Najera - Burgos 123 km

3 juni 2018 - Belorado, Spanje

Vanochtend, na een uitgebreid ontbijt (o.a. eieren met spek), ben ik vertrokken met stralend weer. De eerste kilometers gingen over een oude snelweg. Er is een jaar of 10 geleden een nieuwe snelweg naast gelegd met behulp van europese subsidie. Hierdoor wordt de oude snelweg nauwelijks meer gebruikt en kan ik er heerlijk fietsen. Het zonnetje schijnt en af toe komt er een wielrenner langs. Ik ben wel een beetje jaloers, want mijn fiets weegt rond de 40 kilo met alle bagage en de racefiets rond de 8. Is toch een verschilletje als je een berg op fietst.

Mijn eerste doel voor vandaag is Santo Domingo de la Calzada. Bij aankomst ga ik daar even zitten om een colaatje te drinken en zoek contact met een griekse filosoof. Tenminste hij zit in Kreta en zet me soms aan het denken. Na het gesprek vraagt er een nederlander aan mij hoe ver ik nog moet. Ik vraag wat hij bedoelt, vandaag of de hele reis of naar Santiago? Het maakte hem niet uit zegt hij. Waarschijnlijk zit hij verlegen om een praatje. Hij komt uit Bergen op Zoom en is 10 dagen geleden uit Saint Jean de port vertrokken. Ik vertelde hem van mijn belevenissen in een albergue en hij vertelde hoe zijn dag er uit zag.
Rond 7 uur gaat hij lopen tot een uur of 1. Dan gaat hij zich wassen en naar bed. Daarna nog een stukje uitwandelen en rond half 10 opnieuw naar bed. Niet mijn ritme dus. Het bevestigd maar weer dat ik in een albergue niets te zoeken heb. Hij gaat nog 7 km verder, al wordt er wel regen voorspelt.
Ik vroeg hem of hij nog wel naar de kerk ging hier in Santo Domingo de la Calzada. De kerk? Nee, hoezo. Ik vertel hem het verhaal van de kippen in de kerk en het wonder dat er had plaats gevonden. Hij had er nog nooit van gehoord. Mooi, hoe mensen aan de pelgrimsreis beginnen en er dan niets van weten. Voor wie wel geinteresseerd is in het verhaal met de kippen, google even op Santo Domingo de la calzada en kippen. Het is een mooi verhaal.

Ik ga op weg naar Belorado. Zo'n 28 km verder. De nederlander krijgt gelijk. Vele kilometers lang hangt er een dreigende lucht voor me en hoor en zie ik het ook onweren. En 4 kilometer voor Belorado zit ik er midden in. Gelukkig is het afdalen naar Belorado, maar ik word toch nat en krijg het erg koud. Ik rijd het plaatsje in met regen, onweer en hoor keihard de carmina burana van Carl Orff. Het lijkt wel alsof ik in een film zit en als een held het plaatsje binnen rijd. De muziek is niet voor mij.

Er is een groot middeleeuwsfeest met ridders etc. Terwijl iedereen staat te schuilen kan ik even wat foto's maken. Ik ben toch al nat. Daarna snel een restaurant zoeken, dat nog niet zo makkelijk is want alle drink- en eetgelegenheden hebben gerekend op mooi weer en hun spullen buiten gezet. Uiteindelijk vind ik een restaurant ergens op een eerste verdieping. Hier kan ik weer een beetje warm worden en begin met een vissoep.

Tijdens het eten controleer ik buienradar en zie dat het om 3 uur droog moet worden. Ik wil nog doorfietsen tot Burgos, want dat is een erg leuke plaats. Ik ken mensen die er vroeger, op doorreis naar portugal, altijd overnachtten.

In Burgos is het zeker droog, volgens buienradar. Ik ga even voor drieen weer op pad. Het regent nog ongeveer 25 minuten en daarna wordt het even droog. Het is koud, 13 graden. Ik moet een berg over op 1150 meter. Als ik uitadem komen er wolkjes uit mijn mond. Daarna is het afdalen naar Burgos tot 880 meter met af en toe een bui.

In Burgos heb ik een hotel geboekt waar ik drie jaar geleden ook was. Ik herinnerde me nog dat het zeer goed was en goedkoop. Ik betaal 35 euro en heb een badkamer die drie keer zo groot is als thuis. Wat een luxe. Het is er inderdaad droog, maar niet warm.

Terwijl ik hier aan de tapasbar zit en nog wat foto's toevoeg van Burgos, beeindig ik het verhaal voor vandaag. Tot morgen.

1. Coleta:
    3 juni 2018
    Nou zeg zo heb je onze pelgrim aan de telefoon en dan al weer allerlei ontberingen doorstaan.
    Slaap lekker vannacht. Morgen schijnt ms de zon. En je weet dat we mee reizen in de zonnestralen. Vaya
  2. Yvonne:
    3 juni 2018
    Hey liefie er zit een foto van onze slaapkamer tussen. Haha. Is dat de bedoeling? Geen slaapkamer geheimen op de blog hoor. Nou ik gun je voor 't vervolg alleen maar zon, die regen weet je nu wel. Goed dat je je vertrouwen in buienradar nog steeds hebt. Weltrusten voor straks. Dikke kus.
  3. Luc:
    3 juni 2018
    €35 per nacht? Dat is € 1.000 per maand incl zon rioja en tapas. Ik zeg emigreren!
  4. Luc:
  5. Vincent van Dongen:
    3 juni 2018
    Vertel eens meer over die Griekse filosoof op Kreta Wijnand. Ben erg benieuwd!
  6. Hans le Pair:
    4 juni 2018
    ...en Burgos is zeer de moeite waard om wat langer te verblijven, mocht je een rustdag willen nemen!
    groet,
    Hans
  7. Joost de Schepper:
    4 juni 2018
    Wijnand, top wat je doet, en erg leuk al je ontmoetingen. Hoe gaat het met je pelgrimsgedachten, kom je als herboren thuis?
  8. Lily:
    4 juni 2018
    Hai Wijnand, als ik dit allemaal lees dan word ik al moe. Ik loop dan ook liever. Of fietsen met mijn elektrieke strijdros, dat zie ik ook nog wel zitten. Het blijft een hele prestatie wat je doet. Ook sls je gewend bent om veel en ver te fietsen.