten. Waardoor ik nu weer dagen achter loopt. Met een natte TT.
    Want we benne rotterdammurt natuurlijk