Labouheyre - Laas 135 km

29 mei 2018 - Laas, Italië

Vanacht heerlijk geslapen en geen last van de kippen gehad. Als ik ga ontbijten lijkt het alsof ik in een aflevering van "All in the familie" terecht ben gekomen. In ieder geval doet de heer des huizes erg zijn best om op Archie Bunker te lijken en om zijn manieren na te doen. Terwijl de gastvrouw druk in de weer is met het ontbijt, komt hij 10 minuten later uit de slaapkamer. Gaat direct op de bank zitten, zet de tv aan en schreeuwt naar zijn vrouw om koffie. Die komt netjes de koffie brengen en even later schreeuwt hij dat er ook suiker bij moet. Ook die komt ze weer brengen en geeft hem een kus. Sommige mannen hebben het voor elkaar. Later komt het gesprek op auto's en zijn droom is een ferrari of een lamborghini. Maar zijn vrouw zegt dat er 1 probleem is, en dat is dat hij er wel inkomt maar er niet meer uit. Ik zeg discreet dat we daar allemaal problemen mee hebben als we ouder worden en kijk vol bewondering naar zijn buik.
Over discreet gesproken. Onderstaande tekst heeft mijn gastvrouw van gisteren, met de bos rozen, op de site van airb&b gezet: "J'ai eu beaucoup de plaisir à recevoir Wijnand. C'est un hôte très sympathique, ouvert et discret.”

Om half tien vertrokken. De eerste 75 km zijn weer kaarsrechte en eenzame wegen. Ik krijg visioenen van Swiebertje. Van die afleveringen die eindigden dat Swiebertje de wijde wereld in trok en dat je hem via een lange weg door het bos zag vertrekken. Wat was ik jaloers op Swiebertje. Alleen met een stok en een knapzak met 2 boterhammen er in het avontuur tegemoet. Na gisteren en vandaag weet ik wel beter. Er komt geen eind aan die lange weg en dan ging Swiebertje 4 keer zo langzaam als. En als ik toen goed opgelet had, had ik het al geweten. De volgende aflevering zat Swiebertje gewoon weer aan de keukentafel van Saartje en liep hij Bromsnor te plagen. Niks avontuur.

Na 35 km bij een cafe een bakkie gedaan en een broodje gegeten. In mijn beste frans bestelde ik un petit cafe et un baquette. De barvrouw draaide zich direct om en liep naar het koffie-apparaat. Omdat ik had verwacht dat ik nog kon aangeven wat ik op mijn broodje wilde, haastte me om te zeggen dat ik un petit cafe et un baquette wilde. Ik dacht dat ze me verkeerd verstaan had. Maar de barvrouw zei qui qui, dus ik ging maar zitten. Ik kreeg inderdaad een espresso en een stokbrood. Ik had dus een sandwich moeten bestellen. Gelukkig kwam het nog goed.
Bij het verlaten van het cafe kwam ik de eerste pelgrims tegen. Een ouder echtpaar uit engeland, Alice en Jacque, die in Bordeaux begonnen waren. Zij kwamen regelmatig naar friesland en hadden zelfs de laatste elfstedentocht gezien. Hij vroeg of ik ook schaatste, omdat alle nederlanders schaatsen. Ik vertelde dat ik daar niet zo goed in ben. Mijn vrienden kunnen dat beamen. Ik heb wel eens op een ijsbaan dwars door de boarding geschaatst, waarna ik 2 kromme punten op mijn noren had.

Na 75 km was het over met de eenzame en rechte wegen. Hier werd de weg weer afwisselend met klimmetjes en helaas soms te druk met verkeer. Vooral rond Dax. Later werd het weer rustiger. Na zo'n 110 km had ik het wel gehad, vooral omdat de komende kilometers flink wat klimmetjes zouden bevatten. Ik zag een reclamebord van een hotel dat 3 km van de route lag. Eenmaal bij het hotel aangekomen vroeg ik of er een kamer vrij was. Die was er wel, maar het hotel was helaas gesloten. Vanwege mijn teleurgestelde blik kreeg ik een cola van het huis. Hij vertelde dat er weinig open was in de buurt, maar 22 km verderop zat nog een hotel dat open wel open was. Of hij voor mij moest reserveren. Dat heb ik hem maar laten doen. En zo kwam ik na 135 km eindelijk in een hotel. De fiets in de feestzaal, die gezien de drolletjes alleen nog door de muizen gebruikt wordt. Snel gedoucht en daarna heerlijk gegeten.

