Leon - Astorga 80 km

26 juni 2019 - Astorga, Spanje

Het was volop feest in Leon. Het is namelijk het feest van San Juan en San Pedro. Een feest dat de hele week duurt. Op weg naar mijn hotel kwam ik op een plein dat volstond met duizenden mensen en waar de Nancys Rubias optraden. Een rockband uit Madrid (dat heb ik maar even gegoogled) die naast eigen repertoire ook veel covers speelden. Ze waren erg goed.

Vannacht heerlijk geslapen. Ik had voor het eerst airco op de kamer en lag heerlijk onder een dekbed. Had weinig zin om er sochtends uit te komen.

Eenmaal op stap ontspon zich de grootste nachtmerrie van een fietser of wandelaar die een lange reis maakt. Ik heb namelijk een tomtom op mijn fiets en die heeft soms moeite om de route te berekenen. Ik heb de gehele route van Saint Jean Pied de Port naar Santiago er namelijjk op gezet, en die vindt hij wat lang. Wel kan ik zien hoe de route loopt, maar meer info krijg ik dan niet. Mijn hotel zat in een smal steegje en lag dus niet aan de route. Wel kan ik dan op de tomtom zien waar de route loopt, dus dan probeer ik naar de route toe te rijden. Nu dus ook en na een kilometer fietsen zit ik op de route. Dat is fijn en ik kan de route op mijn tomtom volgen. Na ruim 5 kilometer gefietst te hebben bedenk ik mij ineens dat de tomrom meestal een melding geeft dat hij de koers heeft gevonden. Ik heb deze keer de melding niet voorbij zien komen. Ik begin te twijfelen. Het zal toch niet zijn dat ik tegen de richting in aan het fietsen ben, zogezegd weer naar het beginpunt in Saint Jean Pied de port? Voor de zekerheid keer ik mijn fiets. En inderdaad de tomtom zegt dat ik de koers gevonden heb. Het betekende dus dat ik ruim 5 kilometer terug moest. Zo is het dus gebeurt dat ik in plaats van de geplande 69 kilometer er toch nog 80 heb gefietst. Het is zo frustrerend als je denkt een bepaald aantal kilometers af te gaan leggen en het worden er dan meer. Heel raar want gisteren reed ik er fluitend 100. Voortaan beter opletten.

Uiteindelijk aangekomen in Astorga. Zit in een luxe spa hotel en de airco staat al te draaien . Ook nog even naar het pelgrimsmuseum geweest, waar ik vorig niet in kon omdat het toen al gesloten was. Het pelgrimsmuseum is gevestigd in het voormalig bisschoppelijk paleis dat door Antoni Gaudi ontworpen is. Het is echt een Gaudi ontwerp en eigenlijk vreemd dat hier de bisschop heeft gezeteld (zie ook de fotos).

Morgen weer een grote klim naar het cruz del ferro. Het echte kruis staat in het pelgrimsmuseum, op de berg staat een replica. Ze stelen tegenwoordig namelijk alles. Het belooft een hete dag te worden. Dus dat wordt een lekkere klim van rond de 30 kilometer. Eerst maar zorgen dat ik morgen de goede richting op ga.