Isn't she lovely (Stevie Wonder, 1976)

9 oktober 2020 - Navajas, Spanje

Vanochten kreeg ik het heugelijke nieuws dat mijn buren, Harm en Palmyre, voor de eerste keer opa en oma zijn geworden. Het is van een kleindochter en ze heet Sofia. Naar het schijnt is ze de mooiste baby die er is. Van harte.

Daarnaast zie ik een reactie van Coleta. Het gaat weer de goede kant op en ze leest zelf weer mijn blog. De dag begint dus goed.

Gisteren meldde ik dat David Teruel verlaten had, maar dat berustte op een misverstand. Hij had mij gemeld dat hij geen hotel had kunnen vinden in Rubielos del Mora, maar wel in Olba. Ik was er dus vanuit gegaan dat hij daar had lopen zoeken en toen is doorgereden. Zo doe  ik het altijd. Maar David heeft liever wat meer zekerheid en boekt zijn hotels 1 of meer dagen van te voren. Hij was dus gewoon nog in Teruel.

Helaas is hij ook niet zo snel in het reageren via de app, want toen ik hem had geappt dat ik het jammer vond dat hij al vertrokken was uit Teruel, reageerde hij anderhalf uur later dat hij nog steeds in Teruel was. Hij zat te eten op 150 meter afstand van mij en vroeg of ik langs kwam. Helaas had ik zelf net eten besteld in een ander restaurant. Maar nadat ik klaar was ben ik nog even naar hem toe gegaan en hebben we een wijntje gedronken in de zeer leuke binnenstad van Teruel.

Hij gaat morgen een andere kant op dan ik, dus ik denk niet dat ik hem nog ga tegenkomen.

Vandaag wil ik ongeveer 110 km afleggen, waarvan er ongeveer 85 km over de Via Verde 'De los ojos negros' gaan. Mijn routeboekje waarschuwt dat ik weinig voorzieningen ga tegenkomen en dat ik moet zorgen dat ik genoeg eten en drinken meeneem. Omdat er 27 graden wordt voorspeld koop ik, voordat ik op pad ga, 2 liter cola en 2 bananen. Dat moet genoeg zijn.

De eerste 15 km zijn pittig. Ten eerste is het alleen maar klimmen, ik ga van 900 meter naar ruim 1200 meter, en ten tweede is er een brug verdwenen over de weg. Ik vond het al zo rustig. Ik moest dus van de weg af en via een smal pad naar het dal en daarna weer omhoog. Dat laatste was zeer steil en vol met keien en kuilen. Hier moest ik van de fiets af en 400 meter lopen. Dat is niet leuk met een fiets van 40 kg.

Na deze 15 km kom ik dus op de Via Verde 'De los ojos negros'. Dit is de langste Via Verde van Spanje, 160 km. Ik rijd er 90 km over en het meeste gaat naar beneden. Van ruim 1200 meter kom ik uit op 400 meter. Het is een heerlijke rit. Ook omdat er weinig kuilen en oneffenheden in de weg zitten.

Ik rijd langs een nieuwe spoorlijn waar ze de spoorbielzen van aan het vervangen zijn. Heel de route zie ik nieuwe of oude spoorbielzen langs de spoorbaan liggen.

Uiteindelijk kom ik in Segorbe rond een uur of zes en weet met moeite een hotel te vinden. Zelfs als ik het vraag aan een paar heren op een terras, krijg ik als antwoord dat er geen hotel is. Gelukkig heb ik er toch een gevonden.

Tot morgen.

1. Eh Bouchar:
    9 oktober 2020
    Jeetje wat een prestatie, lijkt me ook best eng zo alleen op de weg op al die afgelegen plekken. Succes morgen
  2. Nelly:
    9 oktober 2020
    Ja daar zat ik ook aan te denken moet ook niets onderweg gebeuren ook als je die ene foto ziet met dat soort van zand of rotsblok
    Wel een prachtige natuur daar
  3. Yvonne:
    9 oktober 2020
    Lief nog een paar van die foto's en ik ben om. Dan wil ik toch mee. Zo prachtig doe natuur. Heerlijk om zo 1 te zijn met de natuur. Jammer dat het in Lapland lastig fietsen is in maart. Nou we zullen zien. Volgend jaar is nog even weg. Maar jij bent gelukkig bijna thuis. Dikke kus
  4. Hanneke:
    9 oktober 2020
    Harm en Palmyre gefeliciteerd ! En wat een mooi nieuws Coleta...lekker weer thuis.
    Toch krijg ik het idee dat het niet echt je dag was Wijnand......kan ook niet anders op 2liter cola en 2 bananen. Het was een prachtige omgeving en zeer mooi weer maar een zware tocht. Vanavond lekker extra drankje en bijtijds naar bed. Tot morgen
  5. Jolanda:
    10 oktober 2020
    Knap hoor om zo'n afstand af te leggen op 1 dag! Ben wel benieuwd waarom de route Los ojos negros ofwel de zwarte ogen wordt genoemd. Heb je dat nog ergens kunnen achterhalen? Lijkt er wel op dat hoe meer je bij je eindbestemming komt dat er wat meer mensen zijn in de dorpjes of lijkt dit maar zo? Fijne fietsdag weer en geniet van de zon😎
  6. Harm Zwiers:
    10 oktober 2020
    Bedankt Wijnand voor de felicatie en het is inderdaad de mooiste baby die ik ooit heb gezien 😍😍
  7. Ron Putting:
    10 oktober 2020
    Weer leuk om te lezen. Prachtige foto's ook. Misschien moet ik ook maar eens in die omgeving rondkijken. Op de motor, dan. Ik begrijp dat je haast klaar bent met het avontuur. Nou, als je het beroerde weer in Nederland ziet.... ik zou er nog even over nadenken.
  8. Vincent van Dongen:
    10 oktober 2020
    Beetje late reactie van mij hier, want waarschijnlijk zit je al weer op de fiets! Maar wat een verschil met een week geleden toen je handen bevroren waren... Toen was het 5 graden en regen, nu 27 graden en ligt uitdroging op de loer. Wat een avontuur man!