Vandaag opnieuw getroffen met het weer. Volgen Le Meteo regent het in bijna heel Franrijk, maar ik heb het de hele dag droog gehad. Sommigen zullen zeggen dat het de apostel Jacobus is die me beschermt of dat het de Camino is. Ik hou het voorlopig op geluk. Hopelijk morgen weer droog, al kwam de dame van het hotel me net vertellen dat het morgen regent. Ik heb dan ook maar afgesproken dat ik 9 uur ga ontbijten. Ik zit nu 30 km voor de pyreneeen. Dus misschien een kort ritje morgen voor ik er overheen ga.

1. Yvonne:
    29 mei 2018
    De Pyreneeën. Wat een heerlijkheid. Tja en mijn eigen man op reis , dan blijft die andere man over.....En die zingt over de Pyreneeën, denk ik. O ja ik wil die berg beklimmen, ik wil van de top het uitzicht zien, wil niet langer aan de voet staan vragen, heb ik iets gemist misschien? Ik wil het bloed, het zweet, de pijn, als ik maar weet op het einde , hoe het is, om daar te zijn. Ik ga de berg op. Ik kijk niet langer achterom, ben niet langer bang en dom, ik ga de berg op.
    Gelukkig loop je je tijd vooruit dus rustig aan die berg op. Ik mis je en ik hou van je. Dikke kus
  2. John:
    30 mei 2018
    Wijnand ik heb de eerste verhalen met plezier gelezen. Wat is het weer een mooi avontuur. Ik ben stilletjes best wel een beetje jaloers. Vandaag de eerste dag in de Pyreneën, heel veel succes!
  3. Lily:
    30 mei 2018
    Wijnand het is een genot om je reisverslag te lezen. Ik kijk uit naar het volgende verslag. De pyreneen, wat knap. Ik vlieg er liever overheen.
  4. Eh Bouchar:
    30 mei 2018
    Het is inderdaad een genot om je verslagen te lezen, zit ook veel humor in. Voorbijgangers kijken een beetje gek op als ik in mijn eentje zit lachen op het perron...Wat een avontuur Wijnand
  5. Yvonne:
    30 mei 2018
    Waar je nu bent, hoe je nu in het leven staat, zo zal het niet blijven. Het verandert. Zorg ervoor dat je zelf de richting bepaalt.
  6. Luc:
    30 mei 2018
    Dit zijn de verhalen die we willen horen!
    Een stiekeme romance met de buurman die rozen steelt, archie bunker en edith en een stel idioten die denken dat jij kan schaatsen. En na deze fantastische verhalen volgt ook nog literair commentaar. Smullen dit!!!
  7. Hennie Hoek:
    30 mei 2018
    Pas dag 3 van je verhalen Wijnand en al zoveel meegemaakt. Leuk om later terug te lezen voor jou en nu voor jouw volgers.
  8. Hans le Pair:
    Hi Wijnand,
    Laten we duidelijk zijn; 2 opmerkingen. Ik zie Yvonne niet zo direct voor me als een Edith Bunker (gelukkig maar) en je werkt voor/bij een bank (hoe zeg je dat eigenlijk?). Als er iemand discreet is ben jij het wel!
    Even een korte aanloop is nog niet zo gek. Alleen bij de gedachte al krijg ik rillingen. Heel veel sterkte en energie bij de klim.
    Groet, Hans
  9. Yvonne:
    30 mei 2018
    Dank je Hans . Fijn dat je t voor me opneemt. En de rozen hou ik nog te goed van Wijnand. Tis tenslotte ook al bijna onze trouwdag. Hij merkt romantiek op, dus......