Siena en de Crete

16 juni 2022 - Monteroni d'Arbia, Italië

We ontbijten op het grote Plaza Duomo in San Gimignano. Nu is het heerlijk rustig, de stromen dagjesmensen van gisteren zijn weg en de nieuwe bussen moeten nog komen. De sleutels mogen bij vertrek gewoon in het slot blijven als wij de afdaling inzetten van de Torenstad naar
Poggibonsi. Een prachtige stadsnaam die ook geland is in het Nederlandse cabaret door het programma van Bert Visscher.

San Gimignano, Poggibonsi, het zijn allemaal steden die in het verleden vielen onder de lange arm van Siena, de rijke bankiersstad. Na een lange, warme klim, waarbij opkomende bewolking ons beschermt tegen de allergrootste warmte, rijden wij Siena  in. Meerdere malen geweest, maar nog nooit op de fiets. Vorig jaar, net nadat Italië weer open ging na de Covid maatregelen was het er heerlijk rustig, nu is het laveren tussen de toeristen. Als vanzelf word je naar de Campo gevoerd, het ovale plein waar de Palio wordt gereden. De beroemde paardenrace tussen de verschillende stadswijken van Siena. Wij rijden niet, maar wandelen met de fiets aan  de hand over het prachtige plein en vertrekken vanuit Siena aan de andere kant van de stad. Direct na Siena  verandert het landschap. De uitzichten worden wijds, de begroeiing schaars. De Crete, zoals deze streek heet. Leeg, heuveltoppen, korenvelden, cipressen en een prachtig kleurenspel. Door de leegte zijn er ook weinig voorzieningen en we zijn gedwongen van onze route af te wijken voor een slaapplaats. Na enig zoeken en omrijden komen we in Monterone d' Arbia terecht. Onderweg moeten we een ondergelopen weg omzeilen en rijden we als Mathieu en Wout over de Strade  Bianchi. Bij de B&B van Laura en Lorenzo,  Il Canto del sole, worden we na enig klimwerk hartelijk ontvangen. Het ziet er prachtig uit, op een van de vele heuveltoppen van diezelfde Crete. En met zwembad! Na de rondleiding dus tijd voor een duik. De vraag blijft onbeantwoord of dit nu een zoutwaterzwembad was of werd na onze duik. De verkoeling is heerlijk.

Omdat deze B&B geen restaurant voorzieningen heeft regelen de eigenaren een haal, breng en eetservice. Lorenzo brengt een groep Amerikanen met zijn busje, wij worden gereden door Laura in haar Cinquecento. Haar man wenst ons veel geluk. Niets te veel gezegd. Zij stort zich als ware het geen Fiat 500, maar de Daytona 500 naar beneden. De lichte ongerustheid wordt verder versterkt door de stevige brillenglazen en het voortdurend druk gesticulerend praten over eten. Natuurlijk, het is Italie. We eten in de gevangenis, la Galera. Maar zeker geen gevangeniskost, het smaakt uitstekend en de terugrit is korter en rustiger! Overigens eten Laura en haar man ook gewoon in hetzelfde restaurant. Laura verheugt zich op de komende Palio, afkomstig uit Siena maken ze deze keer een goede kans als wijk, want ze hebben een goede ruiter. Het paard wordt bij lot aangewezen. Vertellende dat we bij de Paus op bezoek gaan wil ze graag dat wij in de San Pietro een offerande doneren voor haar wijk. Gaat de Paus helpen de Palio te winnen? Terug op onze prachtige plek drinken wij op de veranda nog een biertje. Siena in de verte, de cicaden zorgen voor het achtergrond geluid.  La vita e bella.

