3 juni Van 1944 naar 1914 (100 km)

3 juni 2015 - Dun-sur-Meuse, Frankrijk

Vanochtend met (mot)regen vertrokken uit Grandru. Niet zonder startproblemen. We hebben nog niet het juiste ochtendritme te pakken.  Het opstaan lukt wel, maar dan het spullen bij elkaar harken, het inpakken,  de fiets in orde brengen etc. Wijnand is en blijft een doorzetter, hij wil per se zijn fietssleutel kwijtraken en gelukkig is hem dit nu gelukt. Zijn we daar van af. Wij blijken dus meer van de avondetappe (maar dan zonder Mart Smeets), wij rijden wat langer door, in dit geval weer tot 19.00 uur. Dat betekende wel dat we een heel leuke B&B hebben kunnen vinden in Dun-sur-Meuse, niet toevallig Paradis genoemd. Gelukkig ook met avondeten. We hebben de Maas weer gevonden dus. Na Rotterdam, Luik nu in dit dorp van 450 inwoners. Schrok wel van het verhaal dat eigenaar Joost de uitwerpselen van zijn Ierse setter gewoon in de Maas dumpt. Komt dan toch gewoon aan de Maaskade langsdrijven in ons Rotterdam. Vandaag reden we door de geschiedenis van de 20e eeuw. Begonnen net onder Bastogne met in ieder dorp een tank of een ander stuks geschut, ter nagedachtenis aan het Ardennenoffensief of vanuit Duits perspectief het von Rundstedt offensief. In het hotel hangen foto's van hen die in 1944 in Grandru hebben gevochten en er ooit zijn teruggekeerd. Indrukwekkend, dat geldt ook voor de vele kruizen langs de weg en in het veld. Al deze plaatsen zijn gemarkeerd en worden bijgehouden met het plaatsen van bloemen. Hier zijn de inwoners dus nog steeds verbonden met hun bevrijders. Ook en met name de gesneuvelden. Nog meer gesneuvelden liggen een paar kilometer verderop bij Rossignol. Hier een door Walen bijgehouden kerkhof van soldaten van het Franse koloniale leger dat tegen de Duitsers vocht. Nu echter in de 1e Wereldoorlog. Velen van hen zijn gesneuveld. Een vader wiens zoon bij Rossignol was gesneuveld nam het initiatief tot dit monument. Na de feestelijke opening daarvan na de oorlog trok deze vader zich terug in het bos en schoot uit verdriet en schuldgevoel zich een kogel door het hoofd. Een laat slachtoffer van La Grande Guerre. Vandaag weer een aantal bijzondere mensen ontmoet. De gepensioneerde Noorderling, die van die vrouw met veel geduld, kwamen we tegen op de prachtige weg naar de Abdij van Orval. Voor het Cisterciënzer klooster,  voor het bier of voor de stempel wilde hij/wij daar zijn. Alleen die stempel is gelukt. Onderweg ook kennis gemaakt met een gezelschap dat om de twee jaar naar Santiago gaat, gemotoriseerd weliswaar. Maar steeds vanuit een andere plaats op weg naar het bedevaartsoord. Van deze man, ruim boven de 80 inmiddels kregen we het door hem net gekochte stuk kaas uit de abdij van Orval ( gouden vallei). Een mooi gebaar in Avioth. Ook dit is een bedevaartsoord. Hier staat de Notre-Dame, die twee keer per jaar overspoeld wordt door pelgrims.  Hier vooral voor de Mariaverering. De echte volgers weten dat we inmiddels in Frankrijk zijn aangekomen. A demain!!

1. Coleta:
    Morge Heren(hoofdletter)
    Veel gezien en meegemaakt en pas 4 dagen op pad.
    Tja eerder opstaan dan maar. Hoop dat jullie er handigheid in gaan krijgen om de boel goed in te pakken. Snap er niks van dat Wijnand zijn fietssleutel kwijt was. Zal wel n typfoutje zijn.
    Neem aan dat t weer beter is geworden en dat onze lieve heer jullie goed gezind is en geen regen meer laat vallen.
    Bon voyage et courage,
    Vaya con Dios
  2. Walter Broeders:
    4 juni 2015
    Heren, wat een mooie verhalen geven jullie aan ons. Ik lees de verhalen met zeer veel interesse. Weet dat ik meefiets.
    Geniet van alle ontmoetingen.
  3. Yvonne:
    Heren,

Ik mis al 2 dagen de foto's, komt dat omdat jullie camera team er niet meer bij is. Stempels wel even vastleggen op de plaat he? wij zijn nieuwsgierig.

liefs en succes
  4. Joost de Schepper:
    4 juni 2015
    Beste Wijnand en Ronald, leuk om te lezen wat jullie meemaken, dat is het voordeel van de fiets, dat je leuk mensen en leuke dingen op de route mee maakt.
    Pelgrimmers, succes met jullie tocht en vergeet vooral niet om tijdens je pelgrimage ook nog even na te denken over het leven.

Groet Joost
  5. Bea Broeders:
    6 juni 2015
    BEa

Geweldig al die verhalen. Gaat het nog helemaal goed, alles teruggevonden. Het wordt een heel boekwerk. In gedachten fiets ik mee. Wel vermoeiend. Wat een belevenis. ... Veel liefs. MA