1. Vincent van Dongen:
    16 juni 2022
    Het lijkt erop dat jullie trip zo richting het einde al maar mooier wordt mannen! Die B&B ziet er ook wel heel goed uit moet ik zeggen. In La Galera eten we ook wel ieder jaar een keer als we daar zijn. Als je binnenkomt doet het er wat vreemd aan met die grote hond die naast zijn bazin op de grond ligt, maar eenmaal achter in de beschutte tuin kun je prima zitten en het eten is ook oke! De dochter van mijn vriendin had er vorig jaar nog een paar dagen iets met de pizzabakker daar genaamd Giulio hahahaha. Maar dat eindigde nogal in een teleurstelling. Met name voor hem. Deze zomer hebben we dan ook opdracht gekregen niet meer daar te gaan eten! Aan het begin van de straat zit een prima bakker waar je de lekkerste broodjes kunt halen en een heerlijke espresso kunt drinken. Dat is in de ochtend een vast ritueel voor ons. Maak er weer een mooie dag van mannen!
  2. Hans le Pair:
    16 juni 2022
    🇮🇹 Wijnand, laat ik beginnen met je te feliciteren met je 15-jarig huwelijk met Yvonne (stond op fb). Het meisje is dat zonder, ik herhaal zonder, jou gaan vieren met een etentje; in haar eentje dus! Ik hoop dat ze het niet goedkoop geeft gemaakt 😉 Trouwens, als jij ieder jaar zonder je bruid zo'n 4 weken aan het fietsen bent geweest, dan zit je in mijn beleving misschien net aan de 14 jaar😜🙄
    Dat je dan nog in een Cinquecento kruipt met een vreemde vrouw; ik had het niet opgeschreven. Overigens, die dikke brillenglazen van Laura zijn juist een geruststellend teken, want ze moet toch knap goeie ogen hebben om er doorheen te kunnen kijken....🤔😄😉
    A domani🚲🚵‍♂️👋🤓🇳🇱
  3. Yvonne:
    16 juni 2022
    Haha, Hans, dank je wel. Ik had het voornemen om luxe met mezelf uit eten te gaan. Maar Wijnand had een zeer groot prachtig boeket laten bezorgen dus....oké ik wacht een weekje op hem. Voor mij waren het pannenkoeken van Jan. Gelukkig begint het nu op te schieten en kan ik m'n mannetje snel in m'n armen sluiten.
  4. Timo:
    16 juni 2022
    Prachtige omgeving! En een mooi avontuur weer. Er drijft nu vast een mooi laagje olie op het zwembadwater. Lekker even die luxe 😎 enne.. rijke bankiers? Ik ken zelf alleen maar armlastige bankiers. Fijne avond daar mannen 👊🏻
  5. Nelly:
    16 juni 2022
    Ook van ons nog de felicitaties voor jullie 15 jarige huwelijksdag Wijnand.
    En oke een mooi boeket bloemen is dan ook een verrassing maar volgend jaar misschien toch maar eerder of later gaan dan 15 juni want in der uppie pannekoeken eten op zo.n dag hahaha
    Maar denk dat je het wel goed maakt als je weer thuis bent
    Prachtig verhaal hebben jullie weer neergezet en de foto.s
    Groetjes weer
  6. Eh Bouchar:
    16 juni 2022
    Wederom een mooie dag beleefd heren, wat een avontuur. Jaloersmakend. Ik overweeg om op de fiets te stappen en jullie kant op te fietsen...
  7. Marco:
    17 juni 2022
    Nou mannen. Weer een aansprekende dag geweest. En vooral spannend met zo'n druk gesticulerende dame achter 't stuur die te hard rijdt en en veel naast de weg kijkt. Ik zie t voor me. En dat zonder bril. Lijkt me een hachelijk avontuur geweest. Jullie hadden wellicht beter t fietsje kunnen pakken.
    💞
    En 15 jaar getrouwd. Jij boft toch maar met zo'n flexibele en goedaardige vrouw dat je ieder jaar op tour mag in de maand juni en dan al fietsend en bellend elkaar feliciteert met alweer een nieuw jaar in dees heuglijke verbinding. Ik neem toch wel aan Wijnand dat je als je dan weer in 't zicht van Yvonne bent dat je echt een parelachtig ( mijn woordenboek suggestie wil er parelketting van maken. Is wellicht een uitmuntend ideetje Wijnand???😇😉👌😂) kedo voor dr hebt weten te scoren?
    🏡
    En dan ook nog iedere keer van die leuke onderkomens weten te verkrijgen. Misschien kunnen jullie eens een reisgids met routes uitbrengen langs leuke plekjes en goede restaurantjes. Ik denk dat mijn auto zo'n tochtje ook wel leuk vindt. Mijn smaakpapillen zeker.
    🚴
    Overigens had ik bedacht even de mtb te pakken en effe op en neer te gaan naar de ruhrquelle (ben in t Sauerland). Lezen over fietsen doet denken aan fietsen. Maar bij nader inzien ga ik de biefstuk nu maar in de pan mikken en doe ik wel alsof dat ik gefietst heb😇😊

Wielrenners rust lekker uit. Eet goed en gezond. Iets met broccoli misschien vandaag?

Tot morregu👌👊